Με θετικό πρόσημο, τόσο σε επίπεδο μέσης τιμής δωματίου όσο και σε επίπεδο εσόδων, έκλεισε το 2023 για τα ξενοδοχεία της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.
Μπορεί η πληρότητα των ξενοδοχείων της ελληνικής πρωτεύουσας να μην ξεπέρασε τα επίπεδα του 2019, ωστόσο, περιόρισε την ψαλίδα στο 1,5% σε σχέση με τα προ πανδημίας μεγέθη, με τον Δεκέμβριο να σημειώνει τις καλύτερες επιδόσεις, με άνοδο που προσεγγίζει το 10%.
Σε ό,τι αφορά τη μέση τιμή διανυκτέρευσης, αυτή, καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, κινήθηκε σε επίπεδα υψηλότερα από το 2019, φτάνοντας στο peak της τον Ιούνιο, όταν και κατέγραψε άνοδο 40% συγκριτικά με τα προ πανδημίας νούμερα. Σε αντίστοιχα υψηλά επίπεδα διαμορφώθηκε η μέση τιμή δωματίου και τον Σεπτέμβριο. Σε ετήσια βάση, η μέση τιμή, πάντως, βελτιώθηκε κατά 29% σε σχέση με το 2019, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε η εταιρεία συμβούλων επιχειρήσεων GBR Consulting.
Αντίστοιχη ήταν και η εικόνα σε επίπεδο εσόδων ανά διαθέσιμο δωμάτιο, τα οποία σημείωσαν αύξηση σε ποσοστό 27% συγκριτικά με τα προ πανδημίας νούμερα. Πιο «δυνατός» μήνας από πλευράς εισπράξεων για τα ξενοδοχεία της ελληνικής πρωτεύουσας ήταν ο Ιούνιος.
Η Θεσσαλονίκη
Σε τροχιά ανάκαμψης βρίσκονται και τα ξενοδοχεία του δεύτερου μεγαλύτερου αστικού κέντρου της χώρας, της Θεσσαλονίκης. Με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία, η πληρότητα των ξενοδοχείων παρέμεινε συνολικά κάτω από τα επίπεδα του 2019, με την πτώση να διαμορφώνεται στο -4,2% σε σχέση με τα προ πανδημικά νούμερα.
Βελτιωμένη, ωστόσο, ήταν η μέση τιμή δωματίου, η οποία αυξήθηκε κατά 25% συγκριτικά με το 2019, με τον Μάιο και τον Σεπτέμβριο να σημειώνουν ισχυρές επιδόσεις, με άνοδο πέριξ του 30% σε σχέση με τα προ πανδημίας νούμερα. Αύξηση 19,7% συγκριτικά με το 2019 καταγράφηκε και σε επίπεδο εσόδων ανά διαθέσιμο δωμάτιο.
Τα resorts
Τα resorts, την ίδια στιγμή, κατά την περίοδο Απριλίου - Οκτωβρίου κατέγραψαν ελαφρώς χαμηλότερη πληρότητα σε σύγκριση με το 2019. Βέβαια, τον Απρίλιο του περασμένου έτους σημειώθηκε σημαντική πτώση λόγω της αύξησης των διαθέσιμων δωματίων, τη στιγμή που η ζήτηση παρέμεινε στα ίδια επίπεδα με πέρυσι.
Σε ετήσια βάση, η πληρότητα μειώθηκε κατά 1,8% σε σχέση με το 2019, ωστόσο οι πωλήσεις ανά κατειλημμένο δωμάτιο αυξήθηκαν (Sales per Occupied Room) σημαντικά σε ποσοστό 45%. Κατά συνέπεια, οι συνολικές πωλήσεις ανά διαθέσιμο δωμάτιο βελτιώθηκαν αντίστοιχα κατά 42%.
Ενίσχυση μεριδίου
Σε όρους διεθνών αφίξεων, η Ελλάδα το 2023 κατάφερε να καταλάβει μία θέση μεταξύ των κερδισμένων του ευρωπαϊκού τουρισμού, ενισχύοντας σημαντικά το μερίδιό της. Συγκεκριμένα, η Ελλάδα κέρδισε μερίδιο αγοράς το 2023 σε σύγκριση με το 2019, όπως ακριβώς η Πορτογαλία και η Τουρκία, με βάση τις διεθνείς αφίξεις έως τον Οκτώβριο.
Στον αντίποδα, οι διεθνείς αφίξεις στην Ιταλία μειώθηκαν κατά 11,4% σε σχέση με το 2019, με αποτέλεσμα σημαντική απώλεια μεριδίου αγοράς. Ελαφρώς συρρικνώθηκε και το μερίδιο αγοράς της Κροατίας, η οποία σημείωσε μικρή υστέρηση λόγω της μείωσης των διεθνών αφίξεων κατά 2,6% συγκριτικά με τα προ πανδημίας νούμερα.
Η Πορτογαλία κατέγραψε την καλύτερη επίδοση με αύξηση 11,0% σε ετήσια βάση σε σχέση με το 2019, ακολουθούμενη από την Τουρκία με άνοδο 6,3% και την Ελλάδα με άνοδο 4,1%.