Μπήκε αυλαία στις ενδιάμεσες εκπτώσεις, με τους λιανέμπορους να στέκονται στη γραμμή εκκίνησης για να τρέξουν το τελευταίο μίλι για την εορταστική περίοδο, έχοντας μπροστά τους την Black Friday, κρίσιμο εμπορικό γεγονός για το ταμείο που θα κάνουν στο τέλος της χρονιάς.
Με το ενεργειακό κόστος, τη διεθνή αναταραχή στην εφοδιαστική αλυσίδα αλλά και τις πρώτες ελλείψεις προϊόντων να δοκιμάζουν ήδη την ανθεκτικότητα των προϋπολογισμών τους, η εκπτωτική περίοδος της Black Friday αποτελεί ένα καθοριστικό τεστ για την ανταγωνιστικότητα.
Ας σημειωθεί ότι οι ενδιάμεσες εκπτώσεις που προηγήθηκαν δεν πρόσθεσαν αξία στις επιχειρήσεις του λιανεμπορίου, αφού η αυξητική τάση των πωλήσεων τους προηγούμενους δύο μήνες «φρέναρε» απότομα τον Νοέμβριο, που κινείται πλέον στη σκιά των περιοριστικών μέτρων για την τιθάσευση της πανδημίας.
Στελέχη της αγοράς παραδέχονται ότι τα προβλήματα που παρατηρούνται διεθνώς στην εφοδιαστική αλυσίδα έχουν επηρεάσει τον κλάδο προϊόντων τεχνολογίας και οικιακών συσκευών. Ελλείψεις σε κατηγορίες όπως οι μεγάλες και οι μικρές ηλεκτρικές συσκευές είναι παγκόσμιο φαινόμενο, ενώ η έλλειψη επεξεργαστών έχει επηρεάσει τους κατασκευαστές ηλεκτρονικών υπολογιστών και κινητών τηλεφώνων, εξελίξεις που έχουν αποτύπωμα στην αγορά.
Σημειώνεται πάντως ότι οι μεγάλες αλυσίδες στην Ελλάδα πέρασαν ήδη ένα πρώτο τεστ αντοχής στα είδη τεχνολογίας, στους υπολογιστές και στα περιφερειακά κατά τη σχολική περίοδο και τα πήγαν καλά, τόσο σε επίπεδο επάρκειας προϊόντων όσο και σε επίπεδο παραγόμενου τζίρου.
Πλέον παρακολουθούν στενά το μεταβαλλόμενο περιβάλλον και παραμένουν σε ετοιμότητα για να καλύψουν τυχόν «κενά» της Black Friday αλλά και των χριστουγεννιάτικων αγορών των καταναλωτών.
Στο πλαίσιο αυτό, οι καμπάνιες που τρέχουν δύο εβδομάδες πριν την επίμαχη Παρασκευή, 26 Νοεμβρίου, έχουν εν πολλοίς και τον χαρακτήρα σφιγμομέτρησης της ζήτησης, με την ανοιχτή πρόσκληση στο καταναλωτικό κοινό να συνοδεύεται από προτροπή για καταγραφή των προϊόντων επιλογής.
Κάπως έτσι αρχίζει σε επικοινωνιακό επίπεδο η εμπορική γιορτή σε αλυσίδες που εμπορεύονται είδη τα οποία παραδοσιακά εμφανίζουν υψηλή ζήτηση αυτή την εποχή, όπως smartphones, υπολογιστές, λευκές συσκευές κ.ο.κ.
«Τσικιτάν, τσικιτιτάν, ταν, ταν…», λέει το Πλαίσιο, που καλεί τους πελάτες του να εγγραφούν στη «μαύρη λίστα» για να ενημερωθούν προνομιακά. Για «Μπλακ Φράιντεϊ βουτηγμένο στην... αμαρτία» ετοιμάζεται η αλυσίδα Κωτσόβολος, που επίσης καλεί τους πελάτες της να εκδηλώσουν ενδιαφέρον για κατηγορίες προϊόντων που τους ενδιαφέρουν.
Για το... πάρτι προετοιμάζεται όλη η αγορά. Wish list ετοιμάζουν και οι πελάτες της Public - MediaMarkt, επιλέγοντας κατηγορία προτίμησης ενώ κατάλογο προσφορών έχουν ετοιμάσει ΙΚΕΑ, Praktiker, Leroy Merlin, Jysk κ.α. Tα smart deals συνεχίζει η WelcomeStores ενώ η Electronet κλιμακώνει την επικοινωνιακή της καμπάνια έχοντας μπει ήδη σε κλίμα προσφορών, με αφορμή τη συμπλήρωση 25 ετών παρουσίας της στην αγορά.
Aνάλογος αναβρασμός επικρατεί στα marketplaces που συγκεντρώνουν προσφορές των καταστημάτων- συνεργατών τους. Οι προσδοκίες είναι μεγάλες για το σύνολο της αγοράς, καθώς ο τζίρος της Black Friday ξεπερνά σύμφωνα με συγκλίνουσες εκτιμήσεις τα 2,5 - 3 δισ. ευρώ, με το ψηφιακό κανάλι να απολαμβάνει τη μερίδα του λέοντος τον τελευταίο χρόνο, καθώς λόγω του lockdown πήρε το μερίδιο των φυσικών καταστημάτων.
Ας σημειωθεί ότι σύμφωνα με στοιχεία του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GR.EC.A) πέρυσι οι πωλήσεις της εβδομάδας της Black Friday σημείωσαν αύξηση 73,5% σε σχέση με την αντίστοιχη εβδομάδα της προηγούμενης χρονιάς. Πρόκειται για στοιχεία που αντλήθηκαν από τα 6.600 εμπορικά καταστήματα με τα οποία συνεργάζεται το skroutz και τα 2.529 eshops με τα οποία συνεργάζεται το BestPrice.
Μόνο στο skroutz πραγματοποιήθηκαν 14,5 εκατ. επισκέψεις τις ημέρες των προσφορών, ήτοι αύξηση 42% και ο όγκος των παραγγελιών παρουσίασε αύξηση σχεδόν κατά 150%, αγγίζοντας τις 972.000. Οι κατηγορίες προϊόντων “Σπίτι-Κήπος” και “Τεχνολογία” βρέθηκαν στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των καταναλωτών, απορροφώντας το σημαντικότερο ποσοστό επισκέψεων, παραγόμενου τζίρου και όγκου παραγγελιών.
Πάντως το ενδιαφέρον παραμένει έντονο και σε είδη μόδας. To 66% των Ελλήνων σκοπεύουν στη φετινή Black Friday να ψωνίσουν σχετικά προϊόντα, με πάνω από τους μισούς καταναλωτές να σχεδιάζουν online αγορές. Σύμφωνα με την πρόσφατη έρευνας Fashion (Re)search του GLAMI, μόλις το 11% απάντησε ότι δεν πρόκειται να ψωνίσει προϊόντα μόδας (σε σύνολο 4.022 συμμετεχόντων) στην αντίστοιχη ερώτηση της έρευνας.
Επίσης, έρευνα της Sitecore "Holiday Shopping Trends 2021”, έδειξε ότι περισσότεροι από τους μισούς Έλληνες καταναλωτές (59%) σκοπεύουν να πραγματοποιήσουν αγορές την περίοδο της Black Friday. Η πλειοψηφία μάλιστα δηλώνει ότι θα εκμεταλλευτεί την Black Friday για να πραγματοποιήσει τις χριστουγεννιάτικες αγορές. Το 41% των καταναλωτών δήλωσε ότι θα συνδυάσει online και offline αγορές, με τους νεότερους να τάσσονται ελαφρώς υπέρ των διαδικτυακών αγορών (45%).