Κόφτη στις δαπάνες του 2024 ζητά από Ελλάδα η Κομισιόν

Τέλος στα μέτρα ενεργειακής στήριξης εντός 2023, το αίτημα. Οριο 2,6% στην αύξηση των πρωτογενών δαπανών το 2024. Ποιες αλλαγές ζητούνται στη φορολογία. Εύσημα για πλεονάσματα, χρέος.

Δημοσιεύθηκε: 24 Μαΐου 2023 - 13:37

Τελ. Ενημ.: 24 Μαΐου 2023 - 14:20

Load more

Σφίγγει το ζωνάρι η Κομισιόν με τις συστάσεις προς την Ελλάδα, καθώς ζητά να μπει όριο στην αύξηση των καθαρών πρωτογενών δαπανών το 2024 στο 2,6%. Αναλυτικά οι συστάσεις περιλαμβάνουν: 

Το μακροοικονομικό σενάριο στο οποίο στηρίζονται οι δημοσιονομικές προβλέψεις του προγράμματος σταθερότητας είναι ρεαλιστικό το 2023 και αισιόδοξο στη συνέχεια. Η κυβέρνηση προβλέπει αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ κατά 2,3% το 2023 και 3% το 2024. Συγκριτικά, οι εαρινές προβλέψεις της Επιτροπής του 2023 μιλούν για υψηλότερη αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ κατά 2,4% το 2023 και χαμηλότερο 1,9% το 2024, κυρίως λόγω των διαφορών στις παραδοχές για την επενδυτική δραστηριότητα και τις συνεισφορές από τον εξωτερικό τομέα. Το Πρόγραμμα Σταθερότητας 2023 προβλέπει υψηλότερες συνεισφορές από τον ακαθάριστο σχηματισμό παγίου κεφαλαίου, ιδίως το 2024, και η Επιτροπή αναμένει ότι οι εισαγωγές αγαθών θα παραμείνουν πιο υψηλές από ό,τι στις προβλέψεις των αρχών.

Τα περισσότερα μέτρα το 2023 δεν φαίνεται να στοχεύουν στα πιο ευάλωτα νοικοκυριά ή επιχειρήσεις και δεν διατηρούν πλήρως το «σήμα των τιμών» για τη μείωση της ζήτησης ενέργειας και την αύξηση της ενεργειακής απόδοσης. Ως αποτέλεσμα, το ποσό των στοχευμένων μέτρων στήριξης, που θα ληφθούν υπόψη στην αξιολόγηση της συμμόρφωσης με τη σύσταση για το 2023, εκτιμάται στις εαρινές προβλέψεις της Επιτροπής του 2023 σε 0,1% του ΑΕΠ το 2023 (έναντι 0,5% του ΑΕΠ το 2022). Τέλος, το κρατικό ισοζύγιο του 2023 αναμένεται να ωφεληθεί από τη σταδιακή κατάργηση των προσωρινών έκτακτων μέτρων για την Covid-19, ύψους 1,5% του ΑΕΠ.

H μεταμνημονιακή αξιολόγηση

Στην έκθεση για την μεταμνημονιακή αξιολόγηση που επίσης δημοσιοποιήθηκε σήμερα η Κομισιόν επισημαίνει ότι παρά το δύσκολο διεθνές περιβάλλον, η ελληνική οικονομία αναπτύχθηκε με σταθερούς ρυθμούς το 2022, αν και η οικονομική ανάπτυξη αναμένεται να μετριαστεί το 2023 και το 2024, αντανακλώντας τις αυστηρότερες συνθήκες νομισματικής και δημοσιονομικής πολιτικής και το διεθνές περιβάλλον που εξακολουθεί να προκαλεί προκλήσεις.

