Φθινοπωρινές εξελίξεις αναμένονται τόσο για τον ήδη ολοκληρωμένο διαγωνισμό παραχώρησης της Εγνατίας Οδού με προσωρινό ανάδοχο το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Egis, όσο και με τον εν εξελίξει διαγωνισμό για τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού.
Σε ότι αφορά τον πρώτο, εκκρεμεί ο έλεγχος του τελικού σχεδίου σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο με το ΤΑΙΠΕΔ να έχει επιλέξει να προωθήσει ήδη το σχετικό φάκελο και σε δεύτερο χρόνο φάκελο με τις λεπτομέρειες και τα σχετικά έγγραφα, εκτιμώντας ότι η τακτική αυτή θα επιταχύνει τη διαδικασία. Κατ’ εκτίμηση η γνωμοδότηση του Ελεγκτικού Συνεδρίου θα μπορούσε να δοθεί μέσα στο φθινόπωρο, ώστε η σύμβαση να οδεύσει προς κύρωση στη Βουλή στο τέλος του 2023.
Υπό αυτό το σχεδιασμό, ωστόσο η πληρωμή του τιμήματος του 1,5 δισ. ευρώ για την Εγνατία Οδό και η εγκατάσταση παραχωρησιούχου τοποθετείται στις αρχές του 2024. Υπενθυμίζεται ότι η κατακύρωση του έργου στην κοινοπραξία των προτιμητέων επενδυτών έγινε τον Σεπτέμβριο του 2021.
Στο πλαίσιο αυτό η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ έχει ήδη στείλει επιστολές προς τους εκπροσώπους των έξι διεκδικητών, ζητώντας διευκρινήσεις επί των φακέλων τους και τα σχετικά νομιμοποιητικά έγγραφα, ορίζοντας ως προθεσμία απαντητικής ημερομηνίας την 21 Αυγούστου.
Ακολούθως, στις 24 Αυγούστου προγραμματίζεται συνεδρίαση του Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ, ώστε να εγκριθεί η πληρότητα και νομιμότητα των φακέλων. Εφόσον, οι παραπάνω διαδοχικές ημερομηνίες τηρηθούν θεωρείται πιθανή η αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών πριν τη ΔΕΘ.
Ακόμη και στο ενδεχόμενο να ζητηθούν βελτιωτικές προσφορές απ' όσους διαγωνιζόμενους κατέθεσαν οικονομικές προσφορές με απόκλιση έως και 5% από την υψηλότερη προσφορά, εκτιμάται ότι ο προσωρινός ανάδοχος της νέας παραχώρησης θα μπορούσε να αναδειχθεί πριν το τέλος του 2023.
Τα παραπάνω βεβαίως τελούν υπό την αίρεση της αντίδρασης των διεκδικητών και την ενδεχόμενη υποβολή ενστάσεων, εκδοχή που δεν μπορεί να αποκλειστεί, ιδίως για τέτοιου μεγέθους διαγωνισμό. Σημειώνεται πως η Αττική Οδός αποτελεί την μεγαλύτερη σύμβαση παραχώρησης αστικού αυτοκινητοδρόμου στην Ευρώπη, συγκεντρώνοντας ισχυρό ενδιαφέρον από διεθνή infrastructure funds, μαζί με Έλληνες συνεταίρους.
Παρά το γεγονός δε, ότι το επιτοκιακό περιβάλλον οδηγεί σε αύξηση του κόστους χρηματοδότησης, επηρεάζοντας τα οικονομικά μοντέλα των διεκδικητών, οι εκτιμήσεις της αγοράς τοποθετούν υψηλά τον πήχη για το προσφερόμενο τίμημα, πέριξ των 2 δισ. ευρώ.
Πάντως στόχος του ΤΑΙΠΕΔ είναι η ομαλή μετάβαση στη νέα παραχώρηση μέχρι τον Οκτώβριο του 2024, οπότε και λήγει η τρέχουσα σύμβαση με Άκτωρ Παραχωρήσεις-Άβαξ.
Υπενθυμίζεται ότι με βάση την ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ στις 17 Ιουλίου τα επενδυτικά σχήματα που υπέβαλλαν δεσμευτικές προσφορές είναι:
- ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A.
- ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε.
- Ένωση προσώπων BRISA – AUTO ESTRADAS de PORTUGAL S.A. – RUBICONE MIDCO, B.V. –INTRAKAT A.E.
- Ένωση προσώπων MACQUARIE ASSET MANAGEMENT MOTORWAY HOLDINGS S.ar.l. – FINCOP INFRASTRUCTURE LTD
- Ένωση προσώπων VINCI HIGHWAYS S.A.S. – VINCI CONCESSIONS S.A.S. – ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε. – MOBILITY PARTNER S.A.S.
- Ένωση προσώπων ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. – ΑΒΑΞ Α.Ε. – MERIDIAM EASTERN EUROPE INVESTMENTS 4 S.A.S.