Το ύψος του «σκιώδους» διοδίου, αλλά και η οικονομική προσφορά σε σχέση με την δημόσια χρηματοδότηση που έχει εξασφαλίσει το έργο θα αποτελέσουν τα βασικά κριτήρια επιλογής του αναδόχου για τη mega παραχώρηση του μεσαίου τμήματος του ΒΟΑΚ, οι προσφορές για τον οποίο ανοίγουν σήμερα.
Οι υποψήφιοι –μετά και την έγκριση των τεχνικών φακέλων – είναι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και οι κοινοπραξίες Άκτωρ Παραχωρήσεις – Μυτιληναίος και Άβαξ-Egis Meridiam. Σημειώνεται πάντως ότι μετά την ανάδειξη πλειοδότη για τον εν λόγω διαγωνισμό, οι συσχετισμοί δύνανται να αλλάξουν. Είναι επίσης διατυπωμένη η πρόθεση του ομίλου Ιντρακάτ να συμμετάσχει κατασκευαστικά στο έργο εφόσον οι κοινοπραξία Άκτωρ Παραχωρήσεις – Μυτιληναίος αποκτήσει τη σύμβαση.
Ήδη στο σπονδυλωτό σχεδιασμό για τη δημιουργία του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης έχει συμβασιοποιηθεί το τμήμα Χερσόνησος- Νεάπολη μήκους 22,5 χιλιομέτρων, προϋπολογισμού 290 εκατ.ευρώ που θα κατασκευαστεί ως ΣΔΙΤ από την κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ, Άκτωρ Παραχωρήσεις-Intrakat. Επιπλέον έχει συμβασιοποιηθεί το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος 14,5 χλμ., προϋπολογισμού 169 εκατ.ευρώ, το οποίο θα υλοποιηθεί ως δημόσιο έργο (με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και τον κρατικό προϋπολογισμό) με ανάδοχο την Άκτωρ.
Το μεγάλο έργο συμπλήρωσης ωστόσο του αυτοκινητοδρόμου αφορά στα 100 χλμ (+57 χλμ προαίρεση). Σύμφωνα με την ηγεσία του ΥΠΟΜΕ προκειμένου το χρηματοοικονομικό μοντέλο να αποδώσει και να καταστεί ελκυστικό, στη σύμβαση Παραχώρησης προβλέπεται αφενός δημόσια χρηματοδότηση (800 εκατ.ευρώ) και αφετέρου η επιδότηση του Παραχωρησιούχου με «σκιώδες» κόμιστρο διέλευσης.
Ως προς το πρώτο σκέλος έχουν εξασφαλιστεί 600 εκατ. ευρώ από πόρους ΕΣΠΑ, και 200 εκατ. ευρώ από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης. Όσον αφορά το «σκιώδες» διόδιο, η συγκεκριμένη πρακτική αποζημίωσης του Παραχωρησιούχου υιοθετείται για πρώτη φορά και επιλέχθηκε προκειμένου να υποστηριχθεί το έργο, καθώς οι μελέτες αποδεικνύουν ότι οι διελεύσεις είναι περιορισμένες και κυρίως τοπικές, άρα το κλασικό κόμιστρο διέλευσης θα ήταν ασύμφορο – χωρίς τη συγκεκριμένη υποστήριξη από το κράτος- για τους διεκδικητές του έργου. Σημειώνεται ότι στον ΒΟΑΚ θα εγκατασταθούν ηλεκτρονικά διόδια με χιλιομετρική χρέωση (0,063 ανά χλμ), καθόλο το μήκος του εκτός των παρακάμψεων.
Σε ό,τι αφορά τις προσφυγές που έχουν κατατεθεί από τους Δήμους Ηρακλείου και Μαλεβιζίου και που αφορούν τους περιβαλλοντικούς όρους για την παράκαμψη Ηρακλείου (ζητείται η επαναξιολόγηση της περιβαλλοντικής μελέτης καθώς οι δύο Δήμοι ζητούν μερική υπογειοποίηση για λόγους όχλησης), δεν φαίνεται να επηρεάζουν την αποσφράγιση των προσφορών.