Μία θέση μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών στις οποίες προτίθενται να ταξιδέψουν μέχρι τον Αύγουστο οι τουρίστες από τις αγορές των ΗΠΑ, του Καναδά, της Αυστραλίας, της Βραζιλίας, της Κίνας, της Ιαπωνίας και της Νότιας Κορέας καταλαμβάνει η Ελλάδα.
Συγκεκριμένα, με μερίδιο 13%, η Ελλάδα μαζί με την Ελβετία κατατάσσεται στην 6η θέση ανάμεσα στους ευρωπαϊκούς προορισμούς που προτιμούν οι ταξιδιώτες από τις επτά υπό εξέταση μακρινές αγορές, σύμφωνα με το Ταξιδιωτικό Βαρόμετρο Μακρινών Αγορών που δημοσίευσαν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ταξιδιών (European Travel Commission - ETC) και η Eurail BV και εστιάζει την πρόθεση των τουριστών για αποδράσεις στην Ευρώπη το διάστημα Μαΐου - Αυγούστου.
Στην κορυφή των προτιμήσεων των τουριστών βρίσκεται η Γαλλία, με μερίδιο 36%, ακολουθεί η Ιταλία, με μερίδιο 31%, και την τριάδα συμπληρώνει η Γερμανία με μερίδιο 22%.
Μερίδιο 22% κατέχει και το Ηνωμένο Βασίλειο με την Ισπανία να έπεται με μερίδιο 18%. Τη λίστα των κορυφαίων προορισμών συμπληρώνουν Αυστρία (12%) και Πορτογαλία (12%), Δανία (9%) και Ολλανδία (9%) καθώς και Βέλγιο, Φινλανδία, Ιρλανδία και Σουηδία με μερίδιο 7% έκαστος.
Τα ευρήματα
Σύμφωνα με το Ταξιδιωτικό Βαρόμετρο Μακρινών Αγορών, το 59% των ερωτηθέντων ενδιαφέρεται να ταξιδέψει στο εξωτερικό αυτό το καλοκαίρι, ποσοστό μεγαλύτερο κατά 9 ποσοστιαίες μονάδες σε σύγκριση με το 2019. Η δημοφιλία της Ευρώπης ως προορισμού ενισχύεται σταδιακά αν και με βραδείς ρυθμούς λόγω της ανησυχίας που εγείρουν θέματα ασφάλειας και τιμών.
Πάντως, η Γηραιά ήπειρος παραμένει στην κορυφή των επιλογών των ταξιδιωτών, με το 41% των ερωτηθέντων να απαντά ότι σχεδιάζει να την επισκεφθεί αυτό το καλοκαίρι. Το ποσοστό αυτό, ωστόσο, παραπέμπει σε μείωση 4 ποσοστιαίων μονάδων σε σχέση με τα προ πανδημίας επίπεδα.
Οι ταξιδιώτες από την Κίνα και τη Βραζιλία επιδεικνύουν μεγαλύτερο ζήλο να επισκεφθούν την Ευρώπη αυτό το καλοκαίρι, με το 62% και το 52% των ερωτηθέντων αντίστοιχα να προγραμματίζει ένα ταξίδι.
Το ενδιαφέρον των ταξιδιωτών από τις ΗΠΑ και τον Καναδά αυξάνεται ελαφρά από πέρυσι στο 40% και 42% αντίστοιχα, ενώ οι τουρίστες από Αυστραλία και Νότια Κορέα δείχνουν μέτριο ενθουσιασμό στο 37% και 35% αντίστοιχα.
Η Ευρώπη δεν φαίνεται να προσελκύει το ενδιαφέρον των Ιαπώνων, καθώς μόνο το 19% των ερωτηθέντων επιθυμεί να ταξιδέψει στη Γηραιά ήπειρο αυτό το καλοκαίρι.
Πάντως, σε γενικές γραμμές, σε όλες τις αγορές, οι νεότεροι τουρίστες (ηλικίες 18-24 και 34-49 ετών) και εκείνοι με υψηλότερα εισοδήματα επιδεικνύουν τη μεγαλύτερη προτίμηση στα ευρωπαϊκά ταξίδια.
Αλλαγή συνηθειών
Ιδιαίτερης σημασίας είναι, την ίδια στιγμή, το γεγονός ότι το 53% των ερωτηθέντων αναφέρει ότι είναι ανοιχτό το ενδεχόμενο να ταξιδέψει στην Ευρώπη σε περιόδους εκτός αιχμής, αφενός για να εξοικονομήσει χρήματα και αφετέρου για να έχει την ευκαιρία να επισκεφθεί με μεγαλύτερη ευελιξία και ευκολία εμβληματικά αξιοθέατα.
Σε γενικές γραμμές, πάντως, οι ταξιδιώτες φαίνεται ότι αλλάζουν προτεραιότητες. Έτσι, το ενδιαφέρον για μεγαλύτερης διάρκειας διακοπές εντείνεται κι ενώ τα ταξίδια διάρκειας μιας έως δύο εβδομάδων παραμένουν η πιο δημοφιλής επιλογή (57%), οι αποδράσεις που ξεπερνούν τις δύο εβδομάδες έχουν αυξηθεί από 13% το 2019 σε 21% το 2024.
Τα κριτήρια επιλογής
Η ασφάλεια αναδεικνύεται ως το βασικότερο κριτήριο επιλογής προορισμούς για τους ταξιδιώτες μεγάλων αποστάσεων. Σχεδόν οι μισοί (45%) δίνουν προτεραιότητα σε ευρωπαϊκούς προορισμούς που θεωρούνται ασφαλείς, ποσοστό που παραπέμπει σε αύξηση 9% σε σύγκριση με το καλοκαίρι του 2022 και σε άνοδο 6% σε σχέση με το καλοκαίρι του 2023. Οι ποιοτικές τουριστικές υποδομές ακολουθούν ως κριτήριο και βρίσκονται στη δεύτερη θέση (38%).
Για πρώτη φορά ο παράγοντας «καιρικές συνθήκες» αποτελεί σημαντικό κριτήριο για την επιλογή προορισμού, με το 31% των ερωτηθέντων να λαμβάνει υπόψη του τον καιρό και τις θερμοκρασίες προκειμένου να προχωρήσει σε κράτηση. Το 20% των ταξιδιωτών επιλέγει προορισμούς τους οποίους μπορεί να προσεγγίσει με απευθείας πτήση και το 20% προτιμά έναν προορισμό με καλή σιδηροδρομική σύνδεση και με άλλα σημεία ενδιαφέροντος.
Σημαντικό ρόλο επιλογής προορισμού διαδραματίζουν και οι τιμές όπως επισημαίνει το 23% των ερωτηθέντων, ποσοστό σαφώς μειωμένο σε σχέση με το 32% του 2023. Αυτή η αλλαγή δείχνει ότι οι ταξιδιώτες εστιάζουν όλο και περισσότερο στην ποιότητα και στην ασφάλεια ενός προορισμού.