Ποια προϊόντα σέρνουν το χορό των ανατιμήσεων στα σούπερ μάρκετ

Πόσα εκατομμύρια ευρώ εκτιμάται ότι εισέρευσαν στα ταμεία των σούπερ μάρκετ τη φετινή χρονιά και ποιοι ήταν οι πρωταθλητές των ανατιμήσεων. Πού μειώθηκε η κατανάλωση.

Δημοσιεύθηκε: 26 Δεκεμβρίου 2022 - 08:06

Load more

Επιπλέον 413,4 εκατ. ευρώ, μόνο για την αγορά ταχυκίνητων προϊόντων (FMCG’s) -πρόκειται για συσκευασμένα τρόφιμα, ποτά, προϊόντα περιποίησης, κ.λπ.- εκτιμάται ότι ξόδεψαν εφέτος οι Έλληνες καταναλωτές σε σχέση με το 2021. Και όχι η αύξηση της μέσης απόδειξης δεν συνοδεύτηκε με αύξηση του όγκου αγορών.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς στο σύνολο της χρονιάς οι πωλήσεις σε αξίας των FMCG’s θα αυξηθούν κατά 5,2% ενώ ο όγκος πωλήσεων θα «κλείσει» στο -1,7%. Πέρυσι σύμφωνα με την IRI οι πωλήσεις των FMCG’s άγγιξαν τα 7,951 δισ. ευρώ ενώ ο όγκος πωλήσεων κατέγραψε, σε σχέση με το 2020, οριακή αύξηση 0,6%.

Ποια όμως ήταν τα προϊόντα που εμφάνισαν τη μεγαλύτερη αύξηση τιμών από τις αρχές της χρονιάς μέχρι και το τέλος του Οκτωβρίου, περίοδο για την οποία υπάρχουν επίσημα στοιχεία;

Πρωταθλητές στις ανατιμήσεις ήταν τα: σπορέλαια, ελληνικός καφές, ζυμαρικά, χαρτί κουζίνας, ελιές, ζάχαρη, βούτυρο, μαργαρίνη, χαρτί τουαλέτας, αλεύρι και σιμιγδάλι, κοτόπουλο, συσκευασμένο τυρί, πάνες, συσκευασμένο ψωμί, υγρό πιάτων, κατεψυγμένες πίτες, γατοτροφές, προϊόντα υγιεινής και λευκό γάλα.

Σε κάποια εξ αυτών των προϊόντων, όπως είναι παραδείγματος χάριν το αλεύρι και τα σπορέλαια, σημαντική επίδραση στην εξέλιξη της τιμής είχε ο πόλεμος μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας, βασικοί παραγωγοί των συγκεκριμένων προϊόντων. Στο γάλα και στα τυροκομικά στην πορεία των τιμών λιανικής επέδρασε καταλυτικά η άνοδος των τιμών παραγωγού, λόγω σημαντικών ανατιμήσεων στις ζωοτροφές και στην ενέργεια. Ενώ τα προϊόντα από τη βιομηχανία χάρτου (χαρτί υγείας, κουζίνας και πάνες) που είναι από τις μεγαλύτερους ενεργοβόρους μεταποιητικούς τομείς οι τιμές επηρεάστηκαν από το αυξημένο κόστος παραγωγής.

Από τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το Euro2day.gr προκύπτει πως η μέση τιμή ανά μονάδα προϊόντος στα σπορέλαια αυξήθηκε κατά 37,6% με τον όγκο να καταγράφει απώλειες 5,4%. Πάντως θα πρέπει να σημειώσουμε ότι τις τελευταίες εβδομάδες αποκλιμάκωση των τιμών στη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων.

Σημαντική αύξηση κατά 10,7% κατέγραψε η μέση τιμή στον ελληνικό καφέ ενώ οριακή 0,1% ήταν η αύξηση του όγκου πωλήσεων.

Στο +10,1% ήταν η αύξηση της μέσης τιμής στα ζυμαρικά οι πωλήσεις σε όγκο των οποίων ενισχύθηκαν 4,5%, κατά 18,6% έχει αυξηθεί η μέση τιμή στο χαρτί κουζίνας οδηγώντας την κατηγορίας σε πτώση του όγκου πωλήσεων κατά 2,3%, εν αντιθέσει με το χαρτί τουαλέτας όπου η κατανάλωση αυξήθηκε 0,8% και η τιμή 14%

Κατά 15,8% έχει αυξηθεί η μέση τιμή στο ελαιόλαδο με την κατανάλωση να εμφανίζει οριακή μεν, αύξηση δε, κατά 1,4% του όγκου πωλήσεων ενώ οριακή πτώση 1,4% εμφανίζουν οι πωλήσεις σε όγκο αλεύρων – σιμιγδαλιού με την τιμή να έχει αυξηθεί 15,4%.

Η κατηγορία όμως που έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι αυτή της ζάχαρης. Μπορεί η μέση τιμή να έχει αυξηθεί κατά 17,2% όμως αυτό δεν έχει επιδράσει αρνητικά στον όγκο πωλήσεων που έχει ενισχυθεί κατά 24,1%

Ανοδικές πωλήσεις σε όγκο παρά τη σημαντική αύξηση των τιμών καταγράφεται στις γατοτροφές -+11,4% η αύξηση της μέσης τιμής και +4,5% ο όγκος- και στο συσκευασμένο ψωμί, όπου η τιμή του έχει αυξηθεί 12,4% και ο όγκος 4,4%. Δηλαδή υπάρχει μετακίνηση των καταναλωτών από τα pet shops στο σούπερ μάρκετ και από τους φούρνους στο συσκευασμένο ψωμί του οργανωμένου λιανεμπορίου, λένε στο Euro2day.gr παράγοντες της αγοράς.

Εκπλήξεις υπάρχουν και στις κατηγορίες όπου η αύξηση της μέσης τιμής έφερε σημαντική υποχώρηση του όγκου πωλήσεων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι πάνες για μωρά, μια κατηγορία όπου η ζήτηση είναι ανελαστική. Κι όμως η αύξηση της μέσης τιμής κατά 10,7% οδήγησε σε πτώση 7,8% της κατανάλωσης και πιθανότατα σε μετακίνηση σε άλλα κανάλια, όπως εξειδικευμένα e-shops, για την αγορά των συγκεκριμένων προϊόντων.

Σε βούτυρο, μαργαρίνη, συσκευασμένο τυρί και λευκό γάλα, όπου η μέση τιμή έχει αυξηθεί κατά 10,3%, 8,1%, 12,1% και 9,9% αντίστοιχα η κατανάλωση ακολούθησε αντίθετη πορεία με πτώση 2,9%, 6,4%, 3,9% και 6,7% αντίστοιχα.

Σε ότι αφορά το συσκευασμένο κοτόπουλο η μέση τιμή έχει «πετάξει» στο +11,1% με τον όγκο να έχει υποχωρήσει κατά 2,3%. Η ζήτηση για κατεψυγμένες πίτες μειώθηκε 6,4% καθώς η τιμή αυξήθηκε 11,1% ενώ στο -2% είναι η πτώση των πωλήσεων σε όγκο των προϊόντων καθαρισμού με την τιμή τους να έχει «τσιμπήσει» +8%.

Load more

Δείτε επίσης

Load more

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας χρησιμοποιούμε τεχνολογίες, όπως cookies, και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως διευθύνσεις IP και αναγνωριστικά cookies, για να προσαρμόζουμε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο με βάση τα ενδιαφέροντά σας, για να μετρήσουμε την απόδοση των διαφημίσεων και του περιεχομένου και για να αποκτήσουμε εις βάθος γνώση του κοινού που είδε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο. Κάντε κλικ παρακάτω για να συμφωνήσετε με τη χρήση αυτής της τεχνολογίας και την επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων για αυτούς τους σκοπούς. Μπορείτε να αλλάξετε γνώμη και να αλλάξετε τις επιλογές της συγκατάθεσής σας ανά πάσα στιγμή επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο.



Πολιτική Cookies
& Προστασία Προσωπικών Δεδομένων