Ικανοποίησε την αγορά η εμπορική κίνηση την περίοδο της Black Friday, αλλά και οι πωλήσεις της Δευτέρας (Cyber Monday) στα e-shop, οπότε επεκτείνονται οι προσφορές μέχρι το τέλος της εβδομάδας.
Ειδικότερα, την τελευταία εβδομάδα, ενόψει Black Friday, 25/11, αλλά και μέχρι την Κυριακή, 27/11, οι επιχειρήσεις δούλεψαν ικανοποιητικά, σύμφωνα με συγκλίνουσες εκτιμήσεις επιχειρηματιών και φορέων της αγοράς, ενώ οι πωλήσεις ήταν αυξημένες, προσεγγίζοντας -και σε ορισμένες περιπτώσεις ξεπερνώντας- τα επίπεδα του 2019. Αν και δεν φαίνεται να επιβεβαιώνονται επιδόσεις-ρεκόρ, οι εισπράξεις ήταν καλύτερες από πέρυσι.
Μεγαλύτερη ζήτηση σημειώθηκε στα premium προϊόντα, ενώ πιο υποτονικό ήταν το ενδιαφέρον στα είδη προσιτής τιμής. Οι λόγοι που οδήγησαν στο θετικό αποτέλεσμα, σύμφωνα με στοιχεία για το σύνολο της επικράτειας, είναι η απουσία περιορισμών στη λειτουργία του λιανεμπορίου, η αλλαγή ψυχολογίας στη μετά-Covid εποχή, ο ευνοϊκός καιρός, αλλά και η κατάργηση των ενδιάμεσων εκπτώσεων που άλλες χρονιές εκτόνωνε την αγοραστική ζήτηση 1-15 Νοεμβρίου. Επιπλέον βοήθησε η Κυριακή, που τα καταστήματα ήταν ανοιχτά, καθώς παρατηρήθηκε σχεδόν διπλάσιος τζίρος από το Σάββατο σε πολλές περιοχές, όπως π.χ. στα καταστήματα του ιστορικού κέντρου, σύμφωνα με πηγές του Εμπορικού Συλλόγου της Αθήνας.
Επίσης δεν φαίνεται να επιβεβαιώνονται οι φόβοι για απόσπαση τζίρου από την εορταστική αγορά των Χριστουγέννων, καθώς τα στοιχεία εμπορικών συλλόγων δείχνουν ότι οι καταναλωτές δεν αγόρασαν δώρα, αλλά είδη που επιθυμούσαν να αποκτήσουν και έσπευσαν να αξιοποιήσουν ευκαιρίες αγορών λόγω των χαμηλών τιμών.
Για αύξηση 10% στις συναλλαγές του τριημέρου, με εκτιμώμενο εβδομαδιαίο τζίρο 300 εκατ. ευρώ, έκανε λόγο ο Βασίλης Κορκίδης, πρόεδρος του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής (ΠΕΣΑ).
Για αλλαγή σελίδας στην αγορά μιλά στο Euro2day.gr ο Μάκης Σαββίδης, αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου της Αθήνας (ΕΣΑ) και αντιπρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GR.EC.A). Όπως τονίζει, οι εκπτώσεις ήταν δελεαστικές, κυμάνθηκαν μεταξύ 20% και 60% -και σε επιλεγμένα είδη έως 70%- και διατέθηκε στην αγορά μια μεγάλη ποικιλία, περίπου 1 εκατ. διαφορετικών προϊόντων σε πραγματικά μεγάλες εκπτώσεις.
Επιπλέον, τα στοιχεία δείχνουν ότι οι διαφημιστικές καμπάνιες των marketplaces Skroutz και Shopflix ευνόησαν τη μετατόπιση τζίρου και στις μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Η Cyber Week και το ρεκόρ στο e-commerce
Ο κ. Σαββίδης προαναγγέλλει Cyber Week σημειώνοντας ότι οι δελεαστικές τιμές θα παραμείνουν στα διαδικτυακά καταστήματα όλη την εβδομάδα. Από τα στοιχεία που διαθέτει για την online αγορά, μας μεταφέρει ότι η τάση είναι ανοδική, με το 2022 να αποτελεί χρονιά-σταθμό για το e-commerce, καθώς πάνω από 72% του γενικού πληθυσμού χρησιμοποιεί το Ιnternet για τις αγορές του. Αν και είμαστε μακριά σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μ.ο., που ξεπερνά το 90%, η επίδοση αποτελεί ένδειξη ότι ακολουθούμε την ευρωπαϊκή τάση.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι στην Ελλάδα έχουμε πολυκαναλικό κανάλι αγορών και όπως εξηγεί ο κ. Σαββίδης, ο καταναλωτής βλέπει στη βιτρίνα το προϊόν που τον ενδιαφέρει κι εφόσον δεν είναι έτοιμος να κάνει την αγορά, όταν του το επιτρέπουν οι συνθήκες, το αγοράζει διαδικτυακά ή αντίστροφα, θα δει ένα προϊόν στο διαδίκτυο και πιθανόν να το αγοράσει από φυσικό κατάστημα.
Πάντως αυτές τις ημέρες αναμένεται περαιτέρω ενίσχυση του e-commerce και μένει να φανεί η συνολική επίδοση των e-shops στο τέλος της εβδομάδας, που θα γίνει ο απολογισμός.