Η ετήσια έκθεση της KPMG για τον ασφαλιστικό κλάδο παρουσιάζει με χαρακτηριστικό τρόπο τα οριακά περιθώρια κέρδους που απολαμβάνουν κατά μέσον όρο οι ασφαλιστικές εταιρείες στις καλύψεις οχημάτων.
Συγκεκριμένα, το ποσοστό αποζημιώσεων (loss ratio) σκαρφάλωσε το 2022 στο 57% των ασφαλίστρων (τόσο το 2020, όσο και το 2021 το ποσοστό αυτά ήταν χαμηλότερο εξ’ αιτίας των περιοριστικών μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας), ενώ σε συνδυασμό με τις καταβαλλόμενες προμήθειες και τα λειτουργικά έξοδα το ποσοστό των συνολικών εξόδων για τις ασφαλιστικές εταιρείες στον κλάδο οχημάτων διαμορφώθηκε πέρυσι στο 98% των εσόδων τους.
«Όπως καταλαβαίνετε, υπάρχουν κάποιες εταιρείες που υποχρεώνονται σε αρνητικό ασφαλιστικό αποτέλεσμα στις καλύψεις οχημάτων και επαφίονται στο μέτωπο των επενδύσεων προκειμένου να εμφανίσουν κάποια κερδοφορία, πλην όμως αυτό επηρεάζεται από αστάθμητους παράγοντες. Για παράδειγμα, το 2022 το επενδυτικό αποτέλεσμα ήταν έντονα αρνητικό λόγω της πτώσης των τιμών των ομολόγων και των μετοχών στις διεθνείς κεφαλαιαγορές και σ’ αυτόν τον παράγοντα οφείλεται η έντονη υποχώρηση των ιδίων κεφαλαίων που κατέγραψαν πέρυσι οι ασφαλιστικές εταιρείες» δηλώνει γνωστό στέλεχος της αγοράς, συμπληρώνοντας:
«Είναι ιδιαίτερα αμφίβολο αν η κατάσταση στον κλάδο οχημάτων βελτιώθηκε το 2023 για τις ασφαλιστικές εταιρείες, παρά το γεγονός ότι οι περισσότερες έχουν προχωρήσει από το περυσινό φθινόπωρο έως και σήμερα σε δύο αυξήσεις τιμολογίων. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία, ο αριθμός των τροχαίων ατυχημάτων σημείωσε νέα αύξηση μέσα στη φετινή χρονιά, ενώ ο πληθωρισμός σε ότι αφορά τους κλάδους των ανταλλακτικών και των συνεργείων είναι πολύ υψηλός κατά την τελευταία διετία, με ό,τι σημαίνουν όλα αυτά για τις καταβαλλόμενες αποζημιώσεις. Ευτυχώς, που τα επενδυτικά αποτελέσματα θα είναι θετικά, λόγω υψηλότερων επιτοκίων, αλλά και των κερδών στην αγορά ομολόγων».
Τα τιμολόγια των ασφαλιστικών εταιρειών στις καλύψεις αυτοκινήτου βρίσκονται σε σαφώς χαμηλότερα επίπεδα σε σύγκριση με τα προ κρίσης επίπεδα, καθώς ο ανταγωνισμός στον κλάδο έχει οξυνθεί τόσο από την παρουσία των ΕΠΥ (Εταιρείες Ελεύθερης Παροχής Υπηρεσιών) όσο και από τις διαδικτυακές πλατφόρμες.
«Δεν είναι όμως μόνο οι ΕΠΥ που συμβάλλουν στην καθήλωση των τιμών. Βλέπουμε κατά περιόδους και θυγατρικές πολυεθνικών να προχωρούν σε επιθετικές πολιτικές marketing σε συγκεκριμένες υποκατηγορίες προκειμένου να διευρύνουν, ή να ανακτήσουν μερίδια αγοράς» αναφέρεται χαρακτηριστικά.
Το γεγονός των χαμηλών περιθωρίων κέρδους στον κλάδο αυτοκινήτου, έχει στρέψει τις ασφαλιστικές εταιρείες στο να αναζητούν τρόπους να αναπτυχθούν περισσότερο σε άλλες υποκατηγορίες των γενικών κλάδων, οι οποίες λειτουργούν περισσότερο ανταποδοτικά.