Τα πρώτα βήματα για την υλοποίηση της συμφωνίας Μητσοτάκη - Χριστοδουλίδη έκανε σήμερα η ρυθμιστική αρχή της Κύπρου εγκρίνοντας δύο από τα κρίσιμα ορόσημα, κατ' εφαρμογή του «οδικού χάρτη» που συμφωνήθηκε μεταξύ των δύο ηγετών, ωστόσο οι εκκρεμότητες παραμένουν.
Στην απόφαση της ΡΑΕΚ εγκρίνεται η ανάκτηση από τον ΑΔΜΗΕ, χωρίς αστερίσκους, συνολικού ποσού 125 εκατ ευρώ (25 εκατ το χρόνο), μέσω των λογαριασμών των Κύπριων καταναλωτών κατά τη φάση κατασκευής της διασύνδεσης, καθώς και η παράταση από τα 12 στα 17 χρόνια, της εγγυημένης απόδοσης του έργου, στο 8,3%, το λεγόμενο WACC.
Στην ίδια απόφαση γίνεται γνωστό και ότι το συνολικό κόστος του έργου, που με βάση τον αρχικό προϋπολογισμό κινείται στα 1,94 δισ. ευρώ, μπορεί να αυξηθεί, αλλά σε ποσοστό που δεν θα υπερβαίνει το 5%.
Τι εκκρεμεί
Τα παραπάνω ωστόσο δεν αρκούν από μόνα τους για να στείλει ο ΑΔΜΗΕ την εντολή «Final Notice to Proceed» στη Nexans - προς την οποία η νέα προθεσμία λήγει σήμερα - και να μπει ξανά το έργο σε τροχιά υλοποίησης. Εκκρεμεί η απόφαση που θα καθορίζει ποιο θα είναι το έσοδο και πόσο ακριβώς θα επιβαρυνθούν οι λογαριασμοί των κυπρίων καταναλωτών.
Είναι αυτή που θα εγκρίνει τις δαπάνες που έχει αποστείλει στη κυπριακή πλευρά ο ΑΔΜΗΕ, και βάσει αυτών, του WACC, καθώς και της μεθοδολογίας για το έσοδο που ενέκρινε σήμερα η ΡΑΕΚ, θα προκύψει το τελικό έσοδο και η ακριβής κατανομή του στις ταρίφες των καταναλωτών. Σύμφωνα με την ελληνική πλευρά, αυτή η απόφαση δεν έχει ακόμη εκδοθεί, άρα δεν έχουν ακόμη αρθεί οι ρυθμιστικές εκκρεμότητες, όπως είχε συμφωνηθεί να γίνει στη συνάντηση της 2ας Σεπτεμβρίου με την Κομισιόν.
Σε ότι αφορά την έτερη απόφαση, αυτή για τον επιμερισμό, ισόποσα μεταξύ των καταναλωτών των δύο χωρών, 50%-50%, του γεωπολιτικού ρίσκου, η ελληνική πλευρά αναμένει να υπογραφεί η συμφωνία μεταξύ των κυβερνήσεων. Εκεί θα περιλαμβάνεται και αυτή η ρυθμιστική απόφαση που εκκρεμεί.
Τούτων δοθέντων, παραμένει ερωτηματικό κατά πόσο θα καταστεί εφικτό να πέσουν σήμερα οι τελικές υπογραφές μεταξύ των δύο κυβερνήσεων για τη τελική συμφωνία. Τα παραπάνω δείχνουν ότι το σίριαλ μάλλον θα συνεχιστεί και την επόμενη εβδομάδα, έστω σε λιγότερο δραματικούς τόνους σε σχέση με τις προηγούμενες ημέρες, με επίκεντρο έναν αγώνα δρόμου για να κλείσουν και οι τελευταίες εκκρεμότητες.
Τι εγκρίθηκε
Στην πρώτη από τις παραμέτρους που τροποποιεί η ΡΑΕΚ, τίθεται ως επιτρεπόμενο έσοδο προς ανάκτηση για την περίοδο 1 Ιανουαρίου 2025 έως 31 Δεκεμβρίου του 2029 το ποσό των 25 εκατ. ευρώ ανά έτος, με συνολικό ανώτατο όριο επιτρεπόμενου εσόδου προς ανάκτηση για την πενταετια, τα 125 εκατ. ευρώ.