Σύμφωνα με τις εαρινές προβλέψεις της Επιτροπής του 2023, το πραγματικό ΑΕΠ αναμένεται να αυξηθεί κατά 2,4% το 2023, 1,9% το 2024. Οι επενδύσεις αναμένεται να αποτελέσουν βασικό μοχλό ανάπτυξης φέτος, καθώς η εφαρμογή του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας αναμένεται να ενίσχυση τόσο των δημόσιων όσο και των ιδιωτικών επενδύσεων. Ο πληθωρισμός έχει υποχωρήσει, αλλά οι πιέσεις στις τιμές αναμένεται να παραμείνουν επίμονες και συγκρατημένες σταδιακά τα επόμενα χρόνια. Η αγορά εργασίας έχει αποδειχθεί ανθεκτική σε εξωτερικούς κραδασμούς, αλλά η αύξηση της απασχόλησης αναμένεται να επιβραδυνθεί καθώς η οικονομία επιβραδύνεται. Το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών διευρύνθηκε περαιτέρω και αναμένεται να μειωθεί μόνο αργά τα επόμενα χρόνια.

Το δημοσιονομικό ισοζύγιο βελτιώθηκε σημαντικά το 2022 και το πρωτογενές ισοζύγιο αναμένεται να είναι πλεονασματικό τα επόμενα χρόνια. Παρά τη μεγάλη δημοσιονομική στήριξη που παρέχεται σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις στο πλαίσιο της ενεργειακής κρίσης, το πρωτογενές ισοζύγιο έφτασε σε πλεόνασμα 0,1% του ΑΕΠ το 2022 λόγω της καλύτερης από την αναμενόμενη απόδοση των φορολογικών εσόδων. Οι εαρινές προβλέψεις της Επιτροπής για το 2023 αναμένουν ότι το πρωτογενές ισοζύγιο θα φτάσει σε πλεόνασμα 1,9% του ΑΕΠ το 2023 και 2,5% το 2024.

Η Ελλάδα διατηρεί την ικανότητα να εξυπηρετήσει το χρέος της. Παρά τις πολλές προκλήσεις, η ελληνική οικονομία, τα δημόσια οικονομικά και η οικονομική κατάσταση έχουν αποδειχθεί ανθεκτικές. Σύμφωνα με την ανάλυση βιωσιμότητας του χρέους, η Ελλάδα εκτιμάται ότι αντιμετωπίζει χαμηλούς κινδύνους βραχυπρόθεσμα, υψηλούς κινδύνους μεσοπρόθεσμα και χαμηλούς κινδύνους μακροπρόθεσμα. Οι ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες της κυβέρνησης για το 2023 και το 2024 είναι χαμηλές, λόγω των προβλεπόμενων πρωτογενών πλεονασμάτων και της μέτριας απόσβεσης του χρέους.

Η αποπληρωμή του κεφαλαίου για τα δάνεια του EFSF ξεκίνησε φέτος, ενώ η αποπληρωμή των δανείων του ESM θα ξεκινήσει μόλις το 2034. Η Ελλάδα έχει ένα σημαντικό απόθεμα μετρητών και έχει διατηρήσει συνεχή πρόσβαση στην αγορά εν μέσω βελτίωσης των αξιολογήσεων του δημόσιου χρέους, αν και παραμένει κάτω από την επενδυτική βαθμίδα.

Load more

Δείτε επίσης

Load more

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας χρησιμοποιούμε τεχνολογίες, όπως cookies, και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως διευθύνσεις IP και αναγνωριστικά cookies, για να προσαρμόζουμε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο με βάση τα ενδιαφέροντά σας, για να μετρήσουμε την απόδοση των διαφημίσεων και του περιεχομένου και για να αποκτήσουμε εις βάθος γνώση του κοινού που είδε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο. Κάντε κλικ παρακάτω για να συμφωνήσετε με τη χρήση αυτής της τεχνολογίας και την επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων για αυτούς τους σκοπούς. Μπορείτε να αλλάξετε γνώμη και να αλλάξετε τις επιλογές της συγκατάθεσής σας ανά πάσα στιγμή επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο.



Πολιτική Cookies
& Προστασία Προσωπικών Δεδομένων