Το αμείωτο τουριστικό κύμα φαίνεται ότι ευνόησε και το λιανεμπόριο το 2023, χρονιά κατά την οποία το εγχώριο καταναλωτικό εισόδημα υπέστη πολλαπλά πλήγματα. Παρά το γεγονός του ότι η μέση τουριστική δαπάνη εμφανίζεται συγκρατημένη, εντούτοις θετικές ενδείξεις έρχονται από τα στοιχεία της tax free αγοράς.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Global Blue, του διεθνούς ομίλου εκκαθάρισης tax free συναλλαγών, τον Ιούλιο η Ελλάδα αποτέλεσε «πρωταθλήτρια» αγορά όσον αφορά την αύξηση των tax free συναλλαγών, με το εντυπωσιακό ποσοστό του +182% έναντι του αντίστοιχου μήνα του 2019, που αποτελεί την προ πανδημίας χρονιά βάσης. Πίσω από την ελληνική αγορά, αύξηση κατά 136% παρουσίασε η Γαλλία, η Ισπανία κατά 127%, η Ιταλία κατά 122% και η Ελβετία με 121%.
Οι παραπάνω επιδόσεις τον Ιούλιο έρχονται να επιβεβαιώσουν μια σταθερή τάση σημαντικής ανόδου που καταγράφηκε όλο το α’ εξάμηνο της χρονιάς. Προφανώς σε απόλυτους αριθμούς αξίας πωλήσεων, η ελληνική αγορά υπολείπεται των υπόλοιπων ανταγωνιστριών της, αφενός λόγω μεγέθους αλλά και λόγω της περιορισμένης προσφοράς προϊόντων ίδιας παραγωγής αλλά και προστιθέμενης αξίας, όπως π.χ. οι γαλλικές ή οι ιταλικές φίρμες ένδυσης και design.
Γενικότερα, στο σύνολο της ηπειρωτικής Ευρώπης, η ανάκαμψη των tax free πωλήσεων παραμένει σταθερή, φθάνοντας το 118% τον Ιούλιο του 2023 έναντι 121% το δεύτερο τρίμηνο του 2023. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Global Blue, αν συνυπολογίζονταν τουριστικά ρεύματα από την ηπειρωτική Κίνα (τα οποία ακόμη δεν έχουν επανέλθει στην Ευρώπη) αλλά και των Ρώσων τουριστών, η ανάκαμψη θα είχε φτάσει το 156% τον Ιούλιο.
Όσον αφορά τις αγορές προέλευσης, τόσο οι κάτοικοι των ΗΠΑ όσο και των χωρών του Κόλπου παρέμειναν σε υψηλά επίπεδα, με την ανάκαμψη των αγοραστών των ΗΠΑ να φτάνει το 257% τον Ιούλιο έναντι 270% το δεύτερο τρίμηνο του 2023 και η ανάκαμψη των αγοραστών των χωρών του Κόλπου να φτάνει το 221% τον Ιούλιο έναντι 224% το δεύτερο τρίμηνο του 2023.
Σημειώνεται, τέλος, ότι σε παγκόσμιο επίπεδο, η ανάκαμψη των tax free πωλήσεων στο λιανεμπόριο παρουσίασε αύξηση κατά 121% τον Ιούλιο έναντι 118% στο δεύτερο τρίμηνο του 2023.