Στις προοπτικές ανάπτυξης του τουρισμού στην Αθήνα ποντάρουν όλο και περισσότεροι ελληνικοί και ξένοι ξενοδοχειακοί όμιλοι, οι οποίοι στοχεύουν στην απόκτηση παρουσίας ή στη διεύρυνση των δραστηριοτήτων τους στην ελληνική πρωτεύουσα. Μπορεί η υγειονομική κρίση να έπληξε σημαντικά τα τουριστικά μεγέθη της Αθήνας, με τις αφίξεις και τα έσοδα να εξανεμίζονται εξαιτίας των ταξιδιωτικών περιορισμών που είχαν τεθεί σε ισχύ στο πλαίσιο ανάσχεσης της εξάπλωσης του κορωνοϊού, ωστόσο, η ελληνική πρωτεύουσα δεν φαίνεται να έχασε τη δυναμική της ως επενδυτικός προορισμός. Αντίθετα, τα τελευταία χρόνια ο αριθμός των ξενοδοχείων της Αθήνας πολλαπλασιάστηκε, με τους επενδυτές να δείχνουν την προτίμησή τους στις μονάδες υψηλότερων κατηγοριών.
Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της εταιρείας συμβούλων επιχειρήσεων GBR Consulting, την τελευταία πενταετία έχουν προστεθεί στο ξενοδοχειακό δυναμικό της ελληνικής πρωτεύουσας -η οποία φέτος έχει θέσει τις βάσεις για ολική επαναφορά των τουριστικών μεγεθών της στα προ πανδημίας επίπεδα-, 37 μονάδες 4 και 5 αστέρων (1.758 δωμάτια), αναβαθμίζοντας το προσφερόμενο τουριστικό προϊόν της πόλης. Εκτός από αυτές τις 37, προστέθηκαν ακόμη 16 μονάδες στις κατηγορίες 4 και 5 αστέρων, έπειτα από ανακαίνιση υφιστάμενων ξενοδοχείων.
Σε απόλυτους αριθμούς, τα πεντάστερα ξενοδοχεία στην Αθήνα (Κεντρική, Νότια, Βόρεια και Δυτική) αυξήθηκαν από 24 (4.934 δωμάτια) το 2017 σε 34 (5.539 δωμάτια) το 2022, ενώ αντίστοιχα τα τετράστερα από 60 (5.195) το 2017 σε 90 (7.101) το 2022.
Συγκεκριμένα, ως προς τα πεντάστερα, πρεμιέρα έκαναν 12 νέες μονάδες, δυναμικότητας 714 δωματίων. Από αυτές οι 11 ήταν καινούργιες, ενώ μία αναβαθμίστηκε από τεσσάρων σε πέντε αστέρων έπειτα από ανακαίνιση. Την ίδια στιγμή, δύο μονάδες, συνολικής δυναμικότητας 109 δωματίων, «έπεσαν» κατηγορία και από πεντάστερες «υποβαθμίστηκαν» σε τετράστερες.
Αντίστοιχα, όσον αφορά τα τετράστερα, προστέθηκαν στο ξενοδοχειακό δυναμικό της Αθήνας 26 νέες μονάδες, συνολικής δυναμικότητας 1.134 δωματίων, δύο μονάδες, δυναμικότητας 114 δωματίων, αναβαθμίστηκαν από την κατηγορία των δύο αστεριών σε εκείνη των τεσσάρων και 9 ακόμη, συνολικής δυναμικότητας 732 δωματίων, πέρασαν από την κατηγορία των τριών αστεριών σε εκείνη των τεσσάρων.
Τέσσερις επιπλέον μονάδες, δυναμικότητας 420 δωματίων, που παρέμεναν κλειστές ή λειτουργούσαν ως δωμάτια προς ενοικίαση, εκσυγχρονίστηκαν και μετατράπηκαν σε ξενοδοχεία τεσσάρων αστέρων.
Βέβαια, 11 ξενοδοχεία συνολικά αφαιρέθηκαν από τη λίστα των τετράστερων ξενοδοχείων της ελληνικής πρωτεύουσας, καθώς 2 μονάδες, δυναμικότητας 133 δωματίων, υποβαθμίστηκαν σε ξενοδοχεία 3 αστέρων, μια μονάδα δυναμικότητας 48 δωματίων αναβαθμίστηκε και εντάχθηκε στην κατηγορία των 5 αστέρων και 8 μονάδες, συνολικής δυναμικότητας 293 δωματίων, σταμάτησαν να λειτουργούν ως ξενοδοχεία.
