Η σύγχυση και η ασάφεια για το πράσινο τιμολόγιο φαίνεται ότι δεν είναι προνόμιο μόνον των καταναλωτών. Αφορά και σε παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας. Όπως προέκυψε από τη χθεσινή δίωρη τηλεδιάσκεψη του κλάδου Ενέργειας της ΡΑΑΕΥ με τις εταιρείες προμήθειας, υπάρχουν αρκετά τεχνικά ζητήματα εφαρμογής, για τα οποία είτε υφίστανται διαφορετικές ερμηνείες και διχογνωμίες στο θεσμικό πλαίσιο είτε χρήζουν περαιτέρω διευκρινίσεων.
Για τον λόγο αυτό, η ΡΑΑΕΥ ενημέρωσε τους προμηθευτές ότι θα λάβουν όλοι περί τα τέλη της εβδομάδας, αρχές της επόμενης, επιστολή με σαφείς κατευθυντήριες οδηγίες, που θα αφορούν στο υποχρεωτικά θεσμοθετημένο από το ΥΠΕΝ πράσινο τιμολόγιο.
Η Αρχή θα στείλει άλλη μία επιστολή, με την οποία θα ζητά από κάθε προμηθευτή να παραδώσει υλικό για τον τρόπο με το οποίο επικοινώνησε στους πελάτες του την ενημέρωση για τα νέα τιμολόγια που θα ισχύσουν από την 1η Ιανουαρίου 2024.
Το θέμα αυτό δεν απασχόλησε τη χθεσινή σύσκεψη, στην οποία συμμετείχε και ο γενικός διευθυντής Ενέργειας του ΥΠΕΝ Δημήτρης Τσαλέμης. Παρά το γεγονός ότι προηγήθηκε σωρεία δημοσιευμάτων όλο το προηγούμενο δεκαήμερο, που έφεραν τη λιανική αγορά ηλεκτρισμού σε κατάσταση «νευρικής κρίσης», που αναδείκνυαν πρακτικές προμηθευτών οι οποίοι φέρονταν να «τορπιλίζουν» το πράσινο τιμολόγιο προς όφελος των δικών τους προγραμμάτων, που αναδείκνυαν τις αντιδράσεις των ιδιωτών προμηθευτών στην υποχρεωτικότητα του πράσινου τιμολογίου, κ.λπ.
Η ΡΑΑΕΥ κράτησε τη συζήτηση και τις ανταλλαγές απόψεων σε καθαρά τεχνικό επίπεδο, επιλέγοντας να ασκήσει μόνο τον ρόλο της, δηλαδή, την παροχή επεξηγήσεων όπου της ζητήθηκε. Ωστόσο, το γεγονός ότι αποφάσισε να στείλει επιστολή για να διερευνήσει αν τηρήθηκαν σωστά όλες οι διαδικασίες ενημέρωσης που προβλέπονται στο θεσμικό πλαίσιο φαίνεται να καταδεικνύει την πρόθεσή της να ελέγξει, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, κάθε προμηθευτή ξεχωριστά. Το τι θα ακολουθήσει, μένει να φανεί.
Σε ρόλο, κυρίως, παρατηρητή κινήθηκε, λένε οι πληροφορίες, και η πλευρά του ΥΠΕΝ, με ελάχιστες παρεμβάσεις, κι αυτές σε επίπεδο παροχής διευκρινίσεων, καίτοι το θεσμικό πλαίσιο είναι ευθύνη του υπουργείου.
Όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το Euro2day.gr, στις ασάφειες που εκφράστηκαν από ορισμένους προμηθευτές συγκαταλέγεται το αν μπορεί μία εταιρεία να έχει δύο πράσινα τιμολόγια και όχι ένα μόνο, πότε πρέπει να ανακοινώνονται διάφορες παροχές, όπως, για παράδειγμα, οι εκπτώσεις και άλλες τεχνικές λεπτομέρειες εφαρμογής. Όλα αυτά αναμένεται να ξεκαθαριστούν με τις κατευθυντήριες οδηγίες που θα στείλει η ΡΑΑΕΥ, με τα χρονικά πλαίσια, πλέον, να στενεύουν και τους καταναλωτές να μη γνωρίζουν επί της ουσίας ποιο τιμολόγιο τους συμφέρει από τον Ιανουάριο του 2024.
Χθες, πάντως, ο Θόδωρος Σκυλακάκης σε συνέντευξή του στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ συνέστησε στους καταναλωτές να περιμένουν ως την 1η Ιανουαρίου για να επιλέξουν τιμολόγιο. Γιατί τότε, είπε, θα γνωρίζουν τις τελικές τιμές χρέωσης για κάθε πάροχο, αφού θα πρέπει να ολοκληρωθεί και ο Δεκέμβριος για να «κλειδώσει» και η μέση χονδρεμπορική τιμή που θα επηρεάσει τη διαμόρφωσή τους. Ουσιαστικά, δηλαδή, ο υπουργός παραδέχθηκε ευθέως την επιστροφή της Ρήτρας Αναπροσαρμογής στα τιμολόγια ηλεκτρισμού από τον επόμενο χρόνο.
Εμφανίσθηκε, ακόμη, να ενθαρρύνει τον «ενεργειακό τουρισμό», καθώς υπογράμμισε ότι μόνο στο μπλε τιμολόγιο (σ.σ. με σταθερή τιμή για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα) προβλέπεται τέλος πρόωρης αποχώρησης. Στα τρία άλλα είδη (πράσινο, κίτρινο, πορτοκαλί) «απαγορεύονται οι ποινές πρόωρης αποχώρησης στο συμβόλαιο και ο καταναλωτής μπορεί να αλλάζει οποιαδήποτε στιγμή είτε συμβόλαιο είτε πάροχο», κατέληξε.