Η ιστορία με τους «έξυπνους» μετρητές έχει περάσει από «σαράντα κύματα», καθώς η συζήτηση ξεκίνησε πριν από περίπου 10 χρόνια. Χρειάστηκαν αρκετές αναβολές για να φτάσουμε στο στάδιο που είμαστε τώρα. Βέβαια, μέχρι να ανακοινωθούν οι τέσσερις διεκδικητές μεσολάβησε η διένεξη με τη Landis+Gyr. Η πρόταση της εν λόγω εταιρείας είχε απορριφθεί, με αποτέλεσμα εκείνη να προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
Τελικά, τον περασμένο Σεπτέμβριο το ΣτΕ απέρριψε τους ισχυρισμούς της εταιρείας και ο διαγωνισμός προχώρησε με τις υπόλοιπες εταιρείες. Πλέον βρισκόμαστε στο στάδιο της αξιολόγησης των τεχνικών και οικονομικών προσφορών.
Ειδικότερα, στα τέλη του περασμένου έτους, κατατέθηκαν προσφορές από την Itron, η οποία υπέβαλε προσφορά, μέσω της θυγατρικής της Spain SLU από κοινού με την επίσης ισπανική ZIV Aplicaciones y Tecnologia SL, την Elster, μέσω της ρουμανικής θυγατρικής της Rometrics SRL, την ελληνική Protasis AΕ από κοινού με τη γαλλική Sagemcom Energy & Telecom SAS και τη σλοβενική Iskraemeco d.d., η οποία συμμετέχει μαζί με τη γαλλική Oracle France SAS.
Όταν θα ολοκληρωθεί το στάδιο της αξιολόγησης, θα μπει σε τροχιά υλοποίησης το έργο, με προϋπολογισμό ύψους 1,2 δισ. ευρώ, ώστε μέχρι το 2030 κάθε σπίτι να διαθέτει έναν «έξυπνο» μετρητή.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα, θα εγκαθίστανται κάθε χρόνο έως το 2030 800.000 έως 1 εκατομμύριο «έξυπνοι» μετρητές. Η εγκατάστασή τους θα δώσει τη δυνατότητα στους πολίτες να γνωρίζουν ανά πάσα στιγμή το ύψος της κατανάλωσης ρεύματος.
Ο ΔΕΔΔΗΕ σε πρώτη φάση θα εγκαταστήσει 3,12 εκατομμύρια έξυπνους μετρητές που θα συγχρηματοδοτηθούν με δάνειο ύψους 273 εκατ. ευρώ από τον Μηχανισμό Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΜΑΑ), προκειμένου να καλυφθεί το εκτιμώμενο συνολικό επενδυτικό κόστος ύψους 546 εκατ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται πως ο ΔΕΔΔΗΕ προχώρησε στη σύναψη δανείου ύψους 150 εκατ. ευρώ με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Στη «μάχη» των ενεργειακών υπηρεσιών Mytilineos και NRG
Την ίδια ώρα και άλλες εταιρείες ανοίγουν τον δρόμο για την εγκατάσταση smart meters, προσφέροντας παράλληλα στους πελάτες τους ένα «πακέτο» υπηρεσιών εξοικονόμησης ενέργειας. Πριν μερικούς μήνες, η αρχή έγινε με τη θυγατρική της Μυτιληναίος, την Avocado, η οποία απευθύνεται σε πολίτες, επιχειρήσεις και πόλεις. Ειδικότερα, μέσω ψηφιακών υπηρεσιών δίνεται η δυνατότητα μεγιστοποίησης του ελέγχου των ενεργειακών τους πόρων.
Παράλληλα, αν και είναι σε πρώιμο στάδιο, στόχος είναι να δοθεί η δυνατότητα σε πελάτες της Protergia να αποκτήσουν «έξυπνους» μετρητές. Σε κάθε περίπτωση, η φιλοσοφία της εταιρείας είναι να προωθήσει νέες υπηρεσίες, που σκοπό έχουν την εξοικονόμηση ενέργειας. Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και η NRG, η οποία σύμφωνα με πληροφορίες επεξεργάζεται και εκείνη το δικό της σχέδιο, ώστε να εφαρμόσει ένα πιλοτικό πρόγραμμα εγκατάστασης «έξυπνων» μετρητών.