Ανοδική τάση συνεχίζει να παρουσιάζει η ζήτηση για καύσιμα κίνησης το πρώτο μισό του 2023, σύμφωνα με τα στοιχεία του πρώτου φετινού πενταμήνου, αλλά και τις εκτιμήσεις των παραγόντων της αγοράς για την πορεία του Ιουνίου.
Συγκεκριμένα, με βάση τα στοιχεία του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ) κατά το πρώτο φετινό πεντάμηνο οι ποσότητες (όγκος) των πωλούμενων βενζινών αυξήθηκαν κατά 3,9% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, του diesel κίνησης κατά 1,3% και του συνόλου των καυσίμων κίνησης κατά 2,5% (έναντι +1,5% στο πρώτο τετράμηνο). Αντίθετα, κατά το χρονικό διάστημα Ιανουαρίου-Μαΐου οι πωλήσεις πετρελαίου θέρμανσης υποχώρησαν κατά 30%, ως αποτέλεσμα των ήπιων καιρικών συνθηκών που επικράτησαν φέτος.
Ειδικότερα κατά τον Μάιο, οι πωλούμενοι όγκοι των βενζινών κινήθηκαν ανοδικά κατά +7,5% σε σχέση με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα, του diesel κίνησης κατά 4,6% και συνολικά των καυσίμων κίνησης κατά 5,9%!
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, ανοδικά σε σχέση με πέρυσι κινήθηκε και ο Ιούνιος, διαμορφώνοντας έτσι ένα ικανοποιητικό πρώτο εξάμηνο για το 2023.
Σε ποιους παράγοντες όμως μπορεί να αποδοθεί η νέα φετινή διόγκωση της ζήτησης για καύσιμα κίνησης; (στη βελτίωση του 2022 σε σχέση με την προηγηθείσα χρονιά είχε συντελέσει και η επιβολή περιοριστικών μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας κατά το πρώτο πεντάμηνο του 2021).
Σύμφωνα με τους ίδιους κύκλους, η αύξηση της ζήτησης μπορεί να αποδοθεί σε διάφορους λόγους, με τους πλέον χαρακτηριστικούς να είναι:
α) Η διεξαγωγή βουλευτικών εκλογών τόσο το Μάιο, όσο και τον Ιούνιο, γεγονότα που προκάλεσαν τη μετακίνηση εκατοντάδων χιλιάδων πολιτών από τα δύο μεγάλα αστικά κέντρα (Αθήνα-Θεσσαλονίκη) προς την περιφέρεια της χώρας.
β) Η υποχώρηση της τιμής της βενζίνης σε σχέση με τα περυσινά ιδιαίτερα αυξημένα επίπεδα (κατά το δεύτερο και τρίτο τρίμηνο, το λίτρο κυμαινόταν μεταξύ των 2 και των 2,5 ευρώ).
γ) Μια πιθανολογούμενη μερική υποκατάσταση του τουριστικού ρεύματος από τα νησιά προς τα παραλιακά θέρετρα της ηπειρωτικής Ελλάδας, εξέλιξη που οδηγεί σε υψηλότερες καταναλώσεις καυσίμων.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, αυξημένη κίνηση στους δρόμους πολλών αστικών κέντρων συνέχισε να παρατηρείται τον Ιούνιο και σε μέρες που δεν σχετίζονταν με την εκλογική αναμέτρηση.
Η πορεία της ζήτησης κατά το δεύτερο φετινό εξάμηνο του 2023 θα επηρεαστεί και από παράγοντες όπως οι εξελίξεις στο μέτωπο του εισερχόμενου τουρισμού, αλλά και η γενικότερη πορεία του ελληνικού ΑΕΠ (κάθε μεταβολή του ΑΕΠ επηρεάζει συνήθως ανάλογα και τις μετακινήσεις).