Με αργούς ρυθμούς φαίνεται ότι αποπληρώνονται προς τους τρεις Διαχειριστές, ΑΔΜΗΕ, ΔΕΔΔΗΕ και ΔΑΠΕΕΠ, τα χρέη από εταιρείες προμήθειας ηλεκτρισμού. Από 330 εκατ. ευρώ που ήταν στα τέλη του 2021, σήμερα ανέρχονται σωρευτικά σε περίπου 273 εκατ. ευρώ (για την ακρίβεια, σε 272,7 εκατ. ευρώ). Δηλαδή, έχει τακτοποιηθεί ένα ποσό μόλις 57 εκατ. ευρώ.
Τα περισσότερα από το ποσό των 273 ευρώ οφείλονται στον ΔΕΔΔΗΕ, ενώ τα λιγότερα στον ΑΔΜΗΕ. Πιο συγκεκριμένα, ο ΑΔΜΗΕ έχει λαμβάνειν 8,7 εκατ. ευρώ, ο ΔΑΠΕΕΠ 53 εκατ. ευρώ και ο ΔΕΔΔΗΕ 211 εκατ. ευρώ.
Τα ποσά αυτά αφορούν στην επιστροφή των τελών από τη χρήση των δικτύων μεταφοράς και διανομής, τα ΥΚΩ και το ΕΤΜΕΑΡ, τα οποία εισπράττουν οι πάροχοι μέσω των τιμολογίων ηλεκτρισμού για λογαριασμό των Διαχειριστών. Είναι οι γνωστές ρυθμιζόμενες χρεώσεις, που συνιστούν έσοδα των Διαχειριστών. Για τα περισσότερα από τα χρέη αυτά έχουν γίνει ήδη διακανονισμοί από τον Οκτώβριο του 2021, όπως έχει γράψει το Euro2day.gr, ενώ για όσα δεν είναι διακανονισμένα, λένε οι πληροφορίες, καλύπτονται από εγγυητικές επιστολές, με βάση την υπουργική απόφαση της 6ης Αυγούστου 2021, που προβλέπει τη ρύθμιση αυτή για όλες τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις.
Το καυτό αυτό πρόβλημα απασχόλησε τη χθεσινή Ολομέλεια της ΡΑΕ, στην οποία παραβρέθηκε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας καθώς και εκπρόσωποι των τριών Διαχειριστών. Οι τελευταίοι δεσμεύθηκαν να αποστείλουν σε ΥΠΕΝ και ΡΑΕ αναλυτικά υπομνήματα με τα χρέη κάθε εταιρείας.
Όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το Euro2day.gr, υπάρχει μεν ανταπόκριση από τις εταιρείες προμήθειας στην επιστροφή των οφειλόμενων στους Διαχειριστές, ωστόσο, υπάρχουν δύο εταιρείες οι οποίες παρουσιάζουν μεγάλο άνοιγμα. Η μία, μάλιστα, εκ των δύο δεν δείχνει ιδιαίτερη προθυμία αποπληρωμής. Είναι η ίδια για την οποία πληροφορίες από την ενεργειακή αγορά αναφέρουν ότι δεν δίνει στους πελάτες της και τις επιδοτήσεις της πολιτείας.
Σε κάθε περίπτωση, ο Ρυθμιστής έχει ξεκινήσει από τις αρχές της εβδομάδας να καλεί έναν-έναν προμηθευτή ρεύματος ξεχωριστά και να ασκεί πίεση για την τακτοποίηση των υφιστάμενων οφειλών. Χθες, μάλιστα, συνομίλησαν με τρεις προμηθευτές Σκρέκας και Δαγούμας. Οι επαφές αυτές θα συνεχιστούν ως ένα είδος πίεσης προς τους παρόχους, προκειμένου να καλύψουν τα ανοίγματά τους, που ξεκινούν από 5 εκατ. ευρώ και φθάνουν ως και πλέον τα 100 εκατ. ευρώ.
Αυτό που δεν έχει γίνει γνωστό είναι εάν υπάρχουν πάροχοι των οποίων οι εγγυητικές επιστολές προς Διαχειριστές έχουν εκπέσει. Στην περίπτωση αυτή, αν ισχύει, λένε πηγές της αγοράς, θα πρέπει να εφαρμοστούν άμεσα όσα επιτάσσει ο Κώδικας Προμήθειας, με τη ΡΑΕ να τους αφαιρεί την άδεια λειτουργίας. Διαφορετικά, προειδοποιούν, υπάρχει ενδεχόμενο άμεσου συστημικού κινδύνου, με άτακτες πτωχεύσεις εταιρειών και με οδυνηρές συνέπειες για την αγορά. «Ο κίνδυνος είναι υπαρκτός και πρέπει να αποσοβηθεί άμεσα. Δεν καταλαβαίνουμε γιατί η ΡΑΕ δεν πράττει τα δέοντα», τονίστηκε χαρακτηριστικά.