Black Friday: Οι προσδοκίες για τζίρο και οι φόβοι για... ξεχείλωμα

Στο 30-40% κινούνται κατά μέσο όρο οι προσφορές από αλυσίδες και καταστήματα. Η προσγείωση στις προσδοκίες για ισχυρή ένεση ρευστότητας. Οι νέοι κλάδοι που μπήκαν στο εμπορικό παιχνίδι.

Δημοσιεύθηκε: 25 Νοεμβρίου 2022 - 07:35

Load more

Με τη ζήτηση να κινείται κάτω από το 2019 σε πολλούς κλάδους του λιανεμπορίου όπως στην ένδυση, η αγορά περιμένει να κάνει τζίρο στην Black Friday, αν και είναι πιθανό να μην κάνει τελικά το ρεκόρ που περίμενε, παρά το γεγονός ότι λειτουργεί χωρίς τους περιορισμούς της πανδημίας και χωρίς να έχουν προηγηθεί ενδιάμεσες εκπτώσεις που εκτόνωναν άλλες χρονιές τη ζήτηση στις αρχές του Νοεμβρίου.

Στην πλειονότητά του ο εμπορικός κόσμος περιμένει ένα ντεμαράζ εισπράξεων στο εκπτωτικό τριήμερο, αρχής γενομένης από σήμερα. Ωστόσο πολλές αλυσίδες ένδυσης αλλά και μικρές εμπορικές επιχειρήσεις, για διαφορετικούς λόγους, φαίνεται να κατεβάζουν τον πήχη των προσδοκιών τους.

Οι μεν μεταφέρουν ότι οι υψηλές θερμοκρασίες του Νοεμβρίου ρίχνουν τη ζήτηση στη χειμερινή σειρά, αφού π.χ. παλτά και μπότες χρειάζεται κανείς μ' αυτό τον καιρό μόνο αν ανέβει στην Πάρνηθα. Οι δε αποθαρρύνονται από τη μείωση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών λόγω της ακρίβειας σε τρόφιμα και ενέργεια, που αποτυπώνεται ήδη στον τζίρο τους.

Επιχειρηματίες και φορείς της αγοράς περιμένουν να δουν πώς θα εξελιχθεί τελικά η εμπορική κίνηση για να καταλήξουν σε συμπεράσματα, καθώς δεν λείπουν και οι προβληματισμοί ότι στο καλό σενάριο, που οι καταναλωτές θα τιμήσουν τον θεσμό, είναι πιθανόν να αποσπάσουν τζίρο από τη χριστουγεννιάτικη αγορά.

Παρά τις ανησυχίες, «αυτό που περιμένει η αγορά είναι να δουλέψει αυτές τις μέρες», τονίζει στο Euro2day ο Γιώργος Καρανίκας, πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου & Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ). Σημειώνει ότι η αγορά κινείται υποτονικά λόγω της μείωσης της αγοραστικής δυνατότητας των καταναλωτών ενώ τις τελευταίες ημέρες έχει επιβραδυνθεί η ζήτηση και ενόψει των εκπτώσεων του τριημέρου.

Ετσι, υπάρχουν προσδοκίες, ενώ από χθες έχουν αρχίσει προσφορές οι περισσότερες αλυσίδες και εμπορικά καταστήματα στα επίπεδα του 30%-40% κατά μ.ο. Διαπιστώνεται μάλιστα ότι φέτος συμμετέχουν στην Black Friday περισσότερες κατηγορίες συγκριτικά με άλλες χρονιές. Είναι χαρακτηριστικές οι ενέργειες των σούπερ μάρκετ, τα οποία σε συνεργασία με μεγάλους προμηθευτές ξεστοκάρουν σκόνες πλυντηρίου και πάνες σε πακέτα των 6-7 τεμαχίων αθροίζοντας το όφελος, που φαίνεται πιο δελεαστικό για τον καταναλωτή συγκριτικά με αυτό που θα προέκυπτε αν ψώνιζε μόνο ένα προϊόν.

Οι προσφορές στους κλάδους

Σε γενικές γραμμές, οι εκπτώσεις στο σύνολο της αγοράς δεν ξεπερνούν το 40%. To ίδιο ισχύει για τους μεγάλους παίκτες. Για παράδειγμα η Zara προσφέρει -40% σε επιλεγμένα προϊόντα ενώ η H&M διαθέτει όλα τα προϊόντα της με έκπτωση 20%. Στα καταστήματα αξεσουάρ οι προσφορές κυμαίνονται στο 30%, στα κοσμήματα σε 20%-40% και σε εσώρουχα, καλσόν, πιτζάμες οι εκπτώσεις κυμαίνονται μεταξύ 30% και 50%. Επίσης, πολλές μάρκες δίνουν κι ένα επιπλέον ποσοστό έκπτωσης, που μπορεί να φτάνει και το 30% στο checkout για αγορές από τα ψηφιακά τους καταστήματα με τη χρήση blackfriday code.

Η τεχνολογία

Η μεγαλύτερη κινητικότητα παρατηρείται ήδη στα είδη τεχνολογίας. Μέχρι 40% πέφτουν στα περισσότερα καταστήματα οι τιμές για υπολογιστές, ένα προϊόν του οποίου η ζήτηση έχει επιστρέψει εκεί που ήταν πριν το 2000.

