Ισχυρή ώθηση στο λιανεμπόριο και δη στο tax free shopping (αγορές με επιστροφή ΦΠΑ από επισκέπτες εκτός της Ε.Ε.), που αποτελεί παραδοσιακά βαρόμετρο για τις δαπάνες των ξένων τουριστών και φέτος εκτιμάται ότι θα καταγράψει επιδόσεις αντίστοιχες με εκείνες του 2019, δίνει η επιστροφή των γαλαντόμων Αμερικανών ταξιδιωτών στην Ευρώπη.
Όπως αποτυπώνεται στα στοιχεία της ForwardKeys, η χαλάρωση των ταξιδιωτικών περιορισμών στην Ευρώπη και ο αυξημένος αριθμός ταξιδιών μακρινών αποστάσεων, τα οποία εκτιμάται ότι θα φτάσουν στα προ πανδημίας επίπεδα την περίοδο αιχμής των Χριστουγέννων, έχουν συμβάλει σημαντικά στην τόνωση του λιανεμπορίου και των καταστημάτων με αφορολόγητα είδη (duty free).
Στην πρώτη θέση μεταξύ των αγορών μεγάλων αποστάσεων που συμβάλλουν σε αυτή την ανάκαμψη βρίσκονται οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, απ’ όπου οι αφίξεις έχουν ήδη προσεγγίσει στο 95% των επιπέδων του 2019 και, με βάση τις κρατήσεις και τη ζήτηση, εκτιμάται ότι θα φτάσουν το 96% τους φθινοπωρινούς μήνες. Με βάση τα στοιχεία, μάλιστα, οι επισκέπτες που έρχονται φέτος στη Γηραιά Ηπειρο από την άλλη άκρη του Ατλαντικού δαπανούν, κατά μέσο όρο, περισσότερα χρήματα για τα ταξίδια τους στο εξωτερικό από ό,τι πριν από την πανδημία.
Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι σε σύγκριση με το 2019 τα αεροπορικά εισιτήρια της διακεκριμένης κατηγορίας αυξήθηκαν κατά 18%, ενώ τα εισιτήρια οικονομικής θέσης εξακολουθούν να είναι μειωμένα σε ποσοστό 8%. Ισχυρή ανάκαμψη αναμένεται αυτό το φθινόπωρο και όσον αφορά τους ταξιδιώτες από το Μεξικό, με τις αφίξεις να εκτιμάται ότι θα κλείσουν στο συν 15% σε σχέση με τα προ πανδημίας επίπεδα.
Μία ακόμη αξιοσημείωτη τάση που καταγράφεται, ενισχύοντας το λιανεμπόριο αρκετών ευρωπαϊκών χωρών, είναι η ανάκαμψη των ταξιδιών πολλαπλών προορισμών σε επίπεδα που θυμίζουν το 2019. Αυτό το καλοκαίρι, το 32% των Αμερικανών που επισκέφθηκαν την Ευρώπη ταξίδεψε σε δύο ή περισσότερους προορισμούς, με το ποσοστό αυτό να αντιστοιχεί στα επίπεδα του 2019 και να είναι αυξημένο κατά 10% σε σχέση με το 2021.
Πρόκειται για μία ιδιαίτερης σημασίας εξέλιξη, καθώς, όπως επισημαίνεται, επωφελούνται τόσο το λιανεμπόριο όσο και τα καταστήματα αφορολόγητων ειδών που βρίσκονται στα αεροδρόμια σε περισσότερους ευρωπαϊκούς προορισμούς.
Το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης, το οποίο άνοιξε έναν μόλις χρόνο πριν από την έναρξη της πανδημίας της νόσου Covid-19, βρίσκεται στην κορυφή των κερδισμένων από το comeback των Αμερικανών ταξιδιωτών, καταγράφοντας 76% περισσότερη κίνηση από ό,τι το 2019, με τα αεροδρόμια της Βιέννης, του Μόντρεαλ, του Ρέικιαβικ και του Μονάχου να έπονται.
Σημειώνεται ότι φέτος, ο αριθμός των Αμερικανών ταξιδιωτών που επισκέφθηκαν την Ελλάδα το διάστημα Ιανουαρίου - Ιουλίου είναι μειωμένος σε ποσοστό 13,6% σε σχέση με το 2019. Αντίστοιχα, οι εισπράξεις, με βάση τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, βρίσκονται στο μείον 7% σε σύγκριση πάντα με το 2019. Τον Ιούλιο, πάντως, έσοδα και αφίξεις των Αμερικανών τουριστών, που είναι υψηλής δαπάνης ταξιδιώτες, κινήθηκαν σε επίπεδα ανώτερα του 2019 και διαμορφώθηκαν στο +8,5% και +9,4% αντίστοιχα.