Μετά την εταιρεία τεχνολογίας Globo, που κατέρρευσε εντός ημερών μετά την αποκάλυψη πως «φούσκωνε» τα έσοδα, τους πελάτες κ.λπ, και την Folli Follie, η αμερικανική QCM βάζει στο στόχαστρο την επίσης ελληνικών συμφερόντων εταιρεία Akazoo, που είναι εισηγμένη στον NASDAQ και ασχολείται με την μετάδοση (streaming) μουσικής ενώ εμφανίζεται ως ανταγωνιστής γνωστών διεθνών ομίλων όπως η Pandora και η Tidal. Η επίθεση μάλιστα είχε ως αποτέλεσμα η μετοχή να καταγράφει πτώση άνω του 20% σήμερα στο αμερικανικό χρηματιστήριο.
Στην έκθεση της QCM επισημαίνεται πως η Akazoo, με γραφεία στο Λονδίνο και στο Λουξεμβούργο, είναι ένας «χάρτινος πύργος», ένα «σχήμα που σχεδιάστηκε από τη διοίκηση για να πλουτίσουν, σε βάρος των μετόχων».
Αναφέρεται, επίσης, πως «η Akazoo υποστηρίζει πως είναι μια επιτυχημένη πολυεθνική στον τομέα της μετάδοσης μουσικής, με μέγεθος σε επίπεδο εσόδων, κερδών και χρηστών, που ανταγωνίζεται κολοσσούς του κλάδου όπως η Pandora και η Tidal». Κατά την QCM, όμως, τα στοιχεία που συνέλεξε «δείχνουν πως η Akazoo είναι απλώς μια μικρή, ζημιογόνος εταιρεία με βάση την Ελλάδα με ελάχιστους χρήστες και έσοδα».
Επισημαίνεται, επίσης, πως «οι λογιστικές καταστάσεις της Akazoo, που ελέγχονται από ελεγκτική εταιρεία δεύτερης γραμμής (σ.σ. δηλαδή όχι από μια εκ των μεγάλων διεθνών ελεγκτικών ομίλων) μπορεί να κρύβουν σοβαρές παραλείψεις ή κάτι χειρότερο». Η Akazoo απασχολεί «μόλις 26 εργαζόμενους, σημαντικό ποσοστό των οποίων εργάστηκαν πρόσφατα σε άλλες αποδεδειγμένες απάτες (π.χ. Globo) ή πιθανές απάτες (Velti)».
Η έκθεση καταλήγει πως «έχουμε επίσης σοβαρές υποψίες για πιθανές παραβάσεις των πνευματικών δικαιωμάτων, πιθανό ξέπλυμα μαύρου χρήματος και άλλες περιπτώσεις παραβιάσεων της νομοθεσίας για τη λειτουργία των επιχειρήσεων».
Η Akazoo εισήχθη στο NASDAQ μέσω αντίστροφης εξαγοράς (reverse merger) τον Σεπτέμβριο του 2019, ενώ στο παρελθόν ήταν τμήμα της ελληνικής εταιρείας InternetQ. Η τελευταία ήταν εισηγμένη στην εναλλακτική αγορά (ΑΙΜ) του Λονδίνου μέχρι τις αρχές του 2016 όταν και βγήκε από το χρηματιστήριο εν μέσω έντονης συζήτησης για τα οικονομικά της μεγέθη.
Η διοίκηση της Akazoo υποστηρίζει πως έχει 44 εκατομμύρια εγγεγραμμένους χρήστες, από τα οποία τα 5,5 εκατομμύρια πληρώνουν συνδρομή και πως τα έσοδά της φτάνουν τα 140 εκατ. δολάρια ενώ τα τελευταία χρόνια αυξάνονται κατά μέσο όρο 24,3% ετησίως. Υποστηρίζει, επίσης, με βάση τα δημοσιευμένα οικονομικά της στοιχεία, πως δραστηριοποιείται σε 25 χώρες του κόσμου.
Στην έκθεση της QCM επισημαίνεται πως τα στοιχεία από τα σχόλια, τα «κατεβάσματα» (downloads), τις αναζητήσεις, κ.α. της εφαρμογής της Akazoo δεν συνηγορούν με τα μεγέθη που εμφανίζει η διοίκηση της εταιρείας. Για παράδειγμα, επικαλείται στοιχεία του Mobile Action σύμφωνα με τα οποία η εφαρμογή της Akazoo είχε μόνο 40 downloads το μήνα (στοιχεία Δεκεμβρίου 2019).
Η QCM επισκέφτηκε, μάλιστα, τα κεντρικά γραφεία της Akazoo στο Λονδίνο για να διαπιστώσει πως είναι κλειστά από τις αρχές του 2019, με την έκθεση να αναφέρει πως η εταιρεία έχει κλείσει όλα τα γραφεία της εκτός Ελλάδας. Αλλά και στη διεύθυνση του Λουξεμβούργου «δεν βρήκαμε ίχνη της Akazoo» αναφέρεται στην έκθεση στην οποία γίνεται η υπόθεση πως ενδεχομένως είναι η διεύθυνση των νομικών συμβούλων της εταιρείας. Η QCM υποστηρίζει πως τελικά εντόπισε γραφεία της Akazoo εντός των κεντρικών γραφείων της πρώην μητρικής εταιρείας InternetQ στην Λεωφόρο Κηφισίας στην Αθήνα.
Σε σχέση με τη διεθνή παρουσία της Akazoo, στην έκθεση αναφέρεται πως μόνο σε πέντε χώρες κατάφεραν να ανοίξουν λογαριασμό χρήστη. Για παράδειγμα, δεν κατάφεραν να ανοίξουν λογαριασμό χρήστη της Akazoo σε Ρωσία και Βραζιλία, δύο από τις μεγαλύτερες αγορές της ελληνικής εταιρείας σύμφωνα με τις επίσημες παρουσιάσεις.
* Δείτε όλη την έκθεση στη στήλη Συνοδευτικό Υλικό.