Οι τουρίστες τροφοδοτούν την κατανάλωση σε εμπορικά καταστήματα και εστίαση, καθώς κορυφώνεται η τουριστική σεζόν, με τους Αμερικανούς να είναι σε καλύτερη θέση -λόγω αγοραστικής δύναμης- σε σχέση με άλλους επισκέπτες, αλλά και Έλληνες παραθεριστές με περιορισμένο μπάτζετ.
Ικανοποίηση επικρατεί κυρίως στα επιτελεία μεγάλων αλυσίδων του λιανεμπορίου με πανελλαδική εμβέλεια, τουριστικές επιχειρήσεις και επιχειρηματίες της εστίασης με δραστηριότητα σε νησιά, που βλέπουν τις πωλήσεις τους να κινούνται πάνω από τα επίπεδα του 2019.
Στο σύνολο της αγοράς υπάρχουν επίσης κάποιες προσδοκίες για ανατροφοδότηση της ζήτησης ενόψει των γιορτών και των εκδηλώσεων του Σεπτεμβρίου, καθώς πολλοί γάμοι και βαφτίσεις προγραμματίζονται παραδοσιακά μετά τον Αύγουστο, όταν "μαζεύονται" συγγενείς και φίλοι από τις διακοπές.
Ειδικά φέτος, όπως σημειώνουν επαγγελματίες, προγραμματίζονται περισσότερες διοργανώσεις μετά την αναβολή ή ματαίωσή τους κατά την έξαρση της πανδημίας την τελευταία διετία, γεγονός που ενισχύει τις ελπίδες της αγοράς σε μια συγκυρία που οι προϋπολογισμοί περικόπτονται.
Εν τω μεταξύ, επιχειρηματίες της εστίασης με δραστηριότητα σε αστικά κέντρα μιλούν για πτώση τζίρου τον Αύγουστο, ενώ δυσαρεστημένη είναι και μεγάλη μερίδια του εμπορικού κόσμου, καθώς η ζήτηση περιορίζεται σε συνέχεια των πρώτων εβδομάδων των εκπτώσεων που παρατηρήθηκε σχετική κινητικότητα.
Η αγορά της Αθήνας είναι «νεκρή», σημειώνουν στο Euro2day.gr και εξηγούν ότι παρά το γεγονός ότι η Ακρόπολη δέχεται ρεκόρ επισκεπτών από τις αρχές Αυγούστου η αύξηση πωλήσεων στα καταστήματα της περιοχής είναι περιορισμένη, με αποτύπωμα κυρίως σε επιλεγμένες επιχειρήσεις, δημοφιλή εμπορικά καταστήματα και boutique.
Εκεί αποτυπώνεται σε μεγάλο βαθμό και η αγοραστική συμπεριφορά των Αμερικανών, οι οποίοι ευνοούνται από την αποδυνάμωση του ευρώ έναντι του δολαρίου και βρίσκουν πιο προσιτές τις τιμές. Την τάση επιβεβαιώνουν και επαγγελματίες με δραστηριότητα σε παραθεριστικές περιοχές και νησιά, που σημειώνουν ότι Αμερικανοί και Βρετανοί είναι κυρίως οι καλοί πελάτες για ταβέρνες, εστιατόρια και επιχειρήσεις φιλοξενίας και διασκέδασης. Έλληνες και άλλοι Ευρωπαίοι εμφανίζουν περιορισμένες καταναλώσεις κατευθύνοντας δαπάνες κυρίως σε supermarket και καταλύματα.
Ας σημειωθεί ότι το ευρώ τον Αύγουστο του 2021 ήταν πάνω από το 1,18 έναντι του δολαρίου, ενώ σήμερα η ισοτιμία κινείται σχεδόν στο 1/1. Πρόκειται για πτώση 2,63% σε ένα χρόνο και 16,13% στην πενταετία με βάση το χθεσινό κλείσιμο. Έτσι ενώ οι Ευρωπαίοι επωμίζονται τις παρενέργειες του πληθωρισμού και τις ανατιμήσεις τοπικών επιχειρήσεων -που με τη σειρά τους πληρώνουν ακριβά ενέργεια και πρώτες ύλες- για του Αμερικανούς η συγκυρία είναι ευνοϊκή μιας και τα αγαθά, από γεύματα μέχρι υπηρεσίες είναι πιο "φθηνά".
Εν κατακλείδι, όπως επισημαίνουν παράγοντες της ελληνικής αγοράς η εμπορική κίνηση στα καταστήματα φέτος αποδίδεται κατά 80% σχεδόν σε τουρίστες, ενώ η περίοδος δεν προσφέρει δεδομένα για προβλέψεις. Τελούν εν αναμονή της συμπεριφοράς των εγχώριων καταναλωτών από τέλη του μήνα και μετά. Ειδικά τα εμπορικά καταστήματα, μέχρι το τέλος του μήνα προσφέρουν εκπτώσεις κατά μέσον όρο 50% στις καλοκαιρινές σειρές ενώ έχουν ήδη λανσάρει φθινοπωρινά αναμένοντας ζήτηση με το τέλος της θερινής περιόδου.