Επισημαίνεται ότι η κατ’ έτος ανάκτηση δαπανών θα μπορεί να ολοκληρωθεί μόνο εφόσον έχει διατεθεί το σχετικό ετήσιο πόσο από το Πάγιο Ταμείο της Κυπρου για την οριζόντια μείωση των τιμολογίων των καταναλωτών ηλεκτρισμού, στη βάση της εφαρμογής της προ ημερών απόφασης του υπουργικού συμβουλίου.
Το οποιοδήποτε επιπλέον ποσό προκύψει κατα τη φάση της κατασκευής θα συνυπολογίζεται και θα ανακτηθεί μετά την έναρξη και κατά τη διάρκεια της λειτουργίας της διασύνδεσης.
Δεν πέρασε το 50%-50% για τυχόν υπέρβαση των 1,9 δισ.
Στη συνεδρίαση της κυπριακής ρυθμιστικής αρχής αναδεικνύονται και οι διαφορετικές φωνές που υπάρχουν γύρω από το έργο, κάτι που έχει γίνει σαφές σε πολλά επίπεδα το τελευταίο καιρό.
Στο πλαίσιο αυτό, απορρίφθηκε πρόταση στην οποία επέμεινε ο αντιπρόεδρος της ΡΑΕΚ, Άλκης Φιλίππου, ότι αν το συνολικό κόστος του έργου ξεπεράσει τον προϋπολογισμό των 1,94 δισ. ευρώ, η διαφορά θα πρέπει να επιμεριστεί 50%-50% στα τιμολόγια των καταναλωτών των δύο χωρών. Είναι μια αξίωση της κυπριακής πλευράς που είχε μπει τα τελευταία 24ωρα στο τραπέζι, ωστόσο ούτε καν τέθηκε στη χθεσινή συζήτηση μεταξύ Μητσοτάκη - Χριστοδουλίδη.
Ο προεδρος της ΡΑΕΚ Αν. Πουλικκάς, επικαλέστηκε αρνητική γνωμοδότηση επί της θέσης του αντιπροέδρου και απέρριψε την πρότασή του. Ετσι, στο σενάριο της υπέρβασης, παραμένει η αναλογία κατανομής κόστους της αρχικής διασυνοριακής συμφωνίας, δηλαδή 63% οι κύπριοι καταναλωτές, 37% οι έλληνες, που διέπει το μεγαλύτερο μέρος της συμφωνίας.
Αύξηση του κόστους το πολύ 5%
Στην απόφαση πάντως, προφανώς για να καθησυχαστούν οι ενστάσεις, καταγράφεται η δέσμευση της ελληνικής πλευράς ότι το συνολικό κόστος του έργου δεν αναμένεται να αυξηθεί πέραν του 5% επι του σημερινού προϋπολογισμού.
Σύμφωνα με την απόφαση, τα δύο κίνητρα (ανάκτηση εσόδου και επέκταση του WACC), «παρέχονται και στο πλαίσιο των δηλώσεων και στη βάση των αναφορών και διαβεβαιώσεων του Φορέα Υλοποίησης ΑΔΜΗΕ Α.Ε. και της εταιρείας Nexans Norway AS ότι το συνολικό κόστος του έργου, που έχει καθορισθεί στα 1,939.200 εκατ. ευρώ, δεν θα αυξηθεί πέραν του 5% με την ολοκλήρωση της μελέτης βυθογράφησης που διεξάγει η εταιρεία Nexans Norway AS παράλληλα με την κατασκευή του καλωδίου ούτε και με την ολοκλήρωση της τελικής προσφοράς από την ανάδοχο εταιρεία για την κατασκευή των σταθμών μετατροπής».
Θετικό σινιάλο από ΕΤΕπ για τη χρηματοδότηση
Στα καλά νέα, η ΕΤΕπ στέλνει θετικά μηνύματα για το θέμα της χρηματοδότησης, το οποίο μεχρι πρότινος θεωρούνταν αμφίβολο.
Συμφωνα με όσα είπε σήμερα ο αντιπρόεδρος της ΕΤΕπ, Κυριάκος Κακουρής, το ενδεχόμενο χρηματοδότησης του έργου παραμένει στο τραπεζι, καθώς επίκειται η ολοκλήρωση της αξιολόγησης του GSI από τεχνικής απόψεως.