Σε νέα παράταση, στη λογική του «ουδέν μονιμότερον του προσωρινού», στο «καλάθι του νοικοκυριού» για μείωση των τιμών στο ράφι πρόκειται να προχωρήσει το Υπουργείο Ανάπτυξης. Σε δηλώσεις του στο Euro2day.gr ο αρμόδιος υπουργός Κώστας Σκρέκας λέει ότι «το καλάθι του νοικοκυριού (σ.σ. θεσπίστηκε επί της υπουργίας του Άδωνι Γεωργιάδη) συνεχίζεται και μετά τον Ιούνιο κανονικότατα» και σημειώνει: «Το καλάθι βοηθάει».
Εν αντιθέσει με το «καλάθι του νοικοκυριού» που παίρνει νέα παράταση ζωής, το μέτρο που θέσπισε ο Κώστας Σκρέκας για τη μόνιμη μείωση της τιμής τουλάχιστον κατά 5%, δεν πρόκειται να ανανεωθεί. «Το μέτρο αυτό έχει αντικατασταθεί από το μέτρο μείωσης 15% των τιμών τιμοκαταλόγου», λέει στο Euro2day.gr. «Το ένα μέτρο καλύπτει το άλλο» λέει. Σύμφωνα με τον ίδιο, στο μέτρο της μόνιμης μείωσης τιμής είχαν ενταχθεί 1.500 προϊόντα ενώ τώρα στη μείωση των τιμών τιμοκαταλόγου ο αριθμός των προϊόντων που μετέχουν φθάνουν τις 4.000 συνολικά.
Με βάση έρευνα της NielsenIQ, το 44% των καταναλωτών έχει αλλάξει συμπεριφορά λόγω του καλαθιού, 3 στους 4 επιλέγουν προϊόντα από το καλάθι και 1 στους 4 αγοράζει πιο συχνά κατηγορίες επειδή έχουν προστεθεί στο καλάθι. Δηλαδή το «καλάθι», όπως προκύπτει από την έρευνα, έχει επηρεάσει την αγοραστική συμπεριφορά περισσότερο από το αναμενόμενο, ενώ λόγω αυτού έχει αυξηθεί το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
Από την ανάλυση που έκανε η NielsenIQ σε 39 κατηγορίες στους 3 μεγαλύτερους λιανεμπόρους (εξαιρείται η lidl από το δείγμα), προκύπτει πως ο ρυθμός ανάπτυξης των κατηγοριών που βρίσκονται στο καλάθι αγγίζει το +18,4% και το +12,3% στους ταχυκίνητους κωδικούς.
Επίσης από την ανάλυση της NielsenIQ προκύπτει ότι οι μισές κατηγορίες που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία δεν παρουσιάζουν αύξηση τιμής ή έχει μειωθεί η τιμή ενώ στο 72% των κατηγοριών, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κερδίζουν μερίδιο αγοράς.
Το «καλάθι του νοικοκυριού» μαζί με το μέτρο του κλειδωμένου περιθωρίου κέρδους αποτελούν τα δύο βασικά σημεία διένεξης της αγοράς με την Κυβέρνηση.
Μεταξύ αυτών που έχουν ασκήσει έντονη κριτική στα μέτρα είναι και ο Αριστοτέλης Παντελιάδης της Metro και πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ, ο οποίος έχει δηλώσει κατά καιρούς: «Στη φιλελεύθερη οικονομία της Ελλάδας έχουμε ένα καλάθι προϊόντων με διοικητικά καθορισμένο μέγεθος, προβολή, κωδικούς και μετά μιλάμε για ελεύθερο ανταγωνισμό. Το "καλάθι του νοικοκυριού" βρίσκεται στα όρια, ίσως και λίγο πέρα από τα όρια που καθορίζει το δίκαιο του ανταγωνισμού».
Σημειώνεται πως η Επιτροπή Ανταγωνισμού, για το «καλάθι του νοικοκυριού» είχε γνωμοδοτήσει πως πρέπει να είναι ένα προσωρινό μέτρο.
Μάλιστα βολές κατά του συγκεκριμένου μέτρου έχουν εξαπολύσει και οι εκπρόσωποι εταιρειών παραγωγής και διακίνησης επώνυμων προϊόντων, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι στη θέσπισή του οφείλεται η άνοδος της κατανάλωσης προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.