Πεισματικά υψηλά παραμένει ο πληθωρισμός στα τρόφιμα, παρά την αποκλιμάκωση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή που διαμορφώθηκε τον Μάρτιο στο 4,6% σε σχέση με τον Μάρτιο 2022 και την πτώση τιμών σε ηλεκτρισμό κατά 25,8% και στο πετρέλαιο θέρμανσης κατά 22,1%.
Ο πληθωρισμός στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά» αυξήθηκε κατά 14,3% σε σχέση με τον Μάρτιο του 2022. Οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις καταγράφηκαν στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (17,8%), σε μεταλλικό νερό, αναψυκτικά, χυμούς (9,3%), κατά 13,5% σε καφέ, κακάο και τσάι, κατά 15,6% στο ψωμί και στα δημητριακά, κατά 19,8% στα κρέατα, κατά 17,5% στα έλαια και λίπη και 12,1% στα γαλακτοκομικά και στα αυγά.
Από τα γαλακτοκομικά ξεκίνησε τις τελευταίες ημέρες και η πρώτη δειλή αποκλιμάκωση σε μικρή μερίδα προϊόντων. Όμως, αυτή η αποκλιμάκωση συνδέεται κυρίως με προωθητικές ενέργειες και όχι με μειώσεις επί του τιμοκαταλόγου και σχετίζεται με την πίεση που δέχεται η κατηγορία και συγκεκριμένα τα επώνυμα προϊόντα από το καλάθι του νοικοκυριού.
Ο όγκος πωλήσεων των προϊόντων γιαούρτης από τα σούπερ μάρκετ την τελευταία τριετία μειώθηκε κατά 5.000 τόνους, ενώ η σωρευτική ποσοστιαία μείωση της κατανάλωσης άγγιξε το 10% (πηγή: Circana). Μόνο πέρυσι οι πωλήσεις σε όγκο μειώθηκαν 6,2% σε σχέση με το 2021. Ωστόσο οι πωλήσεις σε αξία αυξήθηκαν κατά 4,2% λόγω των ανατιμήσεων, στα 227,877 εκατ. ευρώ από 218,726 εκατ. ευρώ που ήταν το 2021 και 226,158 εκατ. ευρώ που ήταν το 2020. Στο λευκό γάλα η κατανάλωση μειώθηκε πέρυσι 6,34%, ενώ μικρότερη ήταν η πτώση 3,54% στο γάλα υψηλής παστερίωσης.
Υπό αυτά τα δεδομένα, η απόφαση της ΚΡΙ ΚΡΙ για μείωση 10% στις τιμές χονδρικής στο φρέσκο αγελαδινό της γάλα -διατίθεται σε περιορισμένη γεωγραφική περιοχή- και στο παραδοσιακό αγελαδινό γιαούρτι (σ.σ. αυτό με την πέτσα) αποτελεί σταγόνα στον ωκεανό της κατηγορίας. Ακόμη και η απόφαση της Ελληνικά Γαλακτοκομεία να μειώσει τους τιμοκαταλόγους από 5-13% στα γιαούρτια της με αγελαδινό γάλα αφορά μικρό ποσοστό στη συνολική πίτα του κλάδου αλλά και στη δραστηριότητα της εταιρείας.
Οι περισσότεροι ποντάρουν στις προωθητικές ενέργειες στις οποίες είναι εξοικειωμένοι οι καταναλωτές, όπως η ΔΕΛΤΑ, η διοίκηση της οποίας δήλωσε πρόσφατα ότι δεν έχει αποφασίσει να κάνει κάποια μείωση στις τιμές τιμοκαταλόγου, σημειώνοντας ότι από τον Φεβρουάριο έχει ξεκινήσει προσφορές εκεί που πρέπει, όσο πρέπει, η ΚΡΙ ΚΡΙ, που θα διαθέσει επιπλέον 3 εκατ. ευρώ εφέτος, η ΦΑΓΕ, η ΜΕΒΓΑΛ και οι υπόλοιποι παίκτες. Μειώσεις και προωθητικές ενέργειες που περνούν πρώτιστα από την πίεση που ασκούν οι μεγάλοι του κλάδου στους παραγωγούς.
Όμως, η ζοφερή πραγματικότητα είναι ότι οι τιμές πολύ δύσκολα θα επιστρέψουν στα προ κρίσης επίπεδα. «Η οικονομική ιστορία έχει αποδείξει ότι οι τιμές που ανεβαίνουν δεν επιστρέφουν ποτέ στο επίπεδο από το οποίο ξεκίνησαν, είναι σαφές αυτό. Αυτό ονομάζεται στην οικονομική επιστήμη ακαμψία των τιμών προς τα κάτω», είχε πει τον περασμένο Δεκέμβριο ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Καταναλωτή Σωτήρης Αναγνωστόπουλος από το διαδικτυακό βήμα του 13ου συνεδρίου του ΙΕΛΚΑ. «Δεν θα μπορέσουμε να φτάσουμε ποτέ, αυτό είναι πολύ λογικό, τα επίπεδα των τιμών προ της κρίσης και προ του Ιουνίου του 2021, οπότε και ξεκίνησε ο κύκλος των πληθωριστικών πιέσεων εξαιτίας του ανοίγματος της αγοράς μετά την πανδημία», είχε σημειώσει.
Επομένως, το βασικό είναι να σταματήσουν οι ανατιμήσεις. Κάτι που δεν διαφαίνεται στον ορίζοντα. Αντιθέτως 7 στους 10 CEOs καταναλωτικών προϊόντων και σούπερ μάρκετ (ποσοστό 68%) έχουν αποφασίσει να προχωρήσουν σε νέο γύρο ανατιμήσεων μέσα στο έτος, με 3 στους 10 (ποσοστό 32%) να δηλώνουν ότι δεν είναι σίγουροι αν θα προβούν σε αυξήσεις.
Το στοιχείο αυτό προκύπτει από έρευνα της Nielsen που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα σε δείγμα 32 CEOs από το λιανεμπόριο και τους προμηθευτές. Με βάση τα ευρήματα της έρευνας, το 35% όσων προτίθενται να προχωρήσουν, εντός του έτους, σε νέες ανατιμήσεις δηλώνουν ότι αυτές θα κινηθούν έως 5%, ένας στους δύο απάντησε ότι οι ανατιμήσεις θα φθάσουν έως 10%, ενώ υπάρχει και ένα μικρό ποσοστό 6% που απάντησε ότι οι αυξήσεις τιμών θα φθάσουν το 20%.