Μια πρώτη απάντηση στο μείζον ερώτημα πόσους πόντους κέρδισε η Ελλάδα τη φετινή χρονιά έναντι του ανταγωνισμού το 2022 δίνουν τα στοιχεία της εταιρείας συμβούλων και αναλύσεων GBR Consulting.
Έκανε τελικά φέτος η Ελλάδα την έκπληξη και να κερδίσει μερίδιο αγοράς ή απλώς ακολούθησε τη γενικότερη τάση και τον ρυθμό των υπόλοιπων μεγάλων τουριστικών δυνάμεων της Μεσογείου, οι οποίες κάλυψαν σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό το χαμένο έδαφος των τελευταίων δύο πανδημικών ετών; Κατάφερε να ξεχωρίσει μεταξύ των ανταγωνιστριών της, θέτοντας τις βάσεις για καλύτερες επιδόσεις μελλοντικά, ή μήπως δεν κεφαλαιοποίησε το «success story» στη διαχείριση της πανδημίας έτσι ώστε να αναρριχηθεί υψηλότερα στον ευρωπαϊκό τουριστικό χάρτη;
Σύμφωνα με την GBR Consulting το διάστημα Ιανουαρίου - Νοεμβρίου οι αφίξεις ήταν 11,1% μικρότερες σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019. Ως εκ τούτου, το 2022 η Ελλάδα, μαζί με την Κροατία, κατέγραψε την τρίτη καλύτερη επίδοση σε επίπεδο διεθνών αφίξεων μεταξύ των 7 μεγαλύτερων μεσογειακών τουριστικών προορισμών, ενισχύοντας κατάτι το μερίδιό της σε σχέση με το 2019, από 11% σε 11,6%. Υπενθυμίζεται ότι σε επίπεδο εισπράξεων, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας, η ψαλίδα περιορίστηκε περισσότερο, με τη μείωση να διαμορφώνεται στο 2,8% την ίδια περίοδο συγκριτικά με το 11μηνο του 2019.
Στον αντίποδα, η γειτονική Τουρκία κατάφερε να ξεχωρίσει έναντι μεγάλων μεσογειακών τουριστικών προορισμών, καταγράφοντας την υψηλότερη επίδοση. Η γειτονική χώρα περιόρισε στο -3% την ψαλίδα ως προς τις διεθνείς αφίξεις σε σχέση με το 2019, επωφελούμενη σημαντικά από τις κυρώσεις που επέβαλε η Ε.Ε. στη Ρωσία εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία, καθώς κατακλύστηκε από Ρώσους τουρίστες. Διεύρυνε, μάλιστα, σημαντικά το μερίδιό της από 15,1% το 2019 σε 17,4% το 2022 θέτοντας τις βάσεις για ακόμη μεγαλύτερα νούμερα τα επόμενα έτη.
Καλύτερη επίδοση από την Ελλάδα είχε η Πορτογαλία, που βρέθηκε στη δεύτερη θέση με αρνητική απόκλιση διεθνών αφίξεων σε ποσοστό 8% και μερίδιο 6% από 5,4% το 2019. Τρίτη μαζί με την Ελλάδα βρέθηκε, όπως προαναφέρθηκε η Κροατία και ακολούθησε η Ισπανία στο -17% από την τελευταία χρονιά πριν την πανδημία.
Στον αντίποδα, τη μεγαλύτερη υστέρηση σημείωσε η Ιταλία, με την πτώση να διαμορφώνεται στο 26% έναντι του 2019, ακολουθούμενη από τη Γαλλία η οποία κατέγραψε απόκλιση 22%.
Σε ό,τι αφορά τις υπόλοιπες αγορές, το μερίδιό της αύξησε και η Κροατία από 6,2% σε 6,6%, με τις Γαλλία, Ιταλία και Ισπανία να χάνουν έδαφος. Στο 16,8% από 18,2% διαμορφώθηκε το μερίδιο της Γαλλίας, στο 17% από 19,2% το μερίδιο της Ιταλίας και, τέλος, στο 24,6% από 24,8% διαμορφώθηκε το μερίδιο της Ισπανίας.
Στη γενική εικόνα, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας συμβούλων και αναλύσεων GBR Consulting, μέχρι τον Οκτώβριο του 2022, η Ισπανία, η Ιταλία, η Γαλλία, η Τουρκία, η Ελλάδα, η Κροατία και η Πορτογαλία κατέγραψαν πτώση σε ποσοστό 15,8% ως προς τις διεθνείς αφίξεις συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2019.
Η εικόνα στην Ελλάδα
Την πτώση των διεθνών αφίξεων σε ποσοστό 11% ακολούθησε και ο αριθμός των διανυκτερεύσεων που καταγράφηκαν στα ξενοδοχεία ανά την Ελλάδα, με την απόκλιση να διαμορφώνεται το 2022 στο μείον 10,1% σε σύγκριση με το 2019. Ο Ιούλιος ήταν ο καλύτερος μήνας ως προς τις διανυκτερεύσεις, με τη μείωση να διαμορφώνεται στο 5%, ενώ ο Αύγουστος κινήθηκε στο -7% σε σχέση με το 2019. Σταθερά πτωτικά σε ποσοστό 6% κινήθηκε ο αριθμός των διανυκτερεύσεων το τελευταίο τετράμηνο του έτους.
Ο δείκτης εσόδων αποτυπώνει το δύσκολο α’ τρίμηνο του 2022, με το ρεκόρ νέων κρουσμάτων και την εμφάνιση της παραλλαγής «Ομικρον» στις αρχές του προηγούμενου έτους να επηρεάζουν σημαντικά τις αποδόσεις των ξενοδοχείων στα αστικά κέντρα και δη σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Από τον Απρίλιο του 2022 η ζήτηση αυξήθηκε και τα resorts ξεκίνησαν τη σεζόν με πληρότητα κοντά στα επίπεδα του 2019 και σημαντικά υψηλότερα έσοδα σε ένα περιβάλλον υψηλού πληθωρισμού. Σύμφωνα με τα στοιχεία της GBR Consulting, το έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPAR) σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη αυξήθηκε κατά 2%, ενώ σε άλλες πόλεις της Ελλάδας μειώθηκε σε ποσοστό 2%.
Συνολικά ο δείκτης εσόδων σε ετήσια βάση κατέγραψε άνοδο 14,3% συγκριτικά με τα προ πανδημίας νούμερα, με τον Οκτώβριο να αναδεικνύεται στον πιο «δυνατό» μήνα του έτους, με αύξηση 26% σε σχέση με το 2019.
Στο peak της σεζόν, το τρίμηνο Ιουλίου-Σεπτεμβρίου, το αντίστοιχο ποσοστό διαμορφώθηκε σε 19%.