Μόνο με τη συναίνεση των καταναλωτών θα μπορεί να χρεώνονται στους λογαριασμούς τους οι υπέρογκες χρεώσεις των πενταψήφιων αριθμών καθώς οι εταιρείες που συμμετείχαν στη δημόσια διαβούλευση ήταν αντίθετες στην εκ των προτέρων φραγή.
Σε ανακοίνωσή της, η ΕΕΤΤ τονίζει χαρακτηριστικά: «Οι συμμετέχοντες στη δημόσια διαβούλευση εξέφρασαν την αντίθεσή τους στην πρόταση της ΕΕΤΤ για την προστασία των καταναλωτών να εφαρμοστεί εκ των προτέρων φραγή σε όλες τις υπηρεσίες που χρεώνονται με τη λήψη PSMS/PMMS σε όλους τους συνδρομητές των Παρόχων Δικτύου Εκκίνησης Κλήσεων, ώστε να διασφαλιστεί η εγγραφή στις υπηρεσίες αυτές και η λήψη τους με τη συναίνεση των συνδρομητών. Στην παρούσα χρονική στιγμή, η ΕΕΤΤ δεν θα προχωρήσει στην τροποποίηση της ΑΠ ΕΕΤΤ 578/29/28.09.2010 (ΦΕΚ 1651/Β/15.10.2010) “Κώδικας Δεοντολογίας για την παροχή Υπηρεσιών Πολυμεσικής Πληροφόρησης”, ως ισχύει. Ωστόσο, διαπιστώνει την ανάγκη να εξετάσει συνολικά το θέμα των χρεώσεων υπηρεσιών τρίτων που πραγματοποιούνται είτε μέσω των αριθμοδοτικών σειρών Υπηρεσιών Πολυμεσικής Πληροφόρησης, ή χωρίς τη χρήση αυτών (με απευθείας χρέωση) και ενσωματώνονται προς πληρωμή στον λογαριασμό ηλεκτρονικών επικοινωνιών».
Μάλιστα τονίζει ότι: «Λαμβάνοντας υπόψη και τις προτάσεις των συμμετεχόντων που υποβλήθηκαν στο πλαίσιο της παρούσας διαβούλευσης, θα εξετάσει τη λήψη κατάλληλων μέτρων προστασίας των καταναλωτών, ώστε να διασφαλιστεί η ενσωμάτωση των χρεώσεων αυτών στον λογαριασμό των συνδρομητών, αφού πρώτα έχει παρασχεθεί η συναίνεσή τους και θα προχωρήσει στη διενέργεια νέας σχετικής δημόσιας διαβούλευσης».
Υπενθυμίζεται ότι η ΕΕΤΤ πρότεινε, μεταξύ άλλων, ότι θα εφαρμόζεται εκ των προτέρων φραγή σε όλες τις υπηρεσίες που χρεώνονται με τη λήψη «premium» απλών ή πολυμεσικών μηνυμάτων (PSMS, PMMS) σε όλους τους συνδρομητές των παρόχων.
Η απόφαση της ΕΕΤΤ για προστασία των καταναλωτών είχε προκύψει μετά τη βροχή καταγγελιών το 2019 για υπέρογκες χρεώσεις σε λογαριασμούς, με την ΕΕΤΤ να προχωρά μάλιστα τότε σε ανακοίνωση με συμβουλές προς τους καταναλωτές για να αποφύγουν τέτοιες χρεώσεις.
Η απόφαση που είχε λάβει η ΕΕΤΤ
Η απόφαση της ΕΕΤΤ προέβλεπε πως τα μηνύματα από πενταψήφιους αριθμούς θα μπορούν να ληφθούν μόνο στην περίπτωση που ο καταναλωτής δεχθεί να αποστείλει μήνυμα, ώστε να το «ξεκλειδώσει». Η άρση θα γινόταν είτε για όλα τα πενταψήφια είτε για ένα συγκεκριμένο νούμερο. Ο πάροχος θα πρέπει να αποστείλει χωρίς χρέωση μήνυμα ότι επήλθε άρση, αλλιώς η άρση φραγής καθίσταται άκυρη.
Υπενθυμίζεται ότι το 2019 καταγράφηκαν πάνω από 3.500 καταγγελίες σχετικά με εγγραφή σε τέτοιες υπηρεσίες χωρίς τη συγκατάθεση του καταναλωτή και στη συνέχεια κάποιες χρεώσεις που προκάλεσαν σημαντικές αντιδράσεις. Το 2020, οι καταγγελίες μειώθηκαν κάτω από τις μισές, δείχνοντας μεγάλη αποκλιμάκωση καθώς η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων προχώρησε σε επανεξέταση του κώδικα δεοντολογίας των πολυμεσικών, ανταποκρινόμενη σε αυτές τις καταγγελίες και σε διαβούλευση, όπου τροποποιήθηκε ο Κανονισμός, ώστε να μη δίνεται η δυνατότητα να εγγραφεί κάποιος καταναλωτής σε τέτοιου είδους υπηρεσία, αν δεν υπάρχει η συγκατάθεσή του μέσω sms.