«Είναι πολύ οριακά τα πράγματα. Είναι πολύ νωρίς να πούμε αν εφέτος θα εμφανίσουμε κερδοφορία, βρισκόμαστε σε κινούμενη άμμο», λέει στο Εuro2day.gr υψηλόβαθμο στέλεχος μεγάλης αλυσίδας σούπερ μάρκετ.
Το συγκεκριμένο στέλεχος, το οποίο δηλώνει αδυναμία να εκτιμήσει τι θα γίνει στην αγορά τους επόμενους μήνες, δεν αποτελεί εξαίρεση αλλά τον κανόνα. Τα στοιχεία, όπως λένε στελέχη από το λιανεμπόριο και τους προμηθευτές, δεν βγαίνουν. «Καταναλωτές και εταιρείες είναι εκτεθειμένοι σε μια ασύμμετρη απειλή», αναφέρουν. Με την κατανάλωση, ακόμη και σε κατηγορίες προϊόντων πρώτης ανάγκης, να πιέζεται σημαντικά και το μέσο καλάθι να έχει «ελαφρύνει» σε όγκο αλλά να έχει «βαρύνει» σε αξία.
Οι πωλήσεις σε αξία στα σούπερ μάρκετ κατέγραψαν τον Μάιο αύξηση 6,6% ενώ αντίστοιχη ποσοστιαία ανάπτυξη έδειξε το ταμείο και τον Ιούνιο σε σχέση με το αντίστοιχο δίμηνο ένα χρόνο πριν. Δηλαδή σε επίπεδο πρώτου εξαμήνου, το ταμείο των σούπερ μάρκετ θα δείξει, όπως εκτιμούν στελέχη της αγοράς, αύξηση της τάξεως του 2% σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2021.
Όμως η άνοδος αυτή οφείλεται αποκλειστικά και μόνο στις ανατιμήσεις. Ο όγκος έχει μειωθεί κατά 8%-10%, λόγω της αδυναμίας των καταναλωτών να αντεπεξέλθουν στο αυξημένο κόστος και αυτό αποτυπώνεται και στην τελική γραμμή των αποτελεσμάτων σούπερ μάρκετ και προμηθευτών.
Σύμφωνα με Έρευνα Τάσεων στο Λιανεμπόριο FMCG του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), 1 στις 2 επιχειρήσεις αναμένει χειρότερο οικονομικό αποτέλεσμα ως προς την κερδοφορία της το 2022, ενώ μόλις 11% καλύτερο. Πρακτικά, 1 στις 4 επιχειρήσεις του κλάδου του λιανεμπορίου και της βιομηχανίας τροφίμων αναμένει ζημίες το 2022. Μόλις 1 στις 2 αναμένει κέρδη, αλλά και από αυτές, οι μισές εταιρείες αναμένουν οριακή αύξηση κάτω του 2%.
Την ίδια στιγμή, οι ανατιμήσεις που δέχονται οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ από τους προμηθευτές σε μεγάλες βασικές κατηγορίες, όπως το κρέας, τα γαλακτοκομικά, τα άλευρα και τα υποπροϊόντα αυτών, είναι της τάξεως του 20%-30%.
«Ο πληθωρισμός στο μέσο καλάθι είναι 6%-7%, αν τον δούμε μήνα με μήνα, και νομίζω ότι θα ξεπεράσει το 10% με 11% όσο περνά ο καιρός. Οι ανατιμήσεις από τις εταιρείες συνεχίζουν και δεν βλέπουμε κανένα σημάδι συγκράτησης», συμπληρώνει στέλεχος από αλυσίδα σούπερ μάρκετ με πανελλαδική εμβέλεια.
Τον Ιούνιο, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, ο ετήσιος πληθωρισμός στην Ελλάδα σκαρφάλωσε στο 12,1%, ενώ τον Μάιο, σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή, ήταν στο 11,3%.
Οι ανατιμήσεις αποτελούν την κύρια ανησυχία των καταναλωτών σήμερα, σε ποσοστό 73%. Το ποσοστό αυτό είναι σημαντικά υψηλότερο από τα αντίστοιχα ποσοστά που καταγράφονται στη Δυτική Ευρώπη. Μόνο στο Ηνωμένο Βασίλειο καταγράφεται σχετικά εξίσου υψηλό ποσοστό 60%, σύμφωνα με έρευνα του ΣEΛΠΕ (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος).
Από την έρευνα του ΣEΛΠΕ προκύπτει, επίσης, πως το ποσοστό των καταναλωτών που αγοράζουν προϊόντα με βασικό κριτήριο τη χρηματική δαπάνη αυξήθηκε από 46% πέρυσι την ίδια εποχή σε 74% το 2022, με όλα τα υπόλοιπα κριτήρια να καταγράφουν μείωση. Αυτό το αποτέλεσμα δείχνει, αφενός, τη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών και αφετέρου, ότι η ανησυχία του κοινού σε σχέση με τις ανατιμήσεις έχει αυξηθεί σημαντικά.
Όσον αφορά το διαθέσιμο εισόδημα, η εκτίμηση των καταναλωτών είναι ότι οι αυξήσεις στο κόστος ενέργειας μειώνουν μεσοσταθμικά το διαθέσιμο εισόδημά τους κατά 17%, με 2 στους 3 καταναλωτές (66%) να δηλώνουν ότι το διαθέσιμο εισόδημά τους μειώνεται πάνω από 20%.