Κύκλο εργασιών αυξημένο κατά 5,5% στα 1,330 εκατ. ευρώ το 2020 αναμένει η αλυσίδα MyMarket του ομίλου ΜΕΤΡΟ ΑΒΕΕ, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο Α. Παντελιάδη, ενσωματώνοντας τόσο το κύμα αυξημένης ζήτησης λόγω πανδημίας όσο και τις απώλειες από τη χονδρεμπορική αγορά των cash & carry.
Σύμφωνα με τον κ. Παντελιάδη, το 2020 ο όμιλος διατήρησε τα μερίδιά του στην ευρεία λιανική, ενώ κατάφερε να αυξήσει τα μερίδιά του στο κανάλι των cash & carry, γεγονός που θα επιτρέψει στον όμιλο να παρουσιάσει σταθερό τζίρο σε σχέση με το 2019, παρά την υποχώρηση της ζήτησης από την αγορά HORECA.
Σημείωσε επίσης πως το online κανάλι συνεχίζει να αναπτύσσεται, καθώς μέσω του ομώνυμου e-shop εξυπηρετείται τετραπλάσιος όγκος παραγγελιών έναντι των αρχών του έτους. Τόνισε πάντως πως ακόμη και στην κορύφωση των ηλεκτρονικών πωλήσεων, το μερίδιό τους δεν ξεπερνά το 2% του συνολικού τζίρου του λιανεμπορίου τροφίμων.
Ο ίδιος ανέφερε πως η πανδημία δοκίμασε τις αντοχές και την ταχύτητα απόκρισης του οργανωμένου λιανεμπορίου εξαιτίας της αναταραχής που επέφερε η πανδημία και των αλλαγών στην καταναλωτική συμπεριφορά, υποστηρίζοντας ωστόσο πως κατά το δεύτερο lockdown, η MyΜarket είναι σαφώς πιο προετοιμασμένη και αποτελεσματική.
Αναφερόμενος στην κερδοφορία της χρήσης που οδεύει στο τέλος της, είπε πως αναμένει άνοδο εξαιτίας της αύξησης του τζίρου, αλλά και της βελτίωσης της αποτελεσματικότητας της αλυσίδας.
Εκτίμησε ότι το επίπεδο κερδών της τάξης των 10 εκατ. ευρώ που εμφάνιζε έως πρότινος η αλυσίδα ήταν χαμηλό σε σύγκριση με το μέγεθός της, θεωρώντας ότι από φέτος οι αναδιαρθρώσεις καταστημάτων θα επιφέρουν βελτίωση κερδών. Σημείωσε ωστόσο ότι στην Ελλάδα «το καθαρό περιθώριο κέρδους διατηρείται σε πολύ χαμηλά επίπεδα της τάξης του 2,5%-3,5%, εξαιτίας του έντονου ανταγωνισμού».
Στο πλαίσιο αυτό εξήγησε πως δεν ισχύουν οι αιτιάσεις -που εκφράστηκαν και από την κυβέρνηση- περί ανατιμήσεων σε προϊόντα, υπογραμμίζοντας ότι οι προσφορές «τρέχουν» αμείωτες. Πρόσθεσε πως οι όποιες ανατιμήσεις αφορούν σε μετακύλιση της αύξησης τιμών πρώτων υλών, τις οποίες χαρακτήρισε περιορισμένες.
Συμπλήρωσε δε πως ο μέσος τιμάριθμος δεν υπολογίζει την ολιγοήμερη εκδήλωση των προσφορών, με αποτέλεσμα να μην αποτυπώνει ακριβώς το επίπεδο τιμών. Κατέληξε δε πως η ζήτηση, όπως διαμορφώνεται, δεν επιτρέπει την εκδήλωση ανατιμήσεων εκ μέρους του λιανεμπορίου. Σχολίασε δε αρνητικά την πρόσφατη διάταξη του υπουργείου Ανάπτυξης, με την οποία απαγορεύεται η αύξηση του μεικτού περιθωρίου κέρδους των σούπερ μάρκετ έως τον Φεβρουάριο του 2021, ως παρέμβαση που αντίκειται στην ελεύθερη αγορά αλλά και στην πραγματικότητα των επιχειρήσεων.
Όσον αφορά τις συνθήκες λειτουργίας εν μέσω πανδημίας, είπε πως η αλυσίδα έχει δαπανήσει 1,5 εκατ. ευρώ για τον εξοπλισμό των εργαζομένων με μέσα προστασίας (μάσκες, αντισηπτικά, γάντια), ενώ έχει επιβάλει εξαντλητικά πρωτόκολλα ασφάλειας. Υπογράμμισε εμφατικά δε πως τα σούπερ μάρκετ είναι εμπορικοί χώροι που λειτουργούν με κανόνες υγιεινής και δεν ευθύνονται για τη μετάδοση της πανδημίας. Σε σύνολο 11.000 εργαζόμενων της METRO υπάρχουν 102 ενεργά κρούσματα, ενώ το πρωτόκολλο απόκρισης σε περίπτωση κρούσματος έχει εφαρμοστεί 67 φορές.
Παράλληλα, η εταιρεία έχει προχωρήσει σε 900 προσλήψεις προσωπικού, προκειμένου να καλυφθούν τα κενά που δημιουργούνται από τις άδειες ειδικού σκοπού που δίδονται στους εργαζόμενους λόγω της πανδημίας, της αυξημένης ζήτησης αλλά και των επενδύσεων στην ανάπτυξη του online καναλιού.
Εξαγορές
Ο κ. Παντελιάδης, αναφερόμενος στον ανταγωνισμό, εκτίμησε πως προετοιμάζεται μια νέα φάση συγκέντρωσης, με αρκετές μικρομεσαίες αλυσίδες να εμφανίζονται ως «πωλητές».
Χωρίς να αρνηθεί το πιθανό ενδιαφέρον της ΜΕΤΡΟ, εξήγησε πως «δεν προτίθεται να αγοράσει τζίρο», καθώς ενδιαφέρεται για το βέλτιστο εκείνο σχήμα που θα ενδυναμώσει τη θέση της και την αποτελεσματικότητά της.
Σχολίασε πως στην παρούσα φάση, ο όμιλος εστιάζει στην οργανική ανάπτυξή του με την προσθήκη 8-9 καταστημάτων το 2021, με έμφαση τη Βόρεια Ελλάδα, όπου διαθέτει μειωμένη παρουσία.
Σημειώνεται ότι ο όμιλος προχωρά επίσης σε επένδυση επέκτασης του αποθηκευτικού του κέντρου στη Θεσσαλονίκη, αλλά και νέων επενδύσεων στο online κανάλι. Το συνολικό ύψος των επενδύσεων για την επόμενη χρήση υπολογίζεται στα 35 εκατ. ευρώ.