Συνολικά, το διάστημα 2017-2022 έχουν κάνει το ντεμπούτο τους στην Αθήνα 71 νέα ξενοδοχεία, τα οποία αντιπροσωπεύουν το 20% των μονάδων και το 14% των δωματίων που προσφέρονται σήμερα στην ελληνική πρωτεύουσα. Το 83% των νέων ξενοδοχείων βρίσκεται στο κέντρο της Αθήνας. Τα περισσότερα εξ αυτών υπάγονται στην κατηγορία των 4 αστέρων, ενώ όσον αφορά τα ξενοδοχεία 5 αστέρων, το 32% που αντιστοιχεί στο 12% των δωματίων είναι καινούργια. Τέλος, στο κέντρο της πόλης το 22% των ξενοδοχείων, που αντιπροσωπεύουν το 14% των δωματίων, αποτελούν νέες αφίξεις.
Αυξάνονται τα διεθνή brands
Στην περαιτέρω ανάπτυξη της Αθήνας ως τουριστικού προορισμού επενδύουν όλο και περισσότερο και τα διεθνή brands. Με βάση την GBR Consulting, την τελευταία πενταετία τα δωμάτια των ξενοδοχείων που φέρουν κάποιο διεθνές εμπορικό σήμα και προστέθηκαν στο ξενοδοχειακό δυναμικό της πρωτεύουσας αριθμούν τα 2.002. Από αυτά, το 52% ανήκει στην κατηγορία των 5 αστέρων, το 26% στην κατηγορία των 4 αστέρων και το 14% στην κατηγορία των 3 αστέρων. Μάλιστα, από τα 2.002 δωμάτια τα 802 προστέθηκαν στο δυναμικό της Αθήνας το 2018, ενώ το 2022 έχουν προστεθεί μέχρι στιγμής 245.
Ενδεικτικό της διείσδυσης των διεθνών αλυσίδων στην ελληνική ξενοδοχειακή αγορά, και δη στην αθηναϊκή, είναι ότι επί του παρόντος, 1 στα 5 δωμάτια (20%) στην Αθήνα φέρει κάποιο διεθνές ξενοδοχειακό brand, ενώ περίπου το 8% των μονάδων της πρωτεύουσας βρίσκεται κάτω από την ομπρέλα ενός διεθνούς ξενοδοχειακού ομίλου.
Το 2017 τα αντίστοιχα ποσοστά είχαν διαμορφωθεί στο 17% ως προς τα δωμάτια ξενοδοχείων και στο 7% ως προς τα ξενοδοχεία καθαυτά.
Μεταξύ των branded ξενοδοχείων που έκαναν πρεμιέρα την τελευταία πενταετία συμπεριλαμβάνονται το Academia of Athens (Marriott Autograph Collection), το Athens Capital (Accor MGallery), τo Dave Red (Brown Hotels), το Ibis Styles Athens Routes (Accor), το Moxy Athens City (Marriott), τo Perianth (Marriott – Design Hotels), το Selina Theatrou Athens και το Wyndham Athens Residences.
Το ίδιο διάστημα, άλλα 7 ξενοδοχεία ανακαινίστηκαν, μετονομάστηκαν και πλέον φέρουν κάποιο διεθνές εμπορικό σήμα: το Athens Marriott, το Brown Acropol, το Kubic House, το Lighthouse Athens (Brown Hotels), τo Grand Hyatt Athens και δύο μονάδες της Convo Ηotels.
Βέβαια, 8 ξενοδοχεία σε σύγκριση με το 2017 δεν υπάγονται πλέον σε κάποια διεθνή ξενοδοχειακή αλυσίδα. Τέλος, στις ηχηρές αφίξεις που αναμένονται τα επόμενα χρόνια ξεχωρίζουν το Radisson Individuals στο Κολωνάκι και το Radisson Red (serviced apartments), τo Hilton Curio Collection (Πεντελικό), το NYX (Fattal) στη θέση του πρώην Esperia Palace, το One & Only στα Αστέρια Γλυφάδας, τα διεθνή brands που θα κάνουν απόβαση στο Ελληνικό και το πρώην Hilton Athens που θα επανασυστηθεί στους επισκέπτες του ως ένας ολοκληρωμένος τουριστικός προορισμός, με το ξενοδοχείο να φέρει το brand Conrad, και τις branded κατοικίες να φέρουν τα σήματα Conrad και Waldorf Astoria.