Στην ίδρυση της εταιρείας ειδικού σκοπού που θα αναλάβει την 35ετή Παραχώρηση της Εγνατίας Οδού προχώρησε στις αρχές Μαρτίου 2024 η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (75%) – EGIS Project (25%), η οποία τελεί σε καθεστώς προσωρινού αναδόχου από τον Αύγουστο του 2021.
Με την παραπάνω εξέλιξη ολοκληρώνεται η προετοιμασία εκ μέρους των επενδυτών και απομένει η κάλυψη των προαπαιτουμένων από την πλευρά του Δημοσίου ώστε να οριστικοποιηθεί το οικονομικό κλείσιμο.
Υπενθυμίζεται πως ήδη έχει εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο το δεύτερο σκέλος της σύμβασης και απομένουν πλέον οι αποφάσεις της κυβέρνησης για την αύξηση των διοδίων, η αδειοδότηση σηράγγων και γεφυρών από τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΟΜΕ αλλά και η διευθέτηση ζητημάτων όπως η κατάργηση χιλιάδων free pass διέλευσης στον αυτοκινητόδρομο.
Υπενθυμίζεται πως είναι αναγκαία η έκδοση ΚΥΑ (από το ΥΠΟΜΕ και το υπουργείο Οικονομικών) για την αύξηση διοδίων στον οδικό άξονα. Σήμερα, το κόστος διέλευσης ανέρχεται σε 3 λεπτά ανά χλμ, ενώ με βάση τη διακήρυξη του διαγωνισμού αυτό θα πρέπει να ανέβει άμεσα στα 4 λεπτά ανά χλμ. και στα 5 λεπτά ανά χλμ μετά την υπογραφή της σύμβασης, ενώ σε βάθος τριετίας θα πρέπει να αυξηθεί σε πάνω από 6 λεπτά ανά χλμ. ισοφαρίζοντας εν μέρει το μέσο όρο κόστος διέλευσης στους υπόλοιπους υπό παραχώρηση αυτοκινητοδρόμους στην ελληνική επικράτεια.
Επιπλέον, πρέπει να υπολογιστεί το επιτοκιακό κόστος, καθώς η διακήρυξη του διαγωνισμού αλλά και η κατάθεση δεσμευτικών οικονομικών προσφορών έγινε σε χρόνο όπου το κόστος χρήματος ήταν χαμηλό.
Σημειώνεται πως με βάση τη διακήρυξη του διαγωνισμού το κόστος χρήματος «βαρύνει» τον παραχωρών, ήτοι το ελληνικό Δημόσιο, εξ ου και η πρόβλεψη στον κρατικό προϋπολογισμό 2024, για είσπραξη τιμήματος ύψους 1,35 δισ. ευρώ έναντι 1,5 δισ. ευρώ, που ήταν η αρχική προσφορά της κοινοπραξίας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects.
Υπενθυμίζεται ότι το έργο της Εγνατίας Οδού αφορά σε οδικό άξονα μήκους 658 χιλιομέτρων (900 χλμ. μαζί με τους κάθετους άξονες) και η σύμβαση παραχώρησης αφορά στη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση αυτής και των τριών καθέτων οδικών αξόνων για χρονική περίοδο 35 ετών. Προβλέπονται δε νέα έργα πέραν της συντήρησης όπως η ολοκλήρωση της αναβάθμισης σε αυτοκινητόδρομο του κάθετου άξονα Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι, η ολική βαριά συντήρηση του άξονα και των τριών κάθετων η δημιουργία ΣΕΑ κ.ά.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του ΥΠΟΜΕ, η σύμβαση θα έχει τυπικώς ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2024, ωστόσο η ηγεσία του έχει αναφερθεί στη σημασία ολοκλήρωσης της σύμβασης το ταχύτερο δυνατό.