Την αναθεώρηση του ρυθμιζόμενου εσόδου (WACC) για τα σχεδιαζόμενα έργα διασυνδέσεων του ΑΔΜΗΕ προτίθεται να εξετάσει η ΡΑΕ.
Το θέμα αυτό αποτελεί από το 2021 σημείο τριβής μεταξύ Διαχειριστή και Ρυθμιστή, με εκατέρωθεν, μάλιστα, ανταλλαγή δηλώσεων σε υψηλούς τόνους.
Η αποκορύφωση σημειώθηκε πέρυσι το καλοκαίρι, όταν η ΡΑΕ όρισε WACC 6,1% για τις επενδύσεις του ΑΔΜΗΕ στην περίοδο 2022-2025, με συνέπεια να αντιδράσει ο Διαχειριστής που ζητούσε WACC στο 8,1%. Είχε διαμηνύσει, μάλιστα, σε συνέντευξη Τύπου ότι απειλείται η ομαλή εκτέλεση των προγραμματισμένων έργων, με ενδεχόμενο κάποια να ακυρωθούν ή να καθυστερήσουν.
Ο ΑΔΜΗΕ κατέθεσε στη ΡΑΕ αίτηση αναθεώρησης με επικαιροποιημένα στοιχεία που υποστηρίζουν τη θέση του κι αυτά πρόκειται να έρθουν προς συζήτηση, όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το Euro2day.gr, στην πρώτη Ολομέλεια της Αρχής για το νέο έτος, που θα πραγματοποιηθεί την ερχόμενη Πέμπτη 12 Ιανουαρίου. Σύμφωνα με πληροφορίες, απόφαση δεν θα ληφθεί άμεσα, καθώς το θέμα θεωρείται από αρμόδιες πηγές σύνθετο και σε κάθε περίπτωση θα αφορά κατ' αρχάς στο 2022.
Το ρυθμιζόμενο έσοδο αποτελεί κρίσιμο στοιχείο για όλους τους Διαχειριστές, καθώς προορίζεται για την κάλυψη ενός εύλογου μέρους του κόστους των επενδύσεων, μέσω της ανάκτησης από τους χρήστες των δικτύων, τους καταναλωτές, που καλούνται έτσι να πληρώσουν υψηλότερες χρεώσεις χρήσης στα τιμολόγια ηλεκτρισμού.
Ο περιορισμός του, από την άλλη πλευρά, από τη ΡΑΕ, που έχει την αρμοδιότητα ως Ρυθμιστής της ενεργειακής αγοράς για τον καθορισμό του, εδράζεται στο σκεπτικό της ότι πρέπει α) αφενός, να προστατευθούν οι χρήστες των δικτύων από μεγάλες αυξήσεις και β) αφετέρου, να μην επαναπαύονται οι Διαχειριστές στο εγγυημένο έσοδο που διαθέτουν και δεν κάνουν τη δουλειά τους όπως πρέπει να την κάνουν. Αυτός ήταν και ο λόγος που άλλαξε η μεθοδολογία υπολογισμού του εσόδου αυτού, ενσωματώνοντας κίνητρα για τους Διαχειριστές.
Η πρώτη κόντρα για το θέμα αυτό μεταξύ ΑΔΜΗΕ και ΡΑΕ αφορούσε στο ρυθμιζόμενο έσοδο για το 2021, το οποίο καθυστέρησε να προσδιοριστεί από την Αρχή, όπως κατήγγειλε ο Διαχειριστής και θα εισπραχθεί το 2023. Ακολούθησαν οι διαφωνίες μεταξύ των δύο πλευρών για τη νέα μεθοδολογία και το peak των διαφορετικών αντιλήψεων σημειώθηκε με το WACC για τα έργα 2022-2025, που δεν αποδέχεται ο Διαχειριστής.
Σε συνέντευξη Τύπου που είχε δώσει τον Ιούνιο πέρυσι ο γενικός διευθυντής Επιχειρηματικής Ανάπτυξης και Ψηφιακού Μετασχηματισμού του ΑΔΜΗΕ Ιάσων Ρουσόπουλος άφηνε ανοικτό ακόμη και το ενδεχόμενο δικαστικής προσφυγής, στην περίπτωση που ο Ρυθμιστής έμμενε στην αρχική απόφασή του. Μάλλον αυτό φαίνεται να αποφεύχθηκε, καθώς η ΡΑΕ δέχθηκε να συζητήσει την αναθεώρηση του WACC.
Στην ίδια συνέντευξη, πάντως, ο ΑΔΜΗΕ εμφανίσθηκε να είναι έτοιμος να συζητήσει και μια ενδιάμεση λύση (ανάμεσα στην απόφαση της ΡΑΕ και την πρόταση του Διαχειριστή), μιλώντας για την ανάγκη να υπάρξει ένα δίκαιο WACC, που θα επιτρέψει να ολοκληρωθούν όχι μόνον οι εσωτερικές διασυνδέσεις αλλά και οι διεθνείς.