Αυτό που φάνταζε αδιανόητο λίγους μήνες πριν την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, έχει μεταβληθεί σε μία εφιαλτική πραγματικότητα για καταναλωτές, επιχειρήσεις και κυβερνήσεις ανά την Ευρώπη και τον κόσμο.
Μέχρι ενός σημείου οι κεντρικές τράπεζες ανέμεναν αύξηση του πληθωρισμού κατά τη διάρκεια της μετάβασης προς τη μεταπανδημική κανονικότητα -παρότι ακόμα παραμένει ερώτημα-, αλλά ουδείς μπορούσε ή περισσότερο είχε προβλέψει την έκταση και την ένταση των πληθωριστικών πιέσεων.
Στην Ελλάδα, η πρόβλεψη του οικονομικού επιτελείου για μέσο ετήσιο εναρμονισμένο πληθωρισμό 0,8% έρχεται απλώς να υπογραμμίσει τους λαθεμένους υπολογισμούς σχεδόν σε όλο τον κόσμο. Μέχρι πρότινος η ΕΚΤ μιλούσε για παροδικό φαινόμενο και προέβλεπε γρήγορη επάνοδο του πληθωρισμού κοντά στον στόχο του 2% αλλά ο πληθωρισμός στην ευρωζώνη άγγιξε τον Ιούνιο το 8,6% και στην Ελλάδα εκτοξεύθηκε στο 12%, ο πέμπτος υψηλότερος δείκτης τιμών καταναλωτή μεταξύ των 19 χωρών.
Σήμερα το μεσημέρι, η ΕΛΣΤΑΤ αναμένεται να ανακοινώσει εθνικό δείκτη τιμών καταναλωτή κοντά στο 13%, με φόντο ένα νέο ξέφρενο ράλι στις τιμές του φυσικού αερίου, την ώρα που η Ευρώπη τρομάζει για ένα χειμώνα κόλαση με δελτίο στην ενέργεια, εάν η Ρωσία κλείσει τις στρόφιγγες στο πλαίσιο του οικονομικού πολέμου που μαίνεται με τη Δύση.
Οι αναλύσεις δίνουν και παίρνουν με τα πονταρίσματα στο σενάριο της ύφεσης να αυξάνονται και το ΔΝΤ προετοιμάζεται για νέα καθοδική αναθεώρηση των εκτιμήσεών του για την παγκόσμια οικονομία. Το μοναδικό «καλό» των τελευταίων ημερών, η πτώση των τιμών του πετρελαίου -στα 104 δολάρια το βαρέλι χθες-, η οποία σχετίζεται με το φάντασμα της ύφεσης, αλλά δεν έχει αποτυπωθεί ουσιαστικά στην αντλία των πωλούμενων στην Ελλάδα καυσίμων.
Η μέση τιμή της αμόλυβδης πανελλαδικά διαμορφώνεται στα 2,386 ευρώ και του πετρελαίου κίνησης στα 2,053 ευρώ, επίπεδα τιμών τα οποία επιχειρεί να διαχειριστεί το οικονομικό επιτελείο μέσω του διευρυμένου fuel pass, το οποίο αν δεν αλλάξει δραστικά το σκηνικό, θα χρειαστεί να ανανεώνεται ανά τρίμηνο.
Τον Σεπτέμβριο, όμως, η κυβέρνηση, μαζί με τα άλλα, θα πρέπει να διαχειριστεί και το ασήκωτο φορτίο της θέρμανσης για τον επόμενο χειμώνα, με το ράλι των διεθνών τιμών να απειλεί να στείλει την τιμή του καυσίμου στην περιοχή των 2 ευρώ ανά λίτρο. Σε αυτή την περίπτωση, η νέα αύξηση του επιδόματος θέρμανσης αλλά και η διεύρυνσή του στη μεσαία τάξη δεν θα αργήσει να τεθεί στο τραπέζι.