Με τη μέση τιμή της αμόλυβδης πανελλαδικά να έχει αγγίξει το 1,983 ευρώ ανά λίτρο δημιουργείται προβληματισμός ενόψει και της εξόδου των εκδρομέων για το Πάσχα.
Κανένας δεν μπορεί να κάνει ασφαλείς εκτιμήσεις για τη συνέχεια καθώς μια αστάθεια σε γεωπολιτικό επίπεδο μπορεί να δημιουργήσει ανησυχία στην αγορά σε σχέση με τις προμήθειες. Παράλληλα, όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς, κρίσιμος παράγοντας για τη διαμόρφωση των τιμών είναι και η ισοτιμία ευρώ-δολαρίου.
Σημαντικό επίσης ρόλο στη διαμόρφωση των τιμών έπαιξε η απόφαση των χωρών του ΟΠΕΚ να παρατείνουν τις εθελοντικές περικοπές 2,2 εκατ. βαρελιών την ημέρα, πέρα του πρώτου τριμήνου του 2024. Πλέον, βέβαια, η τιμή του Βrent κινείται κάτω από τα 90 ευρώ, όπου είχε σκαρφαλώσει την προηγούμενη εβδομάδα. Χθες, κατά τη διάρκεια της ημέρας, βρισκόταν περίπου κάτω από τα 86 δολάρια.
Πηγές της αγοράς αναφέρουν στο Euro2day.gr πως στις επόμενες ημέρες αναμένεται να δούμε αποκλιμάκωση των τιμών σε αμόλυβδη, diesel και diesel θέρμανσης. Όμως δεν είναι σαφές πόσο θα μειωθεί.
Παράλληλα, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, δεν φαίνεται να υπάρχει κάμψη στη ζήτηση. Άλλωστε, παρατηρούν πως σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο δεν καταγράφεται περιορισμός της ζήτησης και μάλιστα φέρνουν μεταξύ άλλων το παράδειγμα ότι τα υπό εξέλιξη έργα σημαίνουν αύξηση της ζήτησης diesel κίνησης.
Να σημειωθεί πως η μέση τιμή της αμόλυβδης ήδη στη νησιωτική χώρα έχει ξεπεράσει τα 2 ευρώ. Στις Κυκλάδες, σύμφωνα με το δελτίο τιμών (21/4) του παρατηρητηρίου τιμών υγρών καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, η τιμή ανήλθε στα 2,204 ευρώ ανά λίτρο. Στο νομό Λευκάδος, 2,055 ευρώ.
Στο νομό Κεφαλληνίας 2,058 ευρώ ανά λίτρο. Σε σχέση με την ηπειρωτική χώρα, στο νομό Αττικής είναι στο 1,956 ευρώ ανά λίτρο, στο νομό Θεσσαλονίκης 1,951 ευρώ ανά λίτρο.
Βραχνάς στη διαμόρφωση των τιμών είναι και οι φόροι που επιβαρύνουν το καύσιμο. Ενδιαφέρον έχει το πώς διαμορφώνεται η τιμή του καυσίμου. Αν πάρουμε ως παράδειγμα τη μέση πανελλαδική τιμή, δηλαδή το 1,983 ευρώ ανά λίτρο, τότε θα πρέπει να υπολογίζουμε ότι το 39% αποτελεί την τιμή του διυλιστηρίου, το 55,5% είναι φόροι και δασμοί, ενώ το 5,5% αποτελεί το περιθώριο κέρδους της εταιρείας, του πρατηρίου και του μεταφορέα.
Αν πάρουμε ως παράδειγμα την τιμή των Κυκλάδων (2,204 ευρώ), το 35% είναι η τιμή διυλιστηρίου, το 52% οι φόροι και το 13% το περιθώριο κέρδους. Ρόλο βέβαια διαδραματίζει το αυξημένο μεταφορικό κόστος.