Μία δύσκολη διαπραγμάτευση και τώρα μία αγωγή να επικρέμαται χαρακτηρίζουν την πώληση της ΔΕΠΑ Υποδομών στην Italgas.
Οι Ιταλοί διεκδικούν από το ελληνικό δημόσιο ποσό 160 εκατ. ευρώ, επικαλούμενοι καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση της συναλλαγής, αλλά και μη παροχή στοιχείων για τη ΔΕΠΑ Υποδομών και τις θυγατρικές της.
Η Italgas προσέφυγε στις 12 Σεπτεμβρίου του 2022, μόλις έντεκα ημέρες μετά τις επίσημες υπογραφές για τη μεταβίβαση της ΔΕΠΑ Υποδομών, την 1η Σεπτεμβρίου 2022, στο Διαιτητικό Δικαστήριο του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητήριου, που εδρεύει στο Παρίσι, αξιώνοντας με αγωγή το προαναφερόμενο ποσό συν τα δικαστικά έξοδα. Ουσιαστικά, το αίτημά της πατάει στην καθυστέρηση της συναλλαγής, ενώ ο δεύτερος ισχυρισμός θεωρείται έωλος και εκτιμάται ότι απλά προστέθηκε για την ισχυροποίηση των απαιτήσεών της.
Το ΤΑΙΠΕΔ, στην ευθύνη του οποίου ανήκε η διεξαγωγή του διαγωνισμού πώλησης της ΔΕΠΑ Υποδομών, ενημερώθηκε από το Διαιτητικό Δικαστήριο στις 20/9/2022 για την προσφυγή των Ιταλών και οκτώ μέρες μετά, μέσω των νομικών συμβούλων του, αρνήθηκε τις απαιτήσεις της Italgas.
Παρά το γεγονός ότι τα διάδικα μέρη προχώρησαν τις απαιτούμενες διαδικασίες (ορισμός εκατέρωθεν διαιτητή και επιδιαιτητή του δικαστηρίου) και το δικαστήριο έχει συγκροτηθεί, συμφώνησαν στη συνέχεια να ανασταλεί η εκδίκαση της υπόθεσης και βρίσκονται σε συζητήσεις, σε μια προσπάθεια να αναζητηθεί συμβιβαστική λύση, με ό,τι συνεπάγεται αυτό.
Το Ταμείο στην Έκθεση Διαχείρισης, που συνοδεύει τα οικονομικά αποτελέσματα για το 2022, αναφέρει ότι «η τυχόν αποζημιωτική ευθύνη του ΤΑΙΠΕΔ θα κυμανθεί σε χαμηλότερο επίπεδο», συνεκτιμώντας και τη γνωμοδότηση του νομικού συμβούλου, με βάση τα μέχρι σήμερα διαθέσιμα στοιχεία.
Η Italgas είχε καταθέσει δεσμευτική οικονομική προσφορά για το 100% της ΔΕΠΑ Υποδομών τον Σεπτέμβριο του 2021, την οποία, μάλιστα, βελτίωσε, φθάνοντας τελικά στα 733 εκατ. ευρώ. Είχε αποδεχθεί, επίσης, όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το Euro2day.gr, ότι θα κατέβαλε τόκο 5% σε ετήσια βάση επί του τιμήματος για το διάστημα που θα μεσολαβήσει από το μπιντάρισμα μέχρι την τελική πληρωμή του.
Τα σύννεφα στην ολοκλήρωση της πώλησης ξεκίνησαν να εμφανίζονται εξαιτίας της πιστοποίησης ως ανεξάρτητων Διαχειριστών των τριών θυγατρικών ΕΔΑ από την τότε ΡΑΕ. Η Αρχή, ασκώντας αρχικά κατά γράμμα τον ρυθμιστικό ρόλο της, ετοίμασε την Άνοιξη του 2022 τα τρία σχετικά κείμενα, με ιδιαίτερα αυστηρούς όρους, που έθεταν χρονικούς φραγμούς στην οποιαδήποτε επιδιωκόμενη αλλαγή της μετοχικής σύνθεσης των τριών ΕΔΑ, καθώς και στο οργανόγραμμά τους, σε μια προσπάθεια να διαφυλαχθούν οι εργασιακές σχέσεις του προσωπικού.
Ήταν ο σπινθήρας που προκάλεσε τη σφοδρή δυσαρέσκεια της Italgas, η οποία δεν δίστασε να απειλήσει με την αποχώρησή της, όπως έχει γράψει σχετικά το Euro2day.gr.
Μπροστά στο ναυάγιο του διαγωνισμού, την ολοκλήρωση του οποίου επιδίωκε η κυβέρνηση, παρενέβη το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και με νομοθετική ρύθμιση αφαίρεσε από τη ΡΑΕ τη δυνατότητα πιστοποίησης των τριών ΕΔΑ, μέσω της οποίας επιτυγχάνεται η ρυθμιστική εποπτεία και ο συνακόλουθος έλεγχος τυχόν ασύμβατων με το κοινοτικό δίκαιο μελλοντικών ενεργειών από τον νέο ιδιοκτήτη.
Τα κείμενα της πιστοποίησης των τριών ΕΔΑ γίνονται light, αφαιρούνται οι υποχρεωτικοί όροι και περιλαμβάνεται η λέξη «προσήκει».
Έτσι, ανοίγει ο δρόμος για τις επίσημες υπογραφές. Όμως, είχε προστεθεί μεγάλο διάστημα, που συνεπαγόταν καταβολή από την Italgas μεγαλύτερων ποσών λόγω του συμφωνημένου τοκισμού. Οι Ιταλοί επιδίωξαν να εξασφαλίσουν σε αντάλλαγμα έκπτωση του τιμήματος, κάτι που δεν προβλεπόταν από τους όρους του διαγωνισμού, οπότε, προφανώς, αποφάσισαν να προσφύγουν σε Διαιτησία, για να ισοφαρίσουν το επιπλέον κόστος που κατέβαλαν. Γι’ αυτό και η συγκεκριμένη κίνησή τους δεν εκλαμβάνεται ως «κεραυνός εν αιθρία», εν πολλοίς, ήταν αναμενόμενη.
Η γενικότερη στάση, πάντως, της Italgas για το πώς αντιλαμβάνεται το μέλλον και τις υποχρεώσεις της απέναντι στη ΔΕΠΑ Υποδομών φάνηκε από τη στιγμή που πέρασε στην κατοχή της. Με το «καλημέρα» δεν δίστασε να απαλλαγεί από ένα μέρος του προσωπικού, ενώ δρομολόγησε τη συγχώνευση των τριών ΕΔΑ σε μία εταιρεία, που θα ολοκληρωθεί τον Οκτώβριο, χωρίς να υπάρχουν πληροφορίες εάν αυτό συνεπάγεται και μείωση του προσωπικού.
Συν τοις άλλοις, εκτοξεύει τις ταρίφες των τριών ΕΔΑ, μετά το υψηλό WACC (μεσοσταθμικό κόστος κεφαλαίου) που εξασφάλισε η ΔΕΠΑ Υποδομών από τη ΡΑΑΕΥ για το 2023, ύψους 8,57%.