Ανεξαρτητοποιούνται τα δύο επενδυτικά σχέδια της Elpedison, η κατασκευή της δεύτερης μονάδας ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο στη Θεσσαλονίκη και το Thessaloniki FSRU.
Παρά το γεγονός ότι έως πρότινος η διοίκηση του ομίλου της Helleniq Energy εμφάνιζε τα δύο projects με άμεση συνάφεια, «αν δεν γίνει το ένα, δεν έχει νόημα να γίνει το άλλο», τώρα αλλάζει ο σχεδιασμός αυτός και όπως φαίνεται, το FSRU εισέρχεται σε ρότα υλοποίησης, ενώ η επένδυση για τη νέα μονάδα παραμένει στάσιμη.
Η διοίκηση της Elpedison ανακοίνωσε την έναρξη της μη δεσμευτικής φάσης του market test, για την υποβολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος που θα αφορά στη δέσμευση δυναμικότητας και υπηρεσιών στον νέο, τέταρτο, κατά σειρά, τερματικό σταθμό υγροποιημένου αερίου της χώρας.
Ο δεύτερος, μετά τη Ρεβυθούσα του ΔΕΣΦΑ, θα είναι το FSRU της Αλεξανδρούπολης της εταιρείας Gastrade, που προβλέπεται να τεθεί σε εμπορική λειτουργία ως τα τέλη Φεβρουαρίου 2024, ενώ ο τρίτος είναι της Διώρυγα Gas, του ομίλου Motor Oil, στους Αγίους Θεοδώρους Κορινθίας, για τον οποίο εκκρεμεί η λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης. Η Elpedison έθεσε ως τελική προθεσμία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος τη 12η Ιανουαρίου 2024.
Σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες του Euro2day.gr, η αλλαγή των δεδομένων στην αγορά φυσικού αερίου επηρέασε άμεσα την απόφαση για την προώθηση του Thessaloniki FSRU, ανεξάρτητα από το τι θα γίνει τελικά με τη δεύτερη μονάδα φυσικού αερίου στη Θεσσαλονίκη. Τα δεδομένα αυτά συνδέονται ευθέως με τις ανάγκες προμήθειας των χωρών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης μέσω της Ελλάδας.Ο ρωσο-ουκρανικός πόλεμος κατέδειξε πιεστικά την απεξάρτηση των χωρών αυτών από τις προμήθειες της Gazprom, με συνέπεια να στραφούν στη χώρα μας για τον εφοδιασμό τους με LNG. Εκτιμάται ότι ακόμη και να τελειώσει ο πόλεμος και ορισμένες χώρες να συνάψουν εκ νέου συμβόλαια με τη Ρωσία, δεν θα προβλέπουν την 100% κάλυψη των αναγκών τους, για λόγους ενεργειακής ασφάλειας. Άρα, θα συνεχίσουν να χρησιμοποιούν την Ελλάδα ως πύλη εισόδου για τις συμπληρωματικές ποσότητες LNG που θα χρειαστούν, προκειμένου να καλύψουν τις ενεργειακές ανάγκες τους.
Με αυτό το σκεπτικό και καθώς το market test είναι μέρος της αδειοδοτικής διαδικασίας για το Thessaloniki FSRU, η Elpedison προχωρά πλέον στην ανίχνευση και καταγραφή του ενδιαφέροντος της αγοράς για τον δικό της τερματικό σταθμό. Σύμφωνα με πληροφορίες του Euro2day.gr, η δεσμευτική φάση του market test θα γίνει τον Μάρτιο του 2024 και η λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης τοποθετείται στα τέλη του επόμενου έτους.
Το Thessaloniki FSRU θα είναι μεγαλύτερο από αυτό της Αλεξανδρούπολης. Περιλαμβάνει έναν υπεράκτιο τερματικό σταθμό ΥΦΑ, που θα αποτελείται από δύο πλοία, ένα πλωτό για επαναεριοποίηση και αποθήκευση (FSRU) και ένα επίσης πλωτό για αποθήκευση (FSU). Οι δύο μονάδες σχεδιάζεται να εγκατασταθούν στον Θερμαϊκό Κόλπο, σε απόσταση 4,4 χλμ. από το σημείο προσαιγιάλωσης του υποθαλάσσιου αγωγού φυσικού αερίου.
Το συγκριτικό πλεονέκτημα που εμφανίζει το Thessaloniki FSRU έγκειται στο γεγονός ότι δεν θα απαιτήσει κατασκευή νέου αγωγού από τον ΔΕΣΦΑ. Τα δύο πλοία θα έχουν συνδυασμένη αποθηκευτική ικανότητα μεταξύ 250.000-280.000 κ.μ., ενώ η ονομαστική ικανότητα αεριοποίησης θα είναι περίπου 150 GWh την ημέρα.
Η μονάδα ηλεκτροπαραγωγής
Την ίδια στιγμή, παραμένει θολό το τοπίο για την υλοποίηση της σχεδιαζόμενης επένδυσης για δεύτερη ηλεκτροπαραγωγική μονάδα με φυσικό αέριο της Elpedison στη Θεσσαλονίκη, ισχύος 826 MW, δίπλα στην υφιστάμενη μονάδα της. Η λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης από τους δύο μετόχους (50-50 Helleniq Energy και Edison) εξακολουθεί να είναι στον αέρα.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Helleniq Energy Ανδρέας Σιάμισιης, στο περιθώριο της ετήσιας γενικής συνέλευσης της εταιρείας, το καλοκαίρι, είχε εκφράσει για άλλη μία φορά τον σκεπτικισμό του για την υλοποίηση της συγκεκριμένης επένδυσης. «Δεν έχουμε καταλήξει ακόμη, είναι μια απόφαση που πρέπει να βασίζεται στη στρατηγική του ομίλου και στα δεδομένα που βλέπεις να ισχύουν με ορίζοντα μεσομακροπρόθεσμο.
Το θέμα θέλει προσοχή», είχε πει. Μάλιστα, είχε συνδέσει τη μονάδα με το FSRU. «Το έργο (σ.σ. το FSRU) βελτιώνεται αν έχεις μία δεύτερη μονάδα στη Θεσσαλονίκη. Άρα, αν δεν γίνει η μονάδα, είναι πιο δύσκολο να προχωρήσει και το FSRU».
Νεότερες πληροφορίες αναφέρουν ότι εξακολουθεί να υφίσταται η διαφορετική προσέγγιση μεταξύ των δύο μετόχων της Elpedison για τη νέα μονάδα, με αποτέλεσμα το όλο θέμα να παραμένει στάσιμο.