Από τις τράπεζες και τα σούπερ μάρκετ αναμένεται να ξεκινήσει, προς τα μέσα του 2022, η εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας, στην οποία θα καταγράφονται ηλεκτρονικά οι συνολικές ώρες εργασίας κάθε εργαζόμενου, όλες οι νόμιμες υπερωρίες αλλά και ο προβλεπόμενος ημερήσιος χρόνος ανάπαυσης - διακοπής από τη δουλειά, ενώ θα προβλέπονται και «κόφτες» ώστε να εμποδίζονται οι παράτυπες δηλώσεις.
Ο σχεδιασμός του υπουργείου Εργασίας, στο πλαίσιο της ψηφιοποίησης της εγχώριας αγοράς εργασίας, προβλέπει τρία σημαντικά στάδια.
Το πρώτο αφορά την υπηρεσία myErgani.gov.gr που ήδη ενεργοποιήθηκε και αναμένεται να κυκλοφορήσει και σε mobile app έως τον Φεβρουάριο. Πρόκειται στην ουσία για τον προπομπό της «ψηφιακής κάρτας εργασίας» που θα εφαρμοστεί το δεύτερο εξάμηνο του 2022, ενώ εντός του νέου έτους αναμένεται να ολοκληρωθεί και η μετεξέλιξη του πληροφοριακού συστήματος Εργάνη σε Εργάνη ΙΙ -το τρίτο στάδιο ψηφιοποίησης-, με στόχο την απλοποίηση διαδικασιών και δηλώσεων, την ολιστική αντιμετώπιση των εργασιακών και ασφαλιστικών θεμάτων και τη μείωση του διοικητικού βάρους των επιχειρήσεων.
Πώς λειτουργεί το myΕrgani.gov.gr
Μέσω της νέας εφαρμογής, κάθε εργαζόμενος μπορεί να δει ο ίδιος όσα έχει δηλώσει ο εργοδότης του για εκείνον. Πρόκειται, όπως δήλωσε, χθες, κατά την παρουσίαση, ο αρμόδιος υπουργός Εργασίας Κωστής Χατζηδάκης για ένα σημαντικό εργαλείο ελέγχου απέναντι στη «μαύρη» και την υποδηλωμένη εργασία.
Η αναζήτηση των πληροφοριών στο myΕrgani.gov.gr από τον εργαζόμενο γίνεται μέσα από 3 βασικές επιλογές:
1. Με την επιλογή «Οι Εργοδότες μου», κάθε εργαζόμενος μπορεί να έχει πρόσβαση σε όλες τις σχέσεις εργασίας με τους εργοδότες που έχει απασχοληθεί (εφόσον έχουν δηλωθεί στο πληροφοριακό σύστημα Εργάνη). Επίσης μπορεί να δει τα τελευταία καταγεγραμμένα στοιχεία της κάθε εργασιακής σχέσης, όπως έχουν καταχωρηθεί στο σύστημα από τις δηλώσεις των υπόχρεων εργοδοτών.
2. Με την επιλογή «Δηλώσεις», μπορεί να αναζητήσει όλες τις δηλώσεις (έντυπα) που έχουν υποβληθεί στο σύστημα Εργάνη από τους εργοδότες του, ταξινομημένες στις παρακάτω κατηγορίες:
- Έναρξη/Λήξη Απασχόλησης
- Μεταβολές Απασχόλησης (υπερωρίες, υπερεργασία, τηλεργασία)
- Άδειες
- Ειδικά Καθεστώτα Απασχόλησης
- Μέτρα Covid-19
- Λοιπά
3. Με την επιλογή «Πληρωμές Covid-19», τέλος, ο εργαζόμενος μπορεί να έχει πρόσβαση σε όλες τις πληρωμές που έχει λάβει από το υπουργείο Εργασίας, στο πλαίσιο των μέτρων αντιμετώπισης της πανδημίας.
Ξεκινάει η υλοποίηση της ψηφιακής κάρτας
Παράλληλα, συνεχίζονται οι προετοιμασίες για μια από τις «σημαντικότερες μεταρρυθμίσεις» όπως είπε χαρακτηριστικά ο κ. Χατζηδάκης, που περιλαμβάνει ο νέος εργασιακός νόμος (4808/2021), την ψηφιακή κάρτα εργασίας, που αποτελεί ένα από τα πρώτα μεγάλα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης και βρίσκεται σε τόσο προχωρημένο στάδιο υλοποίησης.
Αναλυτικά, μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2022 θα είναι έτοιμος ο ηλεκτρονικός «εγκέφαλος» της κάρτας εργασίας, δηλαδή το ηλεκτρονικό σύστημα, το οποίο θα υποδέχεται τις πληροφορίες που θα καταχωρούν ψηφιακά τόσο οι εργαζόμενοι όσο και οι εργοδότες. Παράλληλα, καταργείται μια σειρά γραφειοκρατικών διαδικασιών με στόχο τη διευκόλυνση εργαζομένων και επιχειρήσεων.
Εντός του πρώτου εξαμήνου του 2022 θα ξεκινήσει η εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας με παρακολούθηση της πραγματικής απασχόλησης σε συγκεκριμένους κλάδους της οικονομίας, όπως είναι οι τράπεζες και τα σουπερμάρκετ. Θα ακολουθήσουν γρήγορα και οι άλλες επιχειρήσεις, μεγαλύτερες και μικρότερες.
Η ψηφιακή κάρτα δεν θα είναι απαραίτητα μια κάρτα σε φυσική μορφή όπως αυτές που διαθέτουν ήδη σήμερα πολλές επιχειρήσεις που εφαρμόζουν συστήματα ωρομέτρησης του χρόνου εργασίας. Μπορεί να είναι μια εφαρμογή στο κινητό και ένα πρόγραμμα στους υπολογιστές της επιχείρησης, διασυνδεδεμένα αμφότερα με το Εργάνη.
Το σύστημα θα διαθέτει απεικόνιση όλων των νόμιμων ορίων υπερωριών, ημερήσιου χρόνου ανάπαυσης κ.λπ. όπως προβλέπονται από τη νομοθεσία, ώστε να δημιουργείται ασφάλεια σε εργαζόμενους και εργοδότες. Θα διαθέτει βέβαια και «κόφτες», ώστε να εμποδίζονται οι παράτυπες δηλώσεις.
Η μετάβαση στο Εργάνη ΙΙ
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός θα ολοκληρωθεί μέσω της αναβάθμισης και μετεξέλιξης του πληροφοριακού συστήματος Εργάνη σε Εργάνη ΙΙ, εντός του πρώτου εξαμήνου του 2022. Η υλοποίηση του έργου είναι ήδη σε εξέλιξη από τον περασμένο Ιούνιο. Αναλυτικά, οι κύριοι στόχοι αναβάθμισης του συστήματος είναι η μείωση του διοικητικού φόρτου για τις επιχειρήσεις, η απλοποίηση διαδικασιών με την κατάργηση των πολλαπλών δηλώσεων για το ίδιο αντικείμενο που υποχρεώνονται να υποβάλλουν σήμερα οι εργοδότες, η ψηφιοποίηση διαδικασιών που μέχρι σήμερα πραγματοποιούνται χειρόγραφα όπως η υποβολή εκπρόθεσμων και τροποποιητικών δηλώσεων ΟΑΕΔ και η διεύρυνση του πεδίου εφαρμογής ώστε να καλύψει επιπλέον κατηγορίες απασχολούμενων.