«Αγνωστος x» οι συνέπειες της κρίσης στον ελληνικό τουρισμό

Ανακοπή της ροής κρατήσεων για το φετινό καλοκαίρι προκαλεί ο πόλεμος. Σημαντικές αγορές Ρωσία και Ουκρανία. Μεγάλη η επιβάρυνση των ξενοδοχείων από τις ανατιμήσεις στην ενέργεια.

Δημοσιεύθηκε: 7 Μαρτίου 2022 - 11:12

Load more

"Είναι πολύ νωρίς ακόμα για να εκτιμηθεί το αποτύπωμα της παρούσας κρίσης στον ελληνικό τουρισμό συνολικά", τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η αντιπρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας Χριστίνα Τετράδη, η οποία εστιάζοντας στις αγορές της Ρωσίας και Ουκρανίας εκτιμά ότι αυτές δεν θα επηρεάσουν σημαντικά το συνολικό αποτέλεσμα για τον ελληνικό τουρισμό. "Οσο κρατάει ο πόλεμος δεν μπορούν να δοθούν εκτιμήσεις", συμπληρώνει.

Αναφερόμενη στην κινητικότητα των κρατήσεων για την Ελλάδα φέτος, η κυρία Τετράδη παρατηρεί ότι μπορεί να μην υπάρχει πάγωμα των κρατήσεων από τις άλλες αγορές ενδιαφέροντος, ωστόσο δεν υπάρχει ο ρυθμός κρατήσεων των προηγούμενων εβδομάδων. Ερωτηματικό για το 2022 θα είναι οι αγορές της Πολωνίας και της Ρουμανίας, σύμφωνα με την κυρία Τετράδη, καθώς παραμένει άγνωστο, αν πλέον τα νοικοκυριά θα έχουν την οικονομική δυνατότητα να ταξιδεύσουν μετά τις προσφυγικές ροές των Ουκρανών εκεί.

Στάση αναμονής κρατούν οι υποψήφιοι ταξιδιώτες ενόψει της τουριστικής χρονιάς

Παραμένοντας στις προοπτικές της εφετινής χρονιάς, υπό τη σκιά των εξελίξεων στην Ουκρανία, οι εκπρόσωποι της ECTAA, του μεγαλύτερου ευρωπαϊκού φορέα οργανωμένου τουρισμού που εκπροσωπεί τις ενώσεις τουριστικών γραφείων και τουρ οπερέιτορ της Ευρώπης, σε πρόσφατη συνεδρίαση ανέφεραν ότι μέχρι στιγμής δεν καταγράφονται ακυρώσεις ταξιδιωτικών προγραμμάτων, όμως η ροή των κρατήσεων έχει ανακοπεί, με τους ταξιδιώτες να τηρούν στάση αναμονής. Παράλληλα, εκφράστηκαν έντονες ανησυχίες για τις επιπτώσεις της ανόδου του κόστους καυσίμων, τον πληθωρισμό και την επίδραση που θα έχουν οι παράγοντες αυτοί στους ταξιδιωτικούς προϋπολογισμούς των ταξιδιωτών.

Σημαντικές αγορές για τον ελληνικό τουρισμό Ρωσία και Ουκρανία

Στο μεταξύ από 600.000 εως 830.000 υπολογίζονται οι απώλειες των αεροπορικών θέσεων που είχαν προγραμματιστεί για φέτος από την Ρωσία, την Ουκρανία και την Λευκορωσία για την Ελλάδα, μετά και τον πόλεμο στην Ουκρανία, σύμφωνα με φορείς του ελληνικού τουρισμού. Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, τόσο ο πρόεδρος της ομοσπονδίας ταξιδιωτικών πρακτόρων, "Fedhatta" Λύσσανδρος Τσιλίδης, όσο και ο γενικός γραμματέας της Ενωσης Ξενοδόχων Ηρακλείου και ο Διευθύνων Σύμβουλος της Aldemar Resorts, Αλέξανδρος Αγγελόπουλος, συνηγορούν στο γεγονός ότι οι αγορές της Ρωσίας και Ουκρανίας είναι ιδιαίτερα σημαντικές για την ελληνική τουριστική οικονομία.

Στο παρελθόν, όπως αναφέρει ο κ. Αγγελόπουλος, οι Ρώσοι επισκέπτες στην Ελλάδα είχαν φτάσει και το 1,3 εκατομμύρια, ενώ από την Ουκρανία την περυσινή χρονιά έφτασαν τους 130.000 οι επισκέπτες στην Ελλάδα, σύμφωνα με τον κ. Τσιλίδη. Μάλιστα το 50% των επισκεπτών από τις δυο χώρες απορροφούσε η Κρήτη, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την οικονομία του νησιού. Ο κ. Τσιλίδης μάλιστα υπενθυμίζει ότι οι Ουκρανοί έρχονται στην Ελλάδα χωρίς βίζα, ενώ τέλη Μαρτίου φέτος αναμένετο και το πράσινο φως από τη Ρωσία για τις πτήσεις τσάρτερ προς την Ελλάδα.

Φέτος όπως αναφέρει ο πρόεδρος της "Fedhatta"είχαν προγραμματιστεί για Ελλάδα από Ουκρανία τουλάχιστον 230.000 αεροπορικές θέσεις και πάνω από 600.000 θέσεις από Ρωσία. Στο σημείο αυτό ο Αλέξανδρος Αγγελόπουλος εξηγεί ότι στις απώλειες των τουριστών για την Ελλάδα, από Ρωσία και Ουκρανία, θα πρέπει να συμπεριληφθούν και αυτοί από Λευκορωσία. Κατόπιν τούτου εκτιμά ότι οι απώλειες για την Ελλάδα από αυτές τις αγορές θα κυμανθούν από 600.000 εώς 700.000 αφίξεις, νούμερα ιδιαίτερα σημαντικά για τον ελληνικό τουρισμό όπως εξηγεί.

Πλήγμα για πρακτορεία και ξενοδοχεία που έχουν συνεργασία με Ρωσία και Ουκρανία

Στο μεταξύ δεν είναι αμελητέος και ο αριθμός των πρακτορείων που έχουν σύνδεση των δραστηριοτήτων τους με Ρωσία και Ουκρανία, με ό,τι αυτό συνεπάγεται με την βιωσιμότητα τους. Οπως εξηγεί ο κ. Τσιλίδης, αυτά τα πρακτορεία έχουν αποκλειστικότητα με τις εν λόγω αγορές και δεν είναι εύκολη η μεταπήδηση σε άλλες αγορές ενδιαφέροντος. Από την πλευρά των ξενοδοχείων, ο κ. Αγγελόπουλος εξηγεί ότι είναι δύσκολη η εξίσωση για τα ξενοδοχεία που έχουν έκθεση στη ρωσική αγορά.

Φέρνοντας ως παράδειγμα τα ξενοδοχεία του ομίλου, σημειώνει ότι το ένα εξ'αυτών που βρίσκεται στην Σκαφιδιά του νομού Ηλείας, το 40% του τζίρου του το οφείλει σε πελάτες από τη Ρωσία και Ουκρανία. Με δεδομένη την αδυναμία να υπάρξουν εναλλακτικές αεροπορικές θέσεις στην Πελοπόννησο είναι δύσκολο να καλυφθούν τα κενά από άλλες αγορές. Για την Κρήτη, ωστόσο που έχει παρουσία ο όμιλος, τα κενά είναι πιο εύκολο να καλυφτούν λόγω των εναλλακτικών επιλογών στα αεροπορικά δίκτυα, όπως τονίζει.

Δυσβάσταχτο το ενεργειακό κόστος για τα ξενοδοχεία

Σε κάθε περίπτωση αυτό που φαντάζει δυσβάσταχτο για τα ξενοδοχεία είναι το ενεργειακό κόστος, με τον κ. Αγγελόπουλο να ζητά άμεσα μέτρα. "Προσφέρουμε τουριστικά πακέτα με τιμές 2019 και μάλιστα εκπτωτικές, τη στιγμή που το 2022 έχουμε εκτόξευση του κόστους ενέργειας", αναφέρει. Ενα ιδιαίτερο επιβαρυντικό τοπίο, στο οποίο έρχονται να προστεθούν αυξήσεις σε ήδη διατροφής (κρέας και δημητριακά) αλλά και πρώτων υλών (πχ ξυλεία), που προέρχονται από την Ρωσία.

Το μείγμα, όπως τονίζει, είναι εκρηκτικό και η βοήθεια του οικονομικού επιτελείου θα πρέπει να είναι άμεση και ξεκάθαρη στο νέο σκηνικό. Στο σημείο αυτό ο κ. Αγγελόπουλος υπενθυμίζει ότι το ενεργειακό είναι το δεύτερο μεγαλύτερο κόστος μετά το εργασιακό. Για το ίδιο θέμα η αντιπρόεδρος του ΞΕΕ σημειώνει ότι ακόμα δεν έχει γίνει καν προκήρυξη του ενεργειακού ΕΣΠΑ, μέσα από τα κονδύλια του ταμείου ανάκαμψης, που αν συνέβαινε θα ήταν σωτήριο για τα ξενοδοχεία, όπως λέει.

Load more

Δείτε επίσης

Load more

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας χρησιμοποιούμε τεχνολογίες, όπως cookies, και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως διευθύνσεις IP και αναγνωριστικά cookies, για να προσαρμόζουμε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο με βάση τα ενδιαφέροντά σας, για να μετρήσουμε την απόδοση των διαφημίσεων και του περιεχομένου και για να αποκτήσουμε εις βάθος γνώση του κοινού που είδε τις διαφημίσεις και το περιεχόμενο. Κάντε κλικ παρακάτω για να συμφωνήσετε με τη χρήση αυτής της τεχνολογίας και την επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων για αυτούς τους σκοπούς. Μπορείτε να αλλάξετε γνώμη και να αλλάξετε τις επιλογές της συγκατάθεσής σας ανά πάσα στιγμή επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο.



Πολιτική Cookies
& Προστασία Προσωπικών Δεδομένων