Ας σημειωθεί ότι στις μεγάλες αλυσίδες ειδών τεχνολογίας δεν προβλέπεται κάποια έκπληξη το τριήμερο αφού έχουν βγάλει σε προσφορά μεγάλη γκάμα του χαρτοφυλακίου τους τις τελευταίες ημέρες ενώ έχουν αρχίσει τις προσφορές προ δεκαημέρου και τρέχουν καμπάνιες εδώ κι ένα μήνα. Η Public για παράδειγμα αύξησε ήδη από την αρχή της εβδομάδας το καλάθι της Black Friday, υπερδιπλασιάζοντας τα προϊόντα σε 2,5 εκατομμύρια, από είδη τεχνολογίας και ψυχαγωγίας μέχρι οικιακές συσκευές, προσφέροντας εκπτώσεις μέχρι 60%. Η ζήτηση μάλιστα είναι αυξημένη σε σχέση με πέρυσι, σύμφωνα με πηγές στην εταιρεία, με τα είδη τηλεφωνίας και τις τηλεοράσεις να βρίσκονται στο επίκεντρο.

Στο Πλαίσιο, που συγκεντρώνει τη μεγάλη ζήτηση σε ένα τρίωρο 21:00-23:59 κάθε βράδυ, στις προσφορές που συγκέντρωσαν τα περισσότερα views χθες ήταν μια τηλεόραση 21,5 ιντσών στα 69 ευρώ. Η εταιρεία προσφέρει και δέλεαρ δωροεπιταγή μέχρι 100 ευρώ για αγορές πάνω από 200 ευρώ για τα δώρα των Χριστουγέννων.

Ο Κωτσόβολος συνεχίζει επίσης στο ίδιο μοτίβο που άνοιξε τη σεζόν προσφέροντας και ιστορικό τιμής, ώστε ο καταναλωτής να μπορεί να δει την καλύτερη τιμή του προϊόντος που τον ενδιαφέρει το τελευταίο εξάμηνο και να τη συγκρίνει με την Black Friday προσφορά. Το ποσοστό των προϊόντων του χαρτοφυλακίου του που διατίθεται σε προσφορά εκτιμάται σε περίπου 65% ενώ η εταιρεία υπόσχεται υψηλές ταχύτητες στις παραδόσεις, οι οποίες διεκπεραιώνονται χωρίς προβλήματα.

Χωρίς παρατράγουδα οι παραδόσεις

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι φέτος δεν παρατηρήθηκαν -μέχρι στιγμής τουλάχιστον- καθυστερήσεις ή παρατράγουδα με τις παραδόσεις, όπως συνέβη σε κάποιες περιπτώσεις πέρυσι, που οι ελλείψεις και η αρρυθμία στην εφοδιαστική αλυσίδα είχε σαν αποτέλεσμα ορισμένοι καταναλωτές που παρήγγειλαν στην Black Friday να παραλάβουν Χριστούγεννα! Πλέον οι retailers έχουν επενδύσει περαιτέρω σε υποδομές logistics, αυτοματισμούς, συνεργάτες και υπηρεσίες last mile κι επιπλέον έχουν διευρύνει το εμπορικό γεγονός της Black Friday για μεγαλύτερη ευελιξία, αποφεύγοντας το κακό προηγούμενο του 2020 και του 2021.

Όπως λέει στο Euro2day.gr ο κ. Καρανίκας, είχε προηγηθεί το μπλοκάρισμα στα courier τις προηγούμενες χρονιές, οπότε πολλές μεγάλες αλυσίδες «ξεχείλωσαν» το γεγονός προσπαθώντας με προαγορές να προσελκύσουν αγοραστικό κοινό. «Έτσι χάνεται το νόημα της Black Friday που τείνει σε απλές προσφορές», τονίζει ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, που εξηγεί σχετικά με την ικανοποίηση που εκφράζουν τα επιτελεία των μεγάλων αλυσίδων, ότι «δεν ξέρουμε αν έχουν κάνει τις πωλήσεις. Προς το παρόν βλέπουμε την πρωτοφανή διαφημιστική δαπάνη από τις μεγάλες επιχειρήσεις».

Ο κ. Καρανίκας θεωρεί ότι ο καταναλωτής είναι υποψιασμένος αλλά πρέπει και να προσέχει ώστε να επωφεληθεί.

Επίσης δεν περιμένει φαινόμενα άλλων εποχών με ουρές έξω από καταστήματα για να προλάβουν τις μεγάλες ευκαιρίες της Black Friday και ελπίζει να γίνει τζίρος σε όλες τις επιχειρήσεις και ειδικά σε κλάδους που υστερούν όπως ένδυση-υπόδηση.

Υπενθυμίζεται ότι την Κυριακή τα καταστήματα θα είναι ανοιχτά, ενώ ουσιαστικά η αυλαία της Black Friday θα πέσει τη Δευτέρα (Cyber Monday), με κορύφωση των προσφορών από τα e-shop, τα οποία πάντως προσφέρουν εκπτώσεις σχεδόν όλο τον χρόνο.

Load more

Δείτε επίσης

Load more

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας χρησιμοποιούμε τεχνολογίες, όπως cookies, και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως διευθύνσεις IP και αναγνωριστικά cookies, για να προσαρμόζουμε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο με βάση τα ενδιαφέροντά σας, για να μετρήσουμε την απόδοση των διαφημίσεων και του περιεχομένου και για να αποκτήσουμε εις βάθος γνώση του κοινού που είδε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο. Κάντε κλικ παρακάτω για να συμφωνήσετε με τη χρήση αυτής της τεχνολογίας και την επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων για αυτούς τους σκοπούς. Μπορείτε να αλλάξετε γνώμη και να αλλάξετε τις επιλογές της συγκατάθεσής σας ανά πάσα στιγμή επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο.



Πολιτική Cookies
& Προστασία Προσωπικών Δεδομένων