Με πτώση στον όγκο εμπορευματοκιβωτίων κατά 12,6% έκλεισε ο Ιανουάριος για το λιμάνι του Πειραιά, σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα, με την αγορά να βλέπει κίνδυνο ανατιμήσεων της τάξεως του 10% από τον Μάρτιο.
Στοιχεία τα οποία έχει συλλέξει το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά δείχνουν 174 αφίξεις πλοίων και 282.000 κοντέινερ τον Ιανουάριο, έναντι 167 πλοίων και 322.000 εμπορευματοκιβωτίων τον αντίστοιχο περσινό μήνα. Τα πλοία είναι αριθμητικά περισσότερα αλλά μικρότερου μεγέθους, τα εμπορεύματα που φτάνουν στο λιμάνι είναι λιγότερα, ενώ οι καθυστερήσεις στις αφίξεις υπολογίζονται στις 14 με 15 ημέρες. Τον Δεκέμβριο του 2023 άλλωστε στο λιμάνι του Πειραιά είχαν αφιχθεί 208 πλοία, τα οποία μετέφεραν 379.000 κοντέινερ.
Οι καθυστερήσεις ήταν ακόμα μεγαλύτερες τις προηγούμενες εβδομάδες, φτάνοντας και τις 19 ημέρες, αλλά όπως εξηγούν αρμόδιοι παράγοντες, η μέση ταχύτητα των πλοίων που καλούνται να κάνουν τον γύρο της Αφρικής αυξήθηκε κατά 1,5 μίλι, «μαζεύοντας» τους χρόνους. Η αύξηση της ταχύτητας από την άλλη πλευρά επιβαρύνει το κόστος καυσίμων, ενώ πρόσθετες επιβαρύνσεις προκύπτουν και από τα τέλη ρύπων τα οποία συνδέονται με τα διανυθέντα μίλια. Η απόσταση από το λιμάνι της Σαγκάης για τον Πειραιά μέσω Σουέζ είναι 5.600 μίλια και με τον περίπλου της Αφρικής φτάνει τα 11.150 μίλια.
Καθυστερήσεις και αυξημένο κόστος απειλούν με νέο κύμα ανατιμήσεων σωρεία αγαθών που εισάγονται στη χώρα από αγορές της Ασίας. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΕΒΕΠ Βασίλη Κορκίδη, οι ανατιμήσεις στα μεταφορικά φτάνουν το 259% και η αγορά δεν αποκλείει ανατιμήσεις της τάξεως του 10% από τον Μάρτιο, αν δεν ομαλοποιηθεί η κατάσταση. Η Ελλάδα εισάγει σε ετήσια βάση προϊόντα αξίας 9 δισ. ευρώ από τις αγορές της Ασίας, τα οποία αφορούν κυρίως σε ηλεκτρονικούς υπολογιστές και συσκευές, οικιακές συσκευές, ρούχα, παπούτσια, παιχνίδια αλλά και αλιεύματα (για τα τελευταία γίνεται προσπάθεια υποκατάστασης εισαγωγών από την Αμερική).
Σε ανάλυσή του, ο καναδικός οίκος αξιολόγησης DBRS ανέφερε έως τώρα περιορισμένες διαταραχές στο λιμάνι του Πειραιά, εξαιτίας της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα, προειδοποιώντας όμως ότι η πτώση του όγκου μπορεί να ξεπεράσει ακόμα και το 30%.
Σύμφωνα με την DBRS, οι κολοσσοί της ναυτιλίας CMA CGM, Cosco Container Lines, Evergreen Line και Orient Overseas Container Line αποφάσισαν να σταματήσουν τα τριήμερα δρομολόγιά τους από την Ασία προς τον Πειραιά, τα οποία αποτελούσαν ενδιάμεσο σταθμό για τη βόρεια Ευρώπη.
Την ίδια στιγμή, η Maersk και άλλες ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχουν αλλάξει δρομολόγιο προς το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, το οποίο δεν εισέρχεται στην Ανατολική και Κεντρική Μεσόγειο Θάλασσα. Η είσοδος στο κέντρο της Μεσογείου προσθέτει επιπλέον ημέρες στην ήδη μακρύτερη διαδρομή.
Σύμφωνα με την DBRS, τα λιμάνια στην Ανατολική και Κεντρική Μεσόγειο θα δουν προσωρινή μείωση στους όγκους τους, μέχρι οι αλυσίδες εφοδιασμού να επανέλθουν στην κανονικότητα. «Αναμένουμε ότι αυτά τα λιμάνια δυνητικά θα επηρεαστούν περισσότερο από την επαναδρομολόγηση προς την Ευρώπη, με κάποια πιθανή συμφόρηση από τον Φεβρουάριο, καθώς αναμένουμε ότι ο αριθμός των μεγάλων πλοίων θα μειωθεί».