Πλώρη για δυναμική επανεκκίνηση βάζει φέτος η ελληνική κρουαζιέρα, με το home porting να σημειώνει ισχυρές επιδόσεις, καθώς εννέα μεγάλοι παίκτες του θαλάσσιου τουρισμού παγκοσμίως επενδύουν στοχευμένα στα λιμάνια της χώρας και τα επιλέγουν ως προορισμούς έναρξης των δρομολογίων τους, θέτοντας τις βάσεις για το 80% των προσεγγίσεων κρουαζιερόπλοιων σε σχέση με το 2019 και το 60% σε επίπεδο εσόδων.
Εκτός από την κυπριακών συμφερόντων Celestyal Cruises, η οποία παραδοσιακά ξεκινά τα δρομολόγιά της από την Ελλάδα (Πειραιάς, Λαύριο και Θεσσαλονίκη), οκτώ ακόμη κολοσσοί του θαλάσσιου τουρισμού ποντάρουν στις προοπτικές ανάκαμψης της ελληνικής κρουαζιέρας.
Η Celebrity Cruises, η Norwegian Cruises, η Silversea Cruises, η Seabourn Cruise Line, η Holland America Line, θυγατρική της Carnival Corporation, η Windstar Cruises, η TUI Cruises και η Aida Cruises αναμένεται να χρησιμοποιήσουν τον Πειραιά, το Λαύριο, τη Θεσσαλονίκη, την Κέρκυρα, το Κατάκολο και το Ηράκλειο Κρήτης ως λιμάνια εκκίνησης για τα ταξίδια τους.
Τη μερίδα του λέοντος παίρνει ο Πειραιάς, με 250 προσεγγίσεις πλοίων για home porting, αριθμός σχεδόν τριπλάσιος σε σχέση με το 2019.
«Για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια καταγράφουμε τόσα πολλά calls για home porting. Από τις δεκαετίες του ’70 και του ’80 έχουμε να καταγράψουμε τόσο μεγάλη ζήτηση», επισημαίνει στο Euro2day.gr ο Γιώργος Κουμπενάς, πρόεδρος στην Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ), ο οποίος εκτιμά ότι το 2023 τα έσοδα από την κρουαζιέρα και οι προσεγγίσεις των πλοίων θα μπορούν να επανέλθουν και ενδεχομένως να υπερβούν τα αντίστοιχα μεγέθη του 2019, υπό την προϋπόθεση να έχει εξαλειφθεί η πανδημία του κορωνοϊού.
Ενδεικτικό των προοπτικών ανάκαμψης της ελληνικής κρουαζιέρας είναι το γεγονός ότι η Celebrity Cruises επέστρεψε φέτος για home porting στη χώρα μας έπειτα από αρκετά χρόνια απουσίας, επιλέγοντας το μεγαλύτερο λιμάνι της Ελλάδας για το παγκόσμιο ντεμπούτο του νεότερου σκάφους της, του Celebrity Apex, με τον θαλάσσιο τουρισμό να δύναται να αποτελέσει εφαλτήριο για την περαιτέρω ποιοτική ανάπτυξη του κλάδου μέσα στα επόμενα χρόνια.
Στην ίδια λογική, η Norwegian θα χρησιμοποιήσει το Κατάκολο (Ολυμπία) ως τον νέο λιμένα επιβίβασης των ταξιδιωτών της στην Ελλάδα, προσθέτοντας για πρώτη φορά ένα δεύτερο homeport στη χώρα μας, με στόχο την περαιτέρω ενίσχυση της παρουσίας της στην Ευρώπη.
«Φέτος, χάρη στο αυξημένο home porting, που έχει ισχυρό οικονομικό αποτύπωμα για τις τοπικές κοινωνίες, θα υπάρξουν και περισσότερες προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων στα ελληνικά νησιά. Βέβαια οι προσεγγίσεις transit (διέλευση