Στους 20 προορισμούς που κατέγραψαν φέτος τον υψηλότερο ρυθμό ανάκαμψης παγκοσμίως σε σχέση με το 2019 ως προς τις αεροπορικές αφίξεις συμπεριλαμβάνεται η Ελλάδα.
Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία αεροπορικών κρατήσεων της ForwardKeys, η χώρα μας, έχοντας σημειώσει πτώση 12% σε επίπεδο διεθνών αφίξεων για το 10μηνο Ιανουαρίου - 18ης Οκτωβρίου συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2019, τερμάτισε στην 8η θέση στη λίστα με τα κράτη εκείνα που έγραψαν τις καλύτερες επιδόσεις για το 2022.
Στην πρώτη θέση βρέθηκε η Δομινικανή Δημοκρατία, η οποία υποδέχτηκε 5% περισσότερους επισκέπτες από ό,τι το 2019, με την Τουρκία, την Κόστα Ρίκα και το Μεξικό να ακολουθούν, καταγράφοντας νούμερα αντίστοιχα με εκείνα του 2019. Οι υπόλοιπες βασικές ανταγωνίστριες της Ελλάδας σε επίπεδο τουρισμού, Αίγυπτος, Πορτογαλία και Ισπανία, τερμάτισαν στην 9η, 10η και 14η θέση, με την υστέρηση των αφίξεων να διαμορφώνεται στο -15%, -16% και -26% αντίστοιχα.
Την ίδια στιγμή, σε επίπεδο πόλεων, πρώτη στην κατάταξη βρέθηκε η Αττάλεια, η οποία σημείωσε άνοδο 66% σε επίπεδο αφίξεων σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πριν από την πανδημία του κορωνοϊού. Στη δεύτερη θέση τερμάτισε το Σαν Χοσέ Κάμπο στο Μεξικό, με αύξηση 21% και στην τρίτη το Πουέρτο Βαγιάρτα στο Μεξικό που κατέγραψε άνοδο 13%. Η υψηλή απόδοση της Αττάλειας αποδόθηκε κυρίως στην υποχώρηση της ισοτιμίας της τουρκικής λίρας έναντι του δολαρίου και στην πολιτική που ακολούθησε η τουρκική κυβέρνηση σε σχέση με τους Ρώσους τουρίστες.
Πάντως, όπως επισημαίνει η ForwardKeys, αν και η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία επηρέασε μαζικά τα ταξίδια από και προς τη Ρωσία, δεδομένου ότι πολλές χώρες επέβαλαν απαγορεύσεις στις απευθείας πτήσεις, δεν προκάλεσε μείωση των ταξιδιών μεγάλων αποστάσεων στην Ευρώπη στον βαθμό που θα περίμενε κανείς πριν από την πανδημία. Τα ταξίδια στη Νότια Ευρώπη, ειδικά στην Ελλάδα, η οποία κατέγραψε πτώση 12%, στην Πορτογαλία, η οποία βρέθηκε στο μείον 16%, και στην Τουρκία, και στην Ισλανδία, που σημείωσε απώλειες 14%, διατήρησαν τη δυναμική τους. Εκτιμάται, ωστόσο, ότι οι δευτερογενείς συνέπειες του πολέμου, όπως η αύξηση των τιμών στα καύσιμα και ο πληθωρισμός, θα λειτουργήσουν ως τροχοπέδη για την ανάκαμψη των ταξιδιών.
Και μπορεί η ζήτηση για διακοπές να έχει οδηγήσει στην ανάκαμψη των ταξιδιών αναψυχής, ωστόσο, τα επαγγελματικά ταξίδια και ο τουρισμός πόλης (city break) υστερούν μέχρι τις αρχές του φθινοπώρου. Μάλιστα, φέτος διαπιστώθηκε η ενίσχυση της ζήτησης για εισιτήρια υψηλότερης κατηγορίας, τάση, η οποία σε συνδυασμό με το αυξανόμενο κόστος των καυσίμων οδήγησε σε μεγάλη αύξηση του κόστους των ναύλων.
Στην κορυφή τα ελληνικά αεροδρόμια
Οι ισχυροί ρυθμοί ανάκαμψης του ελληνικού τουρισμού αποτυπώνονται, την ίδια στιγμή, και στις επιδόσεις των ελληνικών αεροδρομίων, τα οποία, σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων της Ευρώπης (ACI Europe), βρέθηκαν στην κορυφή των αερολιμένων που υπερέβησαν τα νούμερα του 2019 σε επίπεδο επιβατικής κίνησης για το διάστημα Ιουλίου - Σεπτεμβρίου. Συγκεκριμένα, βάσει των στοιχείων, τα αεροδρόμια στην Ελλάδα (+4,8%), στο Λουξεμβούργο (+3,3%) και στην Ισλανδία (+1%) ξεπέρασαν τον όγκο επιβατών πριν από την πανδημία κατά τη διάρκεια του γ’ τριμήνου του τρέχοντος έτους.
Μάλιστα, μόνο για τον Σεπτέμβριο, τα ελληνικά αεροδρόμια σημείωσαν άνοδο 4% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019 και βρέθηκαν ανάμεσα στα λίγα ευρωπαϊκά που κατέγραψαν θετικό πρόσημο. Τα αεροδρόμια σε μεγάλες τουριστικές αγορές, συμπεριλαμβανομένων της Πορτογαλίας (-1,8%), της Ισπανίας (-7,8%), της Κροατίας (-9,3%) και της Ιταλίας (-11,4%), είχαν γενικά καλύτερες επιδόσεις από τον μέσο όρο της Ε.Ε.
Αντίστοιχα, τα αεροδρόμια στις μεγαλύτερες αεροπορικές αγορές της Ε.Ε. ανέκαμψαν με βραδύτερο ρυθμό, με τη Γαλλία (-14,1%) να σημειώνει καλύτερα αποτελέσματα και το Ηνωμένο Βασίλειο (-18,1%) και τη Γερμανία (-25,9%) να έπονται.
Εν τω μεταξύ, τα αεροδρόμια της Φινλανδίας (-35,4%), της Τσεχίας (-30,9%), της Λετονίας (-28,7%) και της Βουλγαρίας (-27,7%) συνέχισαν να υστερούν σημαντικά, σε μεγάλο βαθμό λόγω των επιπτώσεων του πολέμου στην Ουκρανία και των συναφών κυρώσεων κατά της Ρωσίας και της Λευκορωσίας.
Συνολικά σε σύγκριση με τα προ πανδημίας επίπεδα, η επιβατική κίνηση στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, εντός κι εκτός Ε.Ε., σημείωσε πτώση 12% το γ’ τρίμηνο του έτους έναντι του αντίστοιχου διαστήματος του 2019, έχοντας, ωστόσο, βελτιωθεί σημαντικά σε σχέση με το β’ τρίμηνο (-17%) και το α’ τρίμηνο (-39% ) του τρέχοντος έτους.