Το «Πάσχα στο χωριό» και οι ενδιάμεσες εκπτώσεις που αρχίζουν σε λίγες ημέρες στερούν ή μετατοπίζουν σημαντικό μέρος του εορταστικού τζίρου από τις εμπορικές πιάτσες -κυρίως των μεγάλων αστικών κέντρων.
Όπως αναφέρουν στο Euro2day.gr παράγοντες της αγοράς, μετά από δύο χρόνια πανδημίας, η έξοδος του Πάσχα είναι μαζική και κατά συνέπεια μειώνεται ο «παραγωγικός» χρόνος για τις εμπορικές επιχειρήσεις σε λιγότερες ημέρες, ενώ τα διαθέσιμα των καταναλωτών θα πάνε σε supermarket, καταλύματα και βενζίνη.
Παρ' όλα αυτά παρατηρούν αντίδραση της αγοράς μετά το σοκ του πολέμου στην Ουκρανία και τις παρενέργειές του, με επιστροφή των καταναλωτών στα φυσικά καταστήματα και ανάταση της ψυχολογίας τις δύο τελευταίες εβδομάδες. Αυτό αντανακλά και η αύξηση της ζήτησης σε ορισμένα είδη που είχαν μείνει στα... αζήτητα την περίοδο της πανδημίας, όπως η γυναικεία κλασική και η ανδρική casual ένδυση, ενώ σταθερή παραμένει η τάση στα αθλητικά ρούχα.
Ας σημειωθεί ότι η αρνητική συγκυρία, με τους «φουσκωμένους» λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος και την ακρίβεια σε βασικά τρόφιμα, αποθάρρυνε τους καταναλωτές τους τελευταίους μήνες από δαπάνες για ψυχαγωγία και ένδυση. Εξάλλου, σύμφωνα με την πρόσφατη ετήσια έρευνα του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ, πέρυσι το 65,1% των νοικοκυριών αύξησε τις δαπάνες του για λογαριασμούς σπιτιού, το 52,8% για είδη διατροφής, το 51,9% για θέρμανση και το 34,7% για υγεία και φάρμακα.
Σύμφωνα με στοιχεία σειράς ερευνών, περίπου οκτώ στους δέκα καταναλωτές θα περιορίζουν στο εξής έξοδα για ένδυση, με εύλογες συνέπειες στον κλάδο που συνεχίζει να γράφει διψήφια πτώση πωλήσεων. Ωστόσο, παρά την αβεβαιότητα και την ανέχεια, οι δεσμεύσεις της κυβέρνησης για εξεύρεση λύσης στη διαχείριση του ενεργειακού κόστους, σε συνεννόηση με την ΕΕ, καλλιεργεί προσδοκίες. Το ίδιο ισχύει για τη βελτίωση του καιρού και την αύξηση της τουριστικής κίνησης, στοιχεία που ανεβάζουν την ψυχολογία καταναλωτών και επιχειρηματιών. Είναι ενδεικτικό ότι οι ξενοδοχειακές επενδύσεις στο κέντρο της Αθήνας συνεισφέρουν στην αναβάθμιση της Ομόνοιας και άλλων περιοχών, κινητοποιώντας αγοραστική κίνηση, όπως αναφέρουν επιχειρηματίες με καταστήματα στο ιστορικό κέντρο.
Η εμπορική κίνηση τη Μ. Εβδομάδα και οι τιμές
Για τη Μεγάλη Εβδομάδα, σύμφωνα με τα προγνωστικά, οι εισπράξεις αυξάνονται ενόψει της καταβολής του Δώρου σε μισθωτούς και συνταξιούχους και εκτιμάται ότι κορυφώνονται σήμερα Μεγάλη Πέμπτη. Για τα ψώνια της τελευταίας στιγμής -και για όσους περιμένουν μείωση τιμών σε κάποια είδη- στο παρά πέντε της Ανάστασης, τα καταστήματα θα είναι ανοιχτά με περιορισμένο ωράριο Μεγάλη Παρασκευή και Μεγάλο Σάββατο. Οπότε, τις επόμενες ημέρες οι επιχειρηματίες ευελπιστούν σε ενίσχυση της εμπορικής κίνησης ενώ τονίζουν ότι απορροφούν την αύξηση του ενεργειακού κόστους και διατηρούν χαμηλές τιμές στα προϊόντα.
Σημειώνεται ότι στις τελικές τιμές περνούν κάποια κόστη από τις ανατιμήσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα, αν και κατά κοινή ομολογία στελεχών από μεγάλες αλυσίδες και πολυκαταστήματα, σήμερα δεν υπάρχουν σημαντικές αυξήσεις στα εισαγόμενα. Πάντως ούτε η εγχώρια βιομηχανία έχει προβεί σε σημαντικές αυξήσεις εξαιτίας του αυξημένου κόστους παραγωγής και μένει να φανεί αν θα υπάρξουν αυξήσεις στα είδη ένδυσης κατά την επόμενη σεζόν. Ανατιμήσεις περνούν κυρίως σε είδη εξοπλισμού σπιτιού και οριακά στα καλλυντικά.
Έπονται ενδιάμεσες εκπτώσεις
Εν κατακλείδι, σύμφωνα και με τα στοιχεία του Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής (ΠΕΣΑ), η πασχαλινή εορταστική περίοδος είναι μικρής διάρκειας και περιορισμένης κατανάλωσης, καθώς δεν υπερβαίνει το 1,5 δισ. ευρώ σε τζίρο και δεν επαρκεί για να «αναστήσει» την ελληνική αγορά. Εν τω μεταξύ, από 3 Μαΐου αρχίζουν οι ενδιάμεσες εκπτώσεις, που θα διαρκέσουν έως 15/5, με ανοιχτά καταστήματα την Κυριακή του Θωμά.
Ο θεσμός τελεί υπό κατάργηση, καθώς με βάση δεσμεύσεις κυβερνητικών στελεχών, αυτή θα είναι η τελευταία σεζόν. Ενόψει εκπτώσεων, οι καταναλωτές αναβάλλουν αυτές τις ημέρες ορισμένες αγορές ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι και oι έμποροι έχουν τιμολογήσει για το τρέχον διάστημα σε υψηλότερες τιμές, συνεκτιμώντας ότι επίκεινται εκπτώσεις.