Με το λανσάρισμα του ηλεκτρονικού καταστήματος της φίρμας Monki (νεανική ένδυση για άνδρες και γυναίκες) επεκτείνεται το 2020 ο σουηδικός όμιλος ένδυσης H&M στην ελληνική αγορά.
Η Monki ιδρύθηκε το 2006 και είναι μια ανεξάρτητη αλυσίδα του ομίλου H&M με φυσική και ηλεκτρονική παρουσία σε δεκάδες αγορές. Η ενεργοποίησή της στην Ελλάδα αποτελεί το πρώτο βήμα του σχεδιασμού επέκτασης, καθώς ο όμιλος έχει προαναγγείλει την ίδρυση e-shops και για τις φίρμες COS, Arket και Otherstories μέσα στην άνοιξη του 2020, πέρα από την υφιστάμενη λειτουργία του ηλεκτρονικού καταστήματος για την ομώνυμη αλυσίδα, που λειτουργεί σε Ελλάδα και Κύπρο.
Η πανδημία κορωνοϊού, η συνακόλουθη λήψη περιοριστικών μέτρων αλλά και οι επιπτώσεις σε μια σειρά δραστηριοτήτων ωστόσο οδήγησε σε αναθεώρηση του σχεδιασμού, που έθετε ως στόχο ένα πιο μαζικό λανσάρισμα των παραπάνω φιρμών, που ανήκουν στο χαρτοφυλάκιο της H&M.
Υπενθυμίζεται πως η H&M εγκαταστάθηκε στην Ελλάδα το 2007 και έως σήμερα έχει αναπτύξει ένα δίκτυο 35 σημείων της ομώνυμης αλυσίδας ένδυσης, χωρίς ωστόσο να είχε προχωρήσει σε επενδύσεις υποστήριξης των υπόλοιπων φιρμών του ομίλου.
Σε ό,τι αφορά την επίδοσή της στην ελληνική αγορά το 2019 (1η Δεκεμβρίου 2018-30 Νοεμβρίου 2019), η αλυσίδα παρουσίασε αύξηση πωλήσεων κατά 5% στα 176 εκατ. ευρώ από 161,5 εκατ. ευρώ στην προηγούμενη χρήση. Σημειώνεται πως η επίδοσή της σε επίπεδο καθαρών πωλήσεων εκπεφρασμένων σε σουηδικές κορώνες ήταν 9%.
Αν και δεν υπάρχει εικόνα για την ελληνική δραστηριότητα, οι ενοποιημένες πωλήσεις του ομίλου για το α’ τρίμηνο του 2020 (έληξε στις 29/2) δέχθηκαν πλήγμα μόνο από την αγορά της Κίνας και έτσι παρουσίασαν βελτίωση κατά 8% σε σουηδικές κορώνες και κατά 5% σε τοπικά νομίσματα. Οι δε on line πωλήσεις παρουσίασαν αύξηση της τάξης του 44% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα
Ωστόσο, το μαζικό lockdown της λιανικής στην πλειονότητα των αγορών στο β’ τρίμηνο του έτους αναμένεται να έχει δραστική επίπτωση στα αποτελέσματά του, όπως ήδη έχει προειδοποιήσει τους αναλυτές. Αν και δεν παρέχονται αναλυτικά στοιχεία για τις επιμέρους αγορές, ως εκ τούτου και για την Ελλάδα, ο όμιλος ανάφερε ότι τον Μάρτιο του 2020 οι πωλήσεις του μειώθηκαν σε ενοποιημένη βάση κατά 46%. Αντίθετα οι online πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 17% το ίδιο διάστημα.
Πέραν των εξελίξεων που επέφερε η πανδημία στο σύνολο της αγοράς και ειδικότερα στο σουηδικό γκρουπ, η στροφή των επενδύσεων σε ψηφιακά κανάλια ήταν μια προαποφασισμένη κίνηση. Στο νέο τοπίο ωστόσο που διαμορφώνεται, το γκρουπ προχώρησε σε αναθεώρηση του ενοποιημένου επενδυτικού του πλάνου, μειώνοντας τις προγραμματισμένες δαπάνες στα 5 δισ. σουηδικές κορώνες από 8,5 δισ. κορώνες στο αρχικό σχέδιο, και κατά 50% σε σχέση με το 2019, όπου οι επενδύσεις του άγγιξαν τα 10 δισ.
Σε επίπεδο φυσικού δικτύου αναμένεται να δημιουργήσει 165 νέα σημεία για όλες τις αλυσίδες του γκρουπ, κλείνοντας ωστόσο παράλληλα 130 υφιστάμενα σημεία και προσθέτοντας ουσιαστικά μόνο 35 νέα καταστήματα στο παγκόσμιο δίκτυό του.
Στο πεδίο περιορισμού κόστους, ο όμιλος έχει ανακοινώσει ότι διαπραγματεύεται όλες τις εμπορικές μισθώσεις ενώ έχει μειώσει το ωράριο απασχόλησης για δεκάδες χιλιάδες υπαλλήλων του ανά τον κόσμο.