Εκπτώσεις που αγγίζουν το 50% στην αγορά ένδυσης και υπόδησης, καλλυντικών, αλλά μικρότερες ποσοστιαίες μειώσεις τιμών σε ηλεκτρικά είδη και οικιακό εξοπλισμό εμφανίζονται στο λιανεμπόριο από σήμερα, ημέρα έναρξης της χειμερινής περιόδου εκπτώσεων.
Η εικόνα συνάδει με εκείνη των τελευταίων χρόνων, όπου οι υποκλάδοι της ένδυσης και υπόδησης υστερούν κατά τα μεγάλα εκπτωτικά γεγονότα του Νοεμβρίου (Black Friday, Cyber Monday), αλλά αποκτούν προβάδισμα στην εποχή εκκαθάρισης του Ιανουαρίου- Φεβρουαρίου. Σε κάθε περίπτωση, τα ποσοστά των προσφερόμενων εκπτώσεων κυμαίνονται και δεν είναι «οριζόντια» σε όλη την γκάμα των αποθεμάτων της κάθε επιχείρησης. Όπως ωστόσο προβλέπει η αγορά, τα ποσοστά θα αυξάνουν όσο εκτυλίσσεται η περίοδος έως και τις 29 Φεβρουαρίου 2024.
Στον υποκλάδο των ηλεκτρικών, ηλεκτρονικών και οικιακού εξοπλισμού συναντώνται προσφορές σε συγκεκριμένα είδη ανά κατηγορία που μπορεί να αγγίζουν και το 70%, ωστόσο πρόκειται ασφαλώς για περιορισμένους κωδικούς εμπορευμάτων.
Οι εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς τοποθετούν τον τζίρο της χειμερινής περιόδου εκπτώσεων στα 6 δισ. ευρώ, πρόβλεψη που μένει να αποδειχθεί. Κατά τους παράγοντες της αγοράς, η σύνοψη της προηγούμενης εορταστικής περιόδου είναι πως οι ανάγκες κατανάλωσης παραμένουν υπαρκτές για αγαθά και υπηρεσίες, αλλά και πως η ακρίβεια σε σειρά άλλων καθημερινών αγαθών και υπηρεσιών διαβίωσης υπαγορεύουν «σφιχτό» budget κατανάλωσης. Σ’ αυτό το πλαίσιο εκτιμάται ότι ο ανταγωνισμός για την απόκτηση μεριδίων αγοράς θα ενταθεί, γεγονός που εντέλει θα ωφελήσει τους καταναλωτές.
Αν έχει κάποια αξία αναγωγής, ο τζίρος της θερινής εκπτωτικής περιόδου, σύμφωνα με τη σχετική έρευνα που είχε πραγματοποιήσει ο Εμπορικός Σύλλογος Αθήνας σε συνεργασία με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο, ήταν κατώτερος εκείνου της αντίστοιχης περιόδου του 2022, για το 50% των επιχειρήσεων. Αντιθέτως, σύμφωνα με τα στοιχεία της πλατφόρμας ηλεκτρονικού εμπορίου Skroutz, στις θερινές εκπτώσεις του 2023, η αύξηση του μέσου καλαθιού αγορών άγγιξε το 24,44%, ενώ αντιστοίχως κατά την περίοδο της Black Friday η αύξηση του μέσου καλαθιού σε αξία ξεπέρασε το 21%.
Η παραπάνω αντίθεση σκιαγραφεί και τη μετάβαση των καταναλωτών στην online αγορά, αξιοποιώντας τόσο τη δυνατότητα σύγκρισης ή εντοπισμού προϊόντων και τιμών εντός προσωπικού budget αλλά και τη δυνατότητα πληρωμών σε δόσεις (κλασική πίστωση ή BNPL).
Μια ακόμη παράμετρος που φαίνεται πως θα επηρεάσει θετικά τη φετινή χειμερινή εκπτωτική περίοδο είναι η ύπαρξη ικανού τουριστικού ρεύματος, το οποίο αναμένεται να διαθέσει μέρος των διαθεσίμων και για αγορές προϊόντων. Η τάση επιβεβαιώθηκε μάλιστα και στα μέσα Νοεμβρίου, κατά τις ημέρες διεξαγωγής του Μαραθωνίου της Αθήνας, όπου -πέρα από τα ξενοδοχεία και τα εστιατόρια- αύξηση τζίρου κατέγραψαν και οι επιχειρήσεις ένδυσης και υπόδησης, τουλάχιστον στο αθηναϊκό κέντρο.