Καλύτερα από πέρυσι, οπότε ήμασταν σε καθεστώς lockdown, αλλά χειρότερα από την εποχή της κανονικότητας διαμορφώνονται τα έσοδα των εμπορικών καταστημάτων -με τα e-shop να εμφανίζουν καλύτερες επιδόσεις από τα φυσικά- κατά την περίοδο της Black Friday και της χθεσινής Cyber Monday.
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν ότι αν και αυξήθηκε ο ημερήσιος τζίρος των επιχειρήσεών τους, υπολείπεται σε ποσοστό που, σε πολλές περιπτώσεις, κυμάνθηκε στο 20-30% χαμηλότερα συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο του 2019.
Πρακτικά, όπως εξηγούν, μετά τις καλές επιδόσεις των εμπορικών καταστημάτων μέχρι και την πρώτη εβδομάδα του Νοεμβρίου, η τάση άλλαξε από τις ανακοινώσεις των νέων μέτρων για τους ανεμβολίαστους. Η πτώση τζίρου που παρατηρήθηκε, περί το 20-30% για μεγάλη μερίδα της αγοράς, δίνει μια τάξη μεγέθους και για τη διαφορά τζίρου της Black Friday του 2021 συγκριτικά με το 2019.
Εξάλλου, όπως αναφέρουν, ενώ το 2019 οι καταναλωτές σχημάτιζαν ουρές έξω από τα καταστήματα για να προλάβουν τις προσφορές, φέτος οι ουρές ήταν για τον έλεγχο των πιστοποιητικών. Πάντως πολλοί έμποροι κατάφεραν να αποφορτίσουν τις αποθήκες τους με εμπόρευμα που είχε μείνει απούλητο πέρυσι.
Οι πωλήσεις τους έγραψαν θετικό πρόσημο σε σχέση με το 2020, γεγονός αναμενόμενο, λόγω των περιορισμών που επικράτησαν πέρυσι για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Υπενθυμίζεται ότι στην Black Friday του 2020, λόγω του υποχρεωτικού λουκέτου στο λιανεμπόριο, είχε μετακινηθεί όλος ο όγκος της ζήτησης στο online, μπλοκάροντας πολλές πλατφόρμες συναλλαγών, με αποτελέσματα μεγάλοι παίκτες, όπως η Jumbο, η Jysk και άλλες αλυσίδες να διακόψουν προσωρινά την υποδοχή παραγγελιών.
Στην Black Friday του 2021, ο κακός καιρός που επικράτησε την Παρασκευή, ημέρα που παραδοσιακά κορυφώνεται η επισκεψιμότητα σε καταστήματα ένδυσης/υπόδησης, ο φόβος μόλυνσης μετά και την εμφάνιση νέας μετάλλαξης (Όμικρον) αλλά και τα μέτρα για τους ανεμβολίαστους απέτρεψαν πολλούς καταναλωτές από την καθιερωμένη βόλτα στην αγορά.
Πολλοί στράφηκαν στα e-shop, που δεν σταμάτησαν τις προσφορές ενώ εγκαινίασαν το εμπορικό γεγονός της Black Friday πάνω από μία εβδομάδα νωρίτερα. Οι μεγάλοι λιανέμποροι όπως Πλαίσιο, Κωτσόβολος και PMM, που άνοιξαν τον χορό των προσφορών μία εβδομάδα νωρίτερα, δηλώνουν ικανοποιημένοι αλλά δεν έχουν κάνει ακόμη αποτίμηση των επιδόσεων σε φυσικό και online δίκτυο.
Σε γενικές γραμμές, επιχειρηματικοί φορείς μεταφέρουν στοιχεία για μεγαλύτερη ανάπτυξη στα e-shop συγκριτικά με το δίκτυο φυσικών καταστημάτων τους, η οποία όμως δεν ξεπέρασε τις προσδοκίες τους. Επισημαίνουν επίσης τις «ουρές» που παρατηρήθηκαν από την υπερβάλλουσα ζήτηση σε συγκεκριμένα είδη, κυρίως τεχνολογίας, που βρίσκονται σε έλλειψη.
Πλέον το επόμενο στοίχημα είναι η εορταστική αγορά των Χριστουγέννων, ενώ οι επιχειρηματίες έχουν κατά νου και τον κίνδυνο lockdown σε περίπτωση κλιμάκωσης των κρουσμάτων, παρά τις διαβεβαιώσεις κυβερνητικών στελεχών ότι η αγορά δεν πρόκειται να ξανακλείσει.
Θεσμικοί φορείς μεταφέρουν ότι η αγορά είναι μουδιασμένη μετά τη νέα έξαρση της πανδημίας και ενώ έβλεπαν πιθανό κίνδυνο από τον Ιανουάριο, στο κακό σενάριο, πλέον φοβούνται νέα μέτρα πριν τα Χριστούγεννα. Επιδημιολόγοι που συμβουλεύονται, προβλέπουν ότι οι επόμενες ημέρες είναι κρίσιμες, εκτιμώντας ότι το τέλος της επόμενης εβδομάδας θα δώσει μια πιο ξεκάθαρη πρόβλεψη.