Τα αιτήματά τους όπως η πληρωμή μιας μικρής προκαταβολής που αντιστοιχεί στο 10% της οφειλής για τις περιπτώσεις δανειοληπτών που βρίσκονται σε καθεστώς καταγγελίας και επιδιώκουν την ένταξη στον εξωδικαστικό (σ.σ. όπως έχει καταγράψει ήδη το Euro2day.gr) αλλά και 3μηνη παράταση για την ψηφιοποίηση των φακέλων που αφορούν στις περιπτώσεις του νόμου Κατσέλη ζητούν οι εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων (servicers) από το οικονομικό επιτελείο, στο πλαίσιο της διαβούλευσης του σχετικού νομοσχεδίου.
Την ίδια στιγμή, οι servicers ζητούν να υπάρξει αναπροσαρμογή των κριτηρίων βάσει των οποίων κρίνεται κάποιος ευάλωτος. Να ανοίξει η περίμετρος, αλλά με την υιοθέτηση ποιοτικών κριτηρίων.
Πηγές της εν λόγω αγοράς αναφέρουν ότι «το νομοσχέδιο κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά πρέπει και οι δανειολήπτες να τηρούν τις ρυθμίσεις διότι με βάση τα στοιχεία, το 35%-40% όσων εντάσσονται στον εξωδικαστικό εγκαταλείπουν σε σύντομο χρονικό διάστημα την εξυπηρέτηση του χρέους. Το νομοσχέδιο φέρνει το αυτονόητο παρά το γεγονός ότι αυξάνει το κόστος των επενδύσεων για τους servicers».
Ως απόρροια της αύξησης του κόστους εξαιτίας των νέων ψηφιακών υποδομών που πρέπει να στηθούν, εκτιμάται από τις ίδιες πηγές πως θα «υπάρξει ριζική εκκαθάριση του κλάδου με συγχωνεύσεις, πωλήσεις και κλείσιμο των πολύ μικρών εταιρειών».
Εάν τα δύο παραπάνω αιτήματα γίνουν αποδεκτά, τότε η εγκρισιμότητα των αιτήσεων του εξωδικαστικού θα αυξηθεί περίπου στο 80%, αναφέρουν πηγές με γνώση του θέματος.
Σε επίπεδο πλειστηριασμών, ένα στα τέσσερα ακίνητα που βγαίνει σε δημοπρασία πωλείται και η μέση αξία είναι 100.000 ευρώ. Επίσης ένα 10% έως 15% των δανειοληπτών αναστέλλει στο «παρά ένα» τον πλειστηριασμό κι αυτό διότι έχει αυξηθεί η αξία του ακινήτου/εγγύηση. Οι εταιρίες διαχείρισης κόκκινων δανείων σημειώνουν πως τρέχουν με πολύ μεγάλους ρυθμούς τις ρυθμίσεις, αφού με βάση αυτές πληρώνονται, και πως εξυπηρετούν το 95% των αιτημάτων, ως προς την πληροφόρηση.
Σε ό,τι αφορά τους πλειστηριασμούς, οι ίδιες πηγές επισημαίνουν ότι δεν θα γίνουν σε περιπτώσεις πραγματικά ευάλωτων ενώ γενικότερα, όταν η αξία του ακινήτου ξεπερνά την αξία του δανείου, τα funds θα προχωρούν σε εντολές πλειστηριασμού.
Συγκέντρωση του κλάδου
Η αύξηση του κόστους των υποδομών αλλά και το γεγονός ότι ο μεγάλος όγκος των NPE βρίσκεται στα χαρτοφυλάκια των τριών μεγαλύτερων εταιρειών αναμένεται, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, να οδηγήσει σε ισχυρή συγκέντρωση του κλάδου.
Με βάση τις ίδιες πηγές, οι μικρότερες εταιρείες πολύ δύσκολα θα μπορέσουν να υποστηρίξουν το κόστος των απαιτήσεων του θεσμικού πλαισίου και τελικώς ο κλάδος θα οδηγηθεί σε εξαγορές και συγχωνεύσεις.
Η εκτίμηση είναι πως ο κλάδος σε βάθος 2ετίας θα έχει 5-6 servicers. Αξίζει να αναφερθεί ότι στην Ισπανία, στο peak της αγοράς, αριθμούσε περίπου 15 servicers ενώ στην παρούσα φάση έχουν περιοριστεί περίπου στους μισούς.
Νέα κριτήρια για ευάλωτους
Σε ό,τι αφορά στους πλειστηριασμούς, οι servicers βλέπουν την ανάγκη αναπροσαρμογής των κριτηρίων που ισχύουν για τους ευάλωτους, μιας και αποδεικνύεται ότι είναι εξαιρετικά λίγοι. Για παράδειγμα πολύ λίγοι ζήτησαν επιδότηση για τα δάνειά τους στο τελευταίο πρόγραμμα υποστήριξης των πιστωτικών ιδρυμάτων προς τους ευάλωτους, καθώς έπρεπε να δώσουν άδεια στις τράπεζες να δουν τα προσωπικά τους στοιχεία.
Η εκτίμηση αυτή οδηγεί στο ασφαλές συμπέρασμα πως οι πραγματικά ευάλωτοι είναι ελάχιστοι, πως το σύστημα μπορεί να τους αντέξει από κάθε άποψη και πως πρέπει να προστατευτούν.
Μάλιστα, εκτιμούν οι ίδιες πηγές πως πρέπει να αλλάξουν τα κριτήρια (εισοδηματικά, περιουσιακά), να ανοίξει η περίμετρος αλλά και να θεσπιστούν παράλληλα ποιοτικά κριτήρια όπως η ηλικία, πιθανά θέματα υγείας, τα μονοπρόσωπα νοικοκυριά κ.λπ.