Κάθε χρόνο, στην Ελλάδα εκδίδονται περισσότερα από 10 εκατομμύρια Υπεύθυνες Δηλώσεις, Εξουσιοδοτήσεις και διαφόρων ειδών Πιστοποιητικά. Αν περιορίσουμε την περίμετρο μόνο στα Πιστοποιητικά, εκδίδονται περισσότερα από 4 εκατομμύρια τον χρόνο, για τα οποία στο πρόσφατο παρελθόν οι πολίτες στήνονταν στην καλύτερη περίπτωση στην ουρά των ΚΕΠ.
Σήμερα τουλάχιστον τα εκδίδουν ψηφιακά μέσω του gov.gr, αλλά και πάλι χάνεται χρόνος για τα αυτονόητα. Τα στοιχεία τα οποία έχει στη διάθεσή της μια δημόσια υπηρεσία τα ζητά από τον πολίτη μια άλλη δημόσια υπηρεσία, ενώ δεν λείπουν οι περιπτώσεις όπου ένα τμήμα μιας υπηρεσίας ζητά πιστοποιητικό το οποίο θα χορηγηθεί σε άλλο τμήμα της ίδιας υπηρεσίας. Στο Εθνικό Μητρώο Διοικητικών Διαδικασιών «Μίτος» θα «μετρήσει» κανείς την ύπαρξη 212 διαφορετικών πιστοποιητικών…
Σε περίπου δύο μήνες μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για την ενιαία αγορά ψηφιακών υπηρεσιών (ψηφίζεται αύριο), αρμόδιες πηγές εκτιμούν πως θα έχει γίνει πράξη η κατάργηση της έκδοσης των δύο πρώτων πιστοποιητικών, γέννησης και οικογενειακής κατάστασης.
Επομένως, από το καλοκαίρι, όποιος πολίτης χρειάζεται για μια υπηρεσία του δημοσίου πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης, δεν θα χρειάζεται να μπει στη διαδικασία έκδοσής του.
Όπως έχει εξηγήσει ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κωνσταντίνος Κυρανάκης, με το νομοσχέδιο δίνεται η δυνατότητα ένας δημόσιος φορέας να αντλεί τα δεδομένα που περιέχονται σε ένα πιστοποιητικό μέσω διαλειτουργικότητας και εφόσον ο πολίτης δώσει τη συναίνεσή του (θα ενημερώνεται και θα ρωτάται μέσω του wallet, αν συναινεί), δεν θα χρειάζεται η έκδοση του πιστοποιητικού.
Η φορολογική ενημερότητα
Επόμενο κρίσιμο βήμα, η κατάργηση της έκδοσης φορολογικής ενημερότητας, τα στοιχεία της οποίας αντλούνται ήδη ψηφιακά από το Κτηματολόγιο ή, στην περίπτωση μεταβίβασης ακινήτων, από τους συμβολαιογράφους. Αρμόδιες πηγές μεταφέρουν ότι η κατάργηση της έκδοσης φορολογικής ενημερότητας δρομολογείται ως επόμενο βήμα, παράλληλα με την ενοποίησή της με την ασφαλιστική ενημερότητα.
Οι ισχύουσες διατάξεις, όπως ψηφίστηκαν πέρυσι για το πιστοποιητικό οικονομικής ενημερότητας (φορολογική και ασφαλιστική), ορίζουν τη δυνατότητα έκδοσης ενιαίου πιστοποιητικού από ειδική πλατφόρμα προσβάσιμη μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης gov.gr, που περιλαμβάνει τα στοιχεία τόσο της φορολογικής όσο και της ασφαλιστικής ενημερότητας του αιτούντος.
Το αποδεικτικό θα είναι έγκυρο για κάθε προβλεπόμενη χρήση και θα γίνεται υποχρεωτικά αποδεκτό από φορείς του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα, όπου κατά νόμο απαιτείται. Σύντομα και η οικονομική ενημερότητα θα σταματήσει να εκδίδεται και θα αντλείται απευθείας από τις δημόσιες υπηρεσίες, με την προηγούμενη συναίνεση των πολιτών.
Επί του παρόντος, η νέα εφαρμογή της ΑΑΔΕ myAADEapp επιτρέπει στους φορολογούμενους να «κατεβάσουν» τη φορολογική ενημερότητά τους και να την αποθηκεύσουν στο ψηφιακό «πορτοφόλι» εντός της εφαρμογής. Τουλάχιστον, αν τη χρειαστούν ξανά μέχρι τη λήξη της, γλιτώνουν τη διαδικασία επανέκδοσης.
Η ισχύς του αποδεικτικού ενημερότητας είναι για 2 μήνες, στην περίπτωση που δεν υφίστανται βεβαιωμένες οφειλές, ανεξαρτήτως της πράξης ή συναλλαγής για την οποία ζητείται. Ο χρόνος ισχύος του αποδεικτικού ορίζεται σε ένα μήνα, σε περίπτωση ύπαρξης μη ληξιπρόθεσμων οφειλών, οφειλών που τελούν σε αναστολή ή έχουν υπαχθεί σε πρόγραμμα ρύθμισης τμηματικής καταβολής.