Τον κίνδυνο να καθυστερήσουν επενδύσεις που περιλαμβάνονται στο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του επισείει ο ΑΔΜΗΕ, στην περίπτωση που η ΡΑΕ επιμείνει σε WACC 6,1%. Μάλιστα, ο Διαχειριστής αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο να προσφύγει δικαστικά σε μία τέτοια περίπτωση.
Ο γενικός διευθυντής Επιχειρηματικής Ανάπτυξης και Ψηφιακού Μετασχηματισμού Ιάσων Ρουσόπουλος, σε συνέντευξη Τύπου που δόθηκε πριν από λίγο, ανέφερε ότι ο ΑΔΜΗΕ όταν λάβει επίσημα την απόφαση του Ρυθμιστή και εφόσον το WACC δεν θα είναι στα επίπεδα του 8,16% όπως ζητά, θα αναγκαστεί να προχωρήσει σε αναθεώρηση του επενδυτικού προγράμματος του.
«Είναι μία δύσκολη άσκηση», είπε, «το τελευταίο που θα κάναμε θα ήταν να αφαιρέσουμε κρίσιμα έργα από το 10ετές. Ωστόσο, θα υπάρξει χρονική υστέρηση για ορισμένα έργα, θα πάνε πίσω. Θα εξετάσουμε τις προτεραιότητες μας, με γνώμονα την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας, αλλά υπό τον περιορισμό των μειωμένων ταμειακών ροών».
Ο ίδιος έθεσε και ένα άλλο ζήτημα που τίθεται σε κίνδυνο. Τη συμμετοχή του Διαχειριστή σε επενδυτικά project στην Ανατολική Μεσόγειο. «Θα είναι κρίμα», υποστήριξε ο κ. Ρουσόπουλος, «να μην έχει πόρους ο ΑΔΜΗΕ να συμμετάσχει σε όλες αυτές τις επενδύσεις».
Στην ερώτηση, εξάλλου, αν ο ΑΔΜΗΕ θα προσφύγει στα δικαστήρια για να προσβάλει την απόφαση της ΡΑΕ με WACC 6,1% ο κ. Ρουσόπουλος δεν απάντησε ευθέως. Είπε όμως «θα τη μελετήσουμε και θα λάβουμε τις αποφάσεις μας εκείνη τη στιγμή».
Όπως έγινε γνωστό, ο ΑΔΜΗΕ υπέβαλε στη ΡΑΕ, αμέσως μετά τη συνέντευξη Τύπου που παρέθεσε ο πρόεδρος της Αθανάσιος Δαγούμας την προηγούμενη Δευτέρα, στις 27 Ιουνίου, νέα εισήγηση, με επικαιροποιημένα στοιχεία, με τα οποία τεκμηριώνει το αίτημα του το WACC να οριστεί στο 8,16%. Ο κ. Δαγούμας είχε προαναγγείλει στη συνέντευξη WACC 6,1% για τον Διαχειριστή.
Στην ερώτηση αν ανησυχεί ο ΑΔΜΗΕ μήπως δεν γίνουν τελικά δεκτά τα νέα αυτά στοιχεία, δεδομένου ότι έχουν μεσολαβήσει τέσσερις ημέρες ως τώρα και επιπλέον ο Διαχειριστής έχει δημοσιοποιήσει επανειλημμένα τις θέσεις του τις τελευταίες δύο εβδομάδες, η αναπληρώτρια γενική διευθύντρια Οικονομικών Υπηρεσιών Ελένη Ζαρίκου απάντησε με έμμεσο τρόπο: «ελπίζουμε ότι τα μελετά και αναμένουμε κάποια απάντηση».
Πάντως, ο ΑΔΜΗΕ αν και εμφανίζεται αμετακίνητος στο αίτημα του, «θα επιμείνουμε στην πρόταση μας» τονίστηκε σε διάφορους τόνους, φαίνεται να ανοίγει «παράθυρο» και για μία ενδιάμεση λύση.
«Το θέμα είναι να αποτυπωθούν σωστά και τεκμηριωμένα οι παράμετροι της μεθοδολογίας», είπε ο κ. Ρουσόπουλος. «Εμείς ζητάμε διάλογο, επικοινωνία, όπως ορίζει ο θεσμικός ρόλος Διαχειριστή και Ρυθμιστή. Το θέμα είναι να αποζημιώνεται ορθά ο Διαχειριστής και κάθε παράμετρος να είναι σωστά τεκμηριωμένη και να λαμβάνει υπόψη τις συνθήκες που θα υπάρχουν την περίοδο 2022-2025. Το 50% των κερδών του ΑΔΜΗΕ επανεπενδύονται σε νέα έργα και για την επέκταση των διεθνών διασυνδέσεων. Ένα δίκαιο WACC θα μας επιτρέψει να κάνουμε αυτά που πρέπει και στον χρόνο που πρέπει».
Να υπενθυμίσουμε ότι η τυχόν αναθεώρηση του επενδυτικού προγράμματος του ΑΔΜΗΕ απαιτεί την έγκριση της ΡΑΕ, ενώ εάν υπάρξει καθυστέρηση στην υλοποίηση εγκεκριμένων έργων προβλέπονται κυρώσεις από την πλευρά της Αρχής.
Τα επιχειρήματα του ΑΔΜΗΕ
Στους παράγοντες που επηρεάζουν το WACC αναφέρθηκε ο τεχνικός σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ από την εταιρία Deloitte Σωτήρης Μπατζιάς.
- Ο πρώτος που συμπεριλαμβάνεται στη μεθοδολογία για το WACC έχει να κάνει με το risk free. Υπολογίζει το 10ετές γερμανικό ομόλογο, που θεωρείται σημείο αναφοράς για το ελληνικό. Η απόδοση του υπολογίζεται σήμερα στο 1,4-1,5%, ενώ εκτιμάται ότι στα τέλη του έτους θα φθάσει στο 2%.
- Το ασφάλιστρο κινδύνου της χώρας, βασίζεται στην απόδοση του 10ετούς ελληνικού ομολόγου, που έχει ανέλθει στο 3,61%, με το spread στο 2,5% από περίπου 1,5%.
- Το κόστος των δανειακών κεφαλαίων. Ήταν στο 2,8% πριν από την έναρξη του ανοδικού σερί των επιτοκίων. Το αναμενόμενο κόστος για νέα δάνεια του ΑΔΜΗΕ εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στο 3,84%, με το μέσο επιτόκιο δανεισμού ως το 2025 να υπολογίζεται στο 3,5%.
Για τις προσλήψεις προσωπικού
Η κ. Ζαρίκου ανέφερε ότι ο ΑΔΜΗΕ έχει ζητήσει από τη ΡΑΕ την έγκριση πρόσληψης 650 ατόμων ως το 2025. Σήμερα απασχολεί 1.750 άτομα και ο στόχος είναι να φθάσει στα 2.400. Η ρυθμιζόμενη περιουσιακή βάση του από 2,5 δισ. ευρώ που είναι σήμερα εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε 3,5 δισ. ευρώ το 2025, συνεπώς, ο διαχειριστικός φόρτος, είπε, θα είναι πολύ αυξημένος για τον Διαχειριστή στα επόμενα χρόνια.
Όπως ανέφερε η ίδια, η ενίσχυση του προσωπικού και με εξειδικευμένα άτομα, αποσκοπεί στη λειτουργία και συντήρηση του συστήματος, αλλά και την κυβερνοασφάλεια. «Θα χρειαστούν 24ωρες βάρδιες που δεν υπήρχαν παλαιότερα», πρόσθεσε.
Η κ. Ζαρίκου σχολιάζοντας τη μελέτη που παρουσίασε στη συνέντευξη Τύπου, ο κ. Δαγούμας για την άποψη του CEER ότι ο ΑΔΜΗΕ είναι υπεράριθμός κατά 30%, εξέφρασε την άποψη ότι «δεν είναι ορθό να συγκρίνεται ο ΑΔΜΗΕ με τη στελέχωση άλλων Διαχειριστών. Υπάρχει και η γεωγραφική ιδιαιτερότητα της Ελλάδας, με ορεινούς όγκους και νησιωτικότητα, που απαιτούν περισσότερο προσωπικό».
Στο επιχείρημα της ΡΑΕ ότι ο Διαχειριστής αναθέτει τα έργα σε εργολάβους, συνεπώς, δεν χρειάζεται τόσο πολύ κόσμο, η κ. Ζαρίκου απάντησε «δεν σταματά η δουλειά μας με την ανάθεση των έργων. Χρησιμοποιούμε εργολάβους, αλλά πάρα πολλές εργασίες τις κάνει ο ΑΔΜΗΕ. Όταν μεγαλώνει το σύστημα, η λειτουργία και συντήρηση γίνεται από δικούς μας υπαλλήλους».