Την άμεση ανάδειξη αναδόχων που θα αναλάβουν τις μελέτες αλλά και την κατασκευή αντιπλημμυρικών και άλλων έργων στη Θεσσαλία προανήγγειλε χθες ο υπουργός υποδομών και Μεταφορών κ. Χ. Σταϊκούρας, επικαλούμενος και τη δυνατότητα για απευθείας αναθέσεις, που προσφέρει σχετική έκτακτη τροπολογία.
Ο υπουργός, μιλώντας στο βήμα του 6ου Συνεδρίου για τις Υποδομές και τις Μεταφορές χθες, επαναβεβαίωσε πως δεν θα αλλάξει ο προγραμματισμός των ήδη δρομολογημένων έργων στη χώρα, ωστόσο υπογράμμισε την ανάγκη άμεσων παρεμβάσεων για την αποκατάσταση και θωράκιση της Θεσσαλίας μετά την καταστροφική επίπτωση.
Προς αυτή την κατεύθυνση εξάλλου κατατέθηκε στη Βουλή σχετική διάταξη (σε νομοσχέδιο του υπ. Εσωτερικών), σύμφωνα με την οποία ορίζεται ότι στις περιοχές που κηρύσσονται σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας και απαιτείται κατεπείγουσα εκτέλεση έργων που συνδέονται, άμεσα ή έμμεσα, με την αποκατάσταση των υποδομών τους, το ΥΠΟΜΕ θα μπορεί να αναλαμβάνει μέσω των υπηρεσιών και των εποπτευόμενων φορέων του, τον σχεδιασμό, την ανάθεση και την εκτέλεση των κατεπείγοντων έργων αποκατάστασης βλαβών των υποδομών, ακόμα και όταν αυτά δεν υπάγονται στις αρμοδιότητές του.
Για τη δε ανάθεση θα αρκεί σύνταξη και έγκριση εκ μέρους της αναθέτουσας αρχής του τεύχους τεχνικής περιγραφής των προς εκτέλεση εργασιών, του χρονοδιαγράμματος εκτέλεσής τους, του προϋπολογισμού δημοπράτησης και του τεύχους Ειδικής Συγγραφής Υποχρεώσεων (Ε.Σ.Υ.), χωρίς να μεσολαβεί διαγωνιστική διαδικασία.
Υπό αυτό το πρίσμα μάλιστα χθες ο υπουργός απευθύνθηκε στον τεχνικό κόσμο, σημειώνοντας πως «σε έκτακτες συνθήκες μοιράζεσαι τη ζημιά. Μπορεί αυτό να επηρεάσει παροδικά ένα κομμάτι της κερδοφορίας των εταιρειών, αλλά πρέπει να βοηθούν στις κρίσεις», συμπλήρωσε, ώστε να μην επιβαρυνθούν όλο το κόστος οι φορολογούμενοι.
Ειδικότερα για τα έργα στη Θεσσαλία, υπογράμμισε πως «οι πόροι θα βρεθούν, αλλά θα είναι τόσοι όσοι είναι αναγκαίοι για να υλοποιήσουμε τα έργα, καθώς πρέπει να χρησιμοποιούνται με ορθολογικό τρόπο και σωστή κατανομή».
Σε ό,τι αφορά στη χρηματοδότηση, αναφέρθηκε στη δυνατότητα μετακίνησης 600 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης για την αξιοποίησή τους αποκλειστικά από το Υπουργείο Υποδομών, ειδικά για τα έργα στην περιοχή. Πρόσθεσε επίσης τη δυνατότητα άντλησης 1,5 δισ. ευρώ από το νέο ΕΣΠΑ, καθώς και τη δυνατότητα λήψης δανείου 750 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για αποκατάσταση υποδομών από φυσικές καταστροφές, σημειώνοντας ωστόσο ότι θα πρέπει να έχουμε εξαντλήσει πρώτα όλους τους άλλους πόρους.
Τέλος, ο κ. Σταϊκούρας επανέλαβε την πρωτοβουλία της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Οικονομικών, το τελευταίο ενάμισι έτος, για την έκδοση ενός πράσινου ομολόγου, το οποίο θα έχει τα χαρακτηριστικά υλοποίησης έργων.
Νωρίτερα στο θέμα αξιοποίησης των εργοληπτικών εταιρειών της χώρας για την αποκατάσταση των υποδομών στη Θεσσαλία είχε τοποθετηθεί και ο υφυπουργός Υποδομών κ. Ν. Ταχιάος, διευκρινίζοντας πως η διαδικασία συμμετοχής είναι ανοιχτή για όλους, πέραν των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων. Διευκρίνισε δε ότι η αναδοχή θα κριθεί και από το μέγεθος των έργων, που δεν «χρειάζεται να έχουν φαραωνικές διαστάσεις», συμπληρώνοντας ωστόσο πως «μια σύμπραξη μεταξύ πέντε εργοληπτών με πτυχίο 6ης τάξης δεν ισούται βεβαίως με έναν εργολήπτη με πτυχίο 7ης τάξης».