Με προσφορές άνοιξαν ήδη από προχθές, πρώτη εργάσιμη του χρόνου, τα εμπορικά καταστήματα, γεγονός που τόνωσε την κίνηση στην αγορά, η οποία κυριαρχείται το τελευταίο διάστημα από τις επιπτώσεις των περιοριστικών μέτρων για την αντιμετώπιση της ραγδαίας εξάπλωσης της μετάλλαξης Όμικρον και από τον φόβο των καταναλωτών μπροστά στις χιλιάδες κρούσματα.
Επιχειρηματίες από τον χώρο της ένδυσης και θεσμικοί παράγοντες του λιανεμπορίου σημειώνουν ότι η κίνηση έβαινε μειούμενη την τελευταία εβδομάδα του 2021. Έτσι, με το νέο έτος, οι επιχειρήσεις κλιμακώνουν τις εμπορικές πολιτικές τους για να ισοσκελίσουν τις απώλειες και προχωρούν σε δελεαστικές προσφορές μία εβδομάδα πριν ανοίξει η εκπτωτική περίοδος. Οι τιμές σε επιλεγμένα είδη κινούνται 30-40% χαμηλότερα στην πλειοψηφία των καταστημάτων του λιανεμπορίου ενώ μερίδα της αγοράς, κυρίως καταστήματα ένδυσης - υπόδησης και καλλυντικών, προχωρούν σε προσφορές μέχρι 50%.
Η Zara ενημέρωνε πριν την εκπνοή του 2021 ότι οι προσφορές της θα αρχίσουν online από το βράδυ της Κυριακής 2 Ιανουαρίου και στα φυσικά καταστήματα του δικτύου της από τη Δευτέρα 3 Ιανουαρίου. Με προσφορές εγκαινίασε το 2022 και η H&M ενώ στο ίδιο μοτίβο κινούνται και τα ελληνικά σήματα. Το δίκτυο Attrattivo άνοιξε με προσφορές 50%, ενώ η BSB διαφημίζει χειμερινές εκπτώσεις 30-50%.
Mε προσφορές 60% μόνο online εγκαινίασε τη σεζόν η Toi&Moi, για δεκαήμερο προσφορών 50% έκανε λόγο η Pink Woman, ενώ μέσω των e-shop τους άρχισαν τις προσφορές τα πολυκαταστήματα. Στο ίδιο τέμπο κινούνται και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, κυρίως όσες συμμετέχουν σε marketplaces. Από χθες υποδέχονται καταναλωτές και στα φυσικά σημεία πώλησης, όπου παρατηρήθηκε έντονη κίνηση. Αυξημένη εμπορική κίνηση σημειώθηκε και στο κέντρο της Αθήνας αλλά και σε περιφερειακά malls.
Κατώτερος των προσδοκιών ο εορταστικός τζίρος
Αν και τυπικά η εκπτωτική περίοδος αρχίζει 10 Ιανουαρίου και ολοκληρώνεται 28 Φεβρουαρίου -με ανοιχτά καταστήματα την Κυριακή 16 Ιανουαρίου-, οι έμποροι σπεύδουν με δέλεαρ τις τιμές να προσελκύσουν πελάτες. Εξάλλου, ο εορταστικός τζίρος δεν ικανοποίησε τις προσδοκίες τους, που τον ήθελαν να προσεγγίζει τα 3,5-4 δισ. ευρώ, επιβεβαιώνοντας εν προκειμένω τα συμπεράσματα έρευνας του ΣEΛΠΕ που έδειξε πριν από δύο εβδομάδες ότι οι έξι στους δέκα καταναλωτές θα ξοδέψουν λιγότερα για τα Χριστούγεννα.
Η αγορά ήταν μουδιασμένη από τα κύματα ανατιμήσεων βασικών αγαθών, τις αυξήσεις στο ηλεκτρικό ρεύμα και την κακή ψυχολογία που δημιούργησαν τα απανωτά μέτρα στην εστίαση, λίγες ημέρες πριν την κορύφωση της εορταστικής περιόδου.
Στοιχεία των εμπορικών συλλόγων σε Αθήνα, Πειραιά, Θεσσαλονίκη και μεγάλα αστικά κέντρα δείχνουν ότι οι πωλήσεις στο λιανεμπόριο κινήθηκαν τις τελευταίες εβδομάδες υψηλότερα μεν από αυτές του 2020, χαμηλότερα δε από την εποχή της κανονικότητας, του 2019. Με τον απολογισμό της χρονιάς να βρίσκεται σε εξέλιξη, οι πρώτες εκτιμήσεις αναφέρουν ότι μία στις τρεις επιχειρήσεις εμφάνισαν πτώση γύρω στο 20% στον εορταστικό τζίρο, ενώ οι προωθητικές ενέργειες από καταστήματα μόδας, καλλυντικών, δώρων και άλλων ειδών δεν είχαν ανταπόκριση ήδη από τα τέλη του Νοεμβρίου, μετά την Black Friday.