Τουλάχιστον 600 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, θα αποδώσει στα ταμεία του δημοσίου ο φόρος στα υπερκέρδη των διυλιστηρίων, τον οποίο έχει προαναγγείλει η κυβέρνηση και έχει αρχίσει να λογαριάζει το υπουργείο Οικονομικών.
Αρμόδιες πηγές διευκρινίζουν πως τα έσοδα θα εισπραχθούν το 2023 μετά την ψήφιση του Κανονισμού από την Ε.Ε. για την επιβολή φορολογικού συντελεστή 90% στα υπερκέρδη των διυλιστηρίων σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, εξέλιξη που σημαίνει πως δεν χρειάζεται να μεσολαβήσει εθνική νομοθεσία για τη βεβαίωση των συγκεκριμένων εσόδων.
Τα έσοδα αυτά θα έρθουν να προστεθούν στην «κάβα» του 1 δισ. ευρώ που έχει βάλει στην άκρη ο προϋπολογισμός για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης το επόμενο έτος, εκ των οποίων υπολογίζεται πως 600 εκατ. ευρώ θα περισσέψουν, εάν οι τιμές στην ενέργεια διατηρηθούν στα επίπεδα του Νοεμβρίου, σε μέσες τιμές.
Η δεύτερη αυτή υπόθεση έχει αρχίσει να αποδυναμώνεται τις τελευταίες ημέρες, όταν αφενός οι τιμές του φυσικού αερίου άρχισαν να τραβούν την ανηφόρα -έφτασαν έως και τα 160 ευρώ ανά μεγαβατώρα την περασμένη εβδομάδα-, δίνοντας σήμα για άνοδο και στις τιμές χονδρικής ηλεκτρικής ενέργειας, οι οποίες επέστρεψαν στην περιοχή των 400 ευρώ ανά μεγαβατώρα για την Ελλάδα (συν 19% μόνο χθες).
Τον ενεργειακό εφιάλτη έρχεται να συμπληρώσει το νέο μέτωπο Ρωσίας - Δύσης μετά την επιβολή εμπάργκο στις δια θαλάσσης εισαγωγές πετρελαίου στην Ε.Ε. από τη Ρωσία και την εφαρμογή πλαφόν 60 δολαρίων ανά βαρέλι στο πετρέλαιο που φορτώνεται, ασφαλίζεται ή διεκπεραιώνεται η μεταφορά του από ευρωπαϊκές εταιρείες.
Η Μόσχα απειλεί με αντίμετρα και πολλοί αναλυτές δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο να κλείσει τη στρόφιγγα της αποστολής πετρελαίου μέσω αγωγών στην Ουγγαρία, την Τσεχία και τη Σλοβακία, που έχουν πάρει επί του παρόντος εξαίρεση. Μια τέτοια εξέλιξη θα έφερνε πρόσθετες διαταραχές στις τιμές στην ευρωπαϊκή αγορά, η οποία πριν την εισβολή στην Ουκρανία κάλυπτε το ένα τέταρτο των αναγκών της με εισαγωγές από τη Ρωσία.
Χθες οι τιμές του πετρελαίου κινήθηκαν αρχικά έντονα ανοδικά, αγγίζοντας τα 88 δολάρια το βαρέλι, για να υποχωρήσουν δραστικά στη συνέχεια στην περιοχή των 83 δολαρίων, με την αγορά να προσπαθεί να διαβάσει τα μηνύματα που έρχονται από το διπλό «χτύπημα» στη Ρωσία, την απόφαση του ΟΠΕΚ+ να διατηρήσει αμετάβλητη την παραγωγή, αλλά και τις τάσεις στην Κίνα όπου τα σκληρά μέτρα κατά της Covid αυξάνουν τις υφεσιακές πιέσεις ρίχνοντας τις τιμές και τα μηνύματα χαλάρωσης υπό το βάρος των αντιδράσεων έχουν το αντίθετο αποτέλεσμα.
Επιστρέφοντας στην εγχώρια αγορά, η ανακοίνωση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για την εκκίνηση Κανονιστικής Διαδικασίας στον κλάδο των πετρελαιοειδών σε συνδυασμό με τα πρώτα ευρήματα («ασυμμετρία τιμών χονδρικής και λιανικής, υψηλή συγκέντρωση στον κλάδο διύλισης, αύξηση περιθωρίων κέρδους στα διυλιστήρια, από τις υψηλότερες τιμές στην Ευρώπη οι λιανικές τιμές των καυσίμων προ φόρων στη χώρα μας) και την προαναγγελία λήψης μέτρων μετά την έκδοση πορίσματος εντός 90 ημερών οδηγούν στο πιθανό συμπέρασμα πως πριν τις εκλογές θα έχουμε και παρέμβαση σε ένα χώρο που «πονάει» τους καταναλωτές: τις τιμές των καυσίμων.
Σε συνδυασμό με τον φόρο στα υπερκέρδη των διυλιστηρίων και την αξιοποίηση των έξτρα 600 εκατ. ευρώ, η παρέμβαση δεν αποκλείεται να παίξει δυνατά στο προεκλογικό σκηνικό.