Τρία σενάρια σχετικά με την πλήρη ανάκαμψη της αεροπορικής κίνησης στην Ευρώπη επεξεργάστηκε το Eurocontrol, ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός για την Ασφάλεια της Αεροναυτιλίας, λαμβάνοντας υπόψη αφενός την πορεία της πανδημίας και αφετέρου την εξέλιξη του πολέμου στην Ουκρανία. Και στα τρία σενάρια, τα οποία έχουν τριετή χρονικό ορίζοντα, θεωρείται δεδομένο ότι ο εναέριος χώρος της Ρωσίας και της Ουκρανίας θα παραμείνει κλειστός μέχρι το τέλος του 2024.
Σύμφωνα με το βασικό σενάριο, το 2024 η αεροπορική κίνηση (σ.σ.: αριθμός πτήσεων) θα έχει αποκατασταθεί στο 99% των επιπέδων του 2019, ενώ με βάση το αισιόδοξο η κίνηση θα έχει υπερβεί τα προ πανδημίας νούμερα σε ποσοστό 8%. Αντίστοιχα, κατά το δυσμενές σενάριο, μέχρι το τέλος του 2024 η αεροπορική κίνηση θα έχει ανακάμψει στο 87% του 2019.
Βασικό σενάριο: Το 2024 τοποθετεί, στο βασικό του σενάριο, την πλήρη ανάκαμψη των αερομεταφορών στην Ευρώπη το Eurocontrol. Με βάση το συγκεκριμένο σενάριο, κατά το οποίο η αεροπορική κίνηση θα επανέλθει στα επίπεδα του 2019 το 2024, η COVID-19 θα περνά σε ενδημική φάση, με αποτέλεσμα οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί να μετριάζονται.
Τα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων θα ανακάμψουν στα προ πανδημίας επίπεδα το δ’ τρίμηνο του 2022, ενώ σταδιακή επαναφορά θα αρχίσουν να καταγράφουν και τα επαγγελματικά ταξίδια. Το αίσθημα ασφάλειας των ταξιδιωτών θα έχει αποκατασταθεί σε έναν βαθμό, με αποτέλεσμα να υπάρχει συσσωρευμένη ζήτηση για αποδράσεις, ενώ οι αεροπορικές εταιρείες θα είναι σε θέση να αποκαταστήσουν το πτητικό έργο τους στα προ πανδημίας επίπεδα.
Ως προς τις επιπτώσεις του πολέμου στην Ουκρανία, οι ανατιμήσεις στην ενέργεια, σε βασικά είδη διατροφής και στα εισιτήρια θα έχουν περιορισμένη επίδραση στην αγοραστική δύναμη των πολιτών και ως εκ τούτου στη δυνατότητά τους να ταξιδέψουν.
Δυσμενές σενάριο: Η εμφάνιση νέων μεταλλάξεων και η επαναφορά lockdown και ταξιδιωτικών περιορισμών κυριαρχούν σε αυτό το σενάριο του Eurocontrol, με την αεροπορική κίνηση να αποκαθίσταται το 2027. Τα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων θα ανακάμψουν σχεδόν στα προ πανδημίας επίπεδα το β’ τρίμηνο του 2023, με το 30%-40% των πολιτών να διστάζει να ταξιδέψει μέσα σε ένα περιβάλλον αυξανόμενων περιορισμών. Οι αεροπορικές εταιρείες θα δυσκολευτούν να επανέλθουν στους προ πανδημίας ρυθμούς και οι ανατιμήσεις στην ενέργεια, σε βασικά είδη διατροφής και στα εισιτήρια θα επηρεάσουν σε μεγάλο βαθμό την αγοραστική δύναμη των τουριστών και τη δυνατότητά τους να ταξιδέψουν.
Αισιόδοξο σενάριο: Η πλήρης ανάκαμψη της αεροπορικής κίνησης στην Ευρώπη τοποθετείται το 2023, με την COVID-19 να έχει περάσει πλέον σε ενδημική φάση και τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς να έχουν αρθεί.
Μέσα στο γ’ τρίμηνο του 2022 εκτιμάται ότι θα έχει επέλθει σχεδόν ολική επαναφορά των ταξιδιών μεγάλων αποστάσεων, ενώ ταχύτερη του αρχικώς αναμενόμενου θα είναι και η ανάκαμψη των επαγγελματικών ταξιδιών. Παράλληλα, ο πόλεμος στην Ουκρανία και οι ανατιμήσεις στην ενέργεια, σε βασικά είδη διατροφής και στα εισιτήρια δεν θα έχουν καμία επίδραση στην αγοραστική δύναμη των ταξιδιωτών.
Πάντως, το Eurocontrol εστιάζει και σε παραμέτρους που ενδέχεται να επηρεάσουν αρνητικά τις προβλέψεις του, όπως οι επιπτώσεις που θα έχουν στον κλάδο των αερομεταφορών οι ανατιμήσεις στις τιμές των καυσίμων, η εκτίναξη του πληθωρισμού σε υψηλότερα επίπεδα και η μεγάλη διάρκεια της σύγκρουσης μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας.