Στις αρχές της δεκαετίας, τέσσερις ελληνικές εταιρείες κονταροχτυπιούνταν σε κάποιες διεθνείς εκθέσεις τεχνολογίας, όπως το Mobile World Congress (MWC) της Βαρκελώνης, για το ποια θα έχει το μεγαλύτερο περίπτερο.
Οι επικεφαλής και των τεσσάρων έδιναν απανωτές συνεντεύξεις και παρουσιάζονταν ως παραδείγματα εξωστρέφειας ελληνικών επιχειρήσεων. Οι δύο εξ αυτών (η Globo, που έχει ήδη κλείσει, και ένα πρώην μέλος του ομίλου InternetQ, η Akazoo) έγιναν αντικείμενο των γνωστών εκθέσεων της αμερικανικής Quintessential Capital Management LLC (QCM), που διοικείται από τον Gabriel Grego. Η τρίτη, η Velti, έφυγε τρέχοντας από το αμερικανικό χρηματιστήριο αφού η τότε διοίκηση παραδέχθηκε πως αδυνατούσε να εισπράξει δηλωμένα έσοδα δεκάδων εκατομμυρίων. «Η τέταρτη τη γλίτωσε μέχρι σήμερα, επειδή δεν είναι εισηγμένη», λένε στελέχη της αγοράς τηλεπικοινωνιών. Και οι τέσσερις εταιρείες παρείχαν ή παρέχουν υπηρεσίες που συνδέονται με τα δίκτυα τηλεπικοινωνιών ή το Διαδίκτυο.
Η χθεσινή έκθεση της QCM που «βγάζει στη σέντρα» τη διοίκηση της Akazoo υποστηρίζοντας πως «φουσκώνει» τα μεγέθη, όπως αποκαλύφθηκε πως έκανε η Globo, αποτελεί ένα ακόμα πλήγμα για τις ελληνικές τεχνολογικές εταιρείες. Η μετοχή της Akazoo, που δραστηριοποιείται στην παροχή (streaming) μουσικής μέσω Διαδικτύου και διαπραγματεύεται στο NASDAQ, βούλιαζε χθες με απώλειες άνω του 20%. Μέχρι την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Απ. Ζερβός και οι συνεργάτες του δεν είχαν απαντήσει στην πολυσέλιδη έκθεση της QCM.
Στο διοικητικό συμβούλιο της Akazoo συμμετέχει και ο Παν. Δημητρόπουλος, ο ιδρυτής της InternetQ, στον όμιλο της οποίας βρισκόταν η Akazoo μέχρι το 2015, οπότε και αποσχίστηκε.
Η InternetQ είχε επίσης «φύγει τρέχοντας» από την Εναλλακτική Αγορά (ΑΙΜ) του Λονδίνου στις αρχές του 2016, εν μέσω δημοσιευμάτων για τα έσοδά της. Όπως είχε ανακοινωθεί τότε, με τη συνδρομή και της επενδυτικής εταιρείας Tosca Penta, ο κ. Δημητρόπουλος είχε προχωρήσει σε ένα MBO (Management Buy-Out), βγάζοντας την εταιρεία από την ΑΙΜ.
Η InternetQ είναι σήμερα σκιά του παλαιού εαυτού της, αν και μέσω της InternetQ GmbH εμφανίζεται να αναπτύσσει την ηλεκτρονική πλατφόρμα Kazaroo, που «σου επιτρέπει να πραγματοποιείς αγορές μέσω Διαδικτύου με χρέωση του λογαριασμού τηλεφώνου».
Τα απανωτά χτυπήματα του Gabriel Grego στις δήθεν «εξωστρεφείς» εγχώριες επιχειρήσεις, όπως αποδείχθηκε στην περίπτωση της Globo και πολλοί φοβούνται πως μπορεί να αποδειχθεί στην περίπτωση της Akazoo, δεν μπορούν παρά να δημιουργούν σοβαρό ζήτημα στην εικόνα του ελληνικού επιχειρείν, ειδικά στον χώρο της τεχνολογίας. Κυρίως όταν τόσο η InternetQ όσο και η Akazoo είχαν κατά το παρελθόν προσελκύσει και ηχηρά ονόματα από την εγχώρια αγορά επιχειρηματικών συμμετοχών.
Η Akazoo, το τελευταίο «θύμα» της QCM και του κ. Grabiel Greco, του ανθρώπου που ξεσκέπασε και την τότε διοίκηση της Folli Follie για το «φούσκωμα» των εσόδων κυρίως από την Κίνα, είχε μπει στο χρηματιστήριο NASDAQ τον περασμένο Σεπτέμβριο μέσω αντίστροφης συγχώνευσης με την αμερικανική εταιρεία Modern Media Acquisition Corp. Η τελευταία, στην ουσία, ήταν ένα «όχημα για εξαγορές» και συνδεόταν με την αυστραλιανών συμφερόντων Macquarie Capital.
Πριν από λίγες ημέρες, στην παρουσίαση της Akazoo προς τους επενδυτές, αναφερόταν πως η εταιρεία διαθέτει 44 εκατομμύρια εγγεγραμμένους χρήστες, τα 5,5 εκατομμύρια από τους οποίους πληρώνουν, μάλιστα, συνδρομή. Αναφέρεται, επίσης, πως τα έσοδά της φτάνουν τα 140 εκατ. δολάρια ενώ τα τελευταία χρόνια αυξάνονται κατά περίπου 24,3% τον χρόνο. Υποστηρίζει, ακόμα, με βάση τα δημοσιευμένα οικονομικά της στοιχεία, πως δραστηριοποιείται σε 25 χώρες του κόσμου και πως έχει ισχυρή θέση σε αναπτυσσόμενες αγορές όπως η Πολωνία, η Ρωσία, η Βραζιλία και η Ινδονησία.
Στην έκθεση της QCM υποστηρίζεται, όμως, πως «η Akazoo εμφανίζεται ως μία επιτυχημένη πολυεθνική στον τομέα της μετάδοσης μουσικής, με μέγεθος σε επίπεδο εσόδων, κερδών και χρηστών, που ανταγωνίζεται κολοσσούς του κλάδου όπως η Pandora και η Tidal». Όμως, όπως υποστηρίζουν στην QCM, τα στοιχεία που συνέλλεξαν, και με τη γνωστή επιτόπια έρευνα του Gabriel Grego, «δείχνουν πως η Akazoo είναι απλώς μια μικρή, ζημιογόνος εταιρεία με βάση την Ελλάδα, με ελάχιστους χρήστες και έσοδα».
Επισημαίνεται, επίσης, πως «οι λογιστικές καταστάσεις της Akazoo, που ελέγχονται από ελεγκτική εταιρεία δεύτερης γραμμής (σ.σ. δηλαδή όχι από μια εκ των μεγάλων διεθνών ελεγκτικών ομίλων) μπορεί να κρύβουν σοβαρές παραλείψεις ή κάτι χειρότερο».
Η Akazoo απασχολεί «μόλις 26 εργαζόμενους, σημαντικό ποσοστό των οποίων εργάστηκαν πρόσφατα σε άλλες αποδεδειγμένες απάτες (π.χ. Globo) ή πιθανές απάτες (Velti)».
Σύμφωνα με την έκθεση της QCM, τα στοιχεία από τα σχόλια, τα «κατεβάσματα» (downloads), οι αναζητήσεις και άλλοι δείκτες της εφαρμογής της Akazoo δεν συνηγορούν με τα μεγέθη που εμφανίζει η διοίκηση της εταιρείας. Για παράδειγμα, σύμφωνα με στοιχεία του Mobile Action, η εφαρμογή της Akazoo είχε μόνο 40 downloads τον μήνα (στοιχεία Δεκεμβρίου 2019)!
Ο G. Grego επισκέφτηκε, μάλιστα, τα κεντρικά γραφεία της Akazoo στο Λονδίνο, για να διαπιστώσει πως είναι κλειστά από τις αρχές του 2019, με την έκθεση να αναφέρει πως η εταιρεία έχει κλείσει όλα τα γραφεία της εκτός Ελλάδας. Αλλά και στη διεύθυνση του Λουξεμβούργου «δεν βρήκαμε ίχνη της Akazoo», αναφέρεται στην έκθεση, στην οποία γίνεται η υπόθεση πως ενδεχομένως είναι η διεύθυνση των νομικών συμβούλων της εταιρείας.
Η QCM υποστηρίζει πως τελικά εντόπισε γραφεία της Akazoo εντός των κεντρικών γραφείων της πρώην μητρικής εταιρείας InternetQ στη Λεωφόρο Κηφισίας στην Αθήνα. Σε σχέση με τη διεθνή παρουσία της Akazoo, στην έκθεση αναφέρεται πως μόνο σε πέντε χώρες κατάφεραν να ανοίξουν λογαριασμό χρήστη. Για παράδειγμα, δεν κατάφεραν να ανοίξουν λογαριασμό χρήστη της Akazoo σε Ρωσία και Βραζιλία, δύο από τις μεγαλύτερες αγορές της ελληνικής εταιρείας, σύμφωνα με τις επίσημες παρουσιάσεις.
Κατά την έκθεση, τα στοιχεία που συνέλεξαν στην QCM δείχνουν «μια ζοφερή εικόνα για την πραγματική φύση και τις προοπτικές» της Akazoo. Η οικονομική ανάλυση, το μέγεθος του εργατικού δυναμικού, η μείωση του προσωπικού και των χώρων γραφείων, όλα δείχνουν μια μικρή και ταχύτατα συρρικνούμενη εταιρεία.
Η αμερικανική επενδυτική εταιρεία θεωρεί πως η Akazoo «φουσκώνει» τα μεγέθη μέσα από εταιρείες-κελύφη, όπως έκανε στο παρελθόν και η Globo. Η έκθεση καταλήγει πως στην περίπτωση που τα στοιχεία της QCM και οι εκτιμήσεις αποδειχθούν σωστές, τότε η Akazoo μπορεί να είναι μία πολύ μικρότερη επιχείρηση σε σχέση με αυτά που ισχυρίζεται, με μικρή και συνεχώς μειούμενη βάση εσόδων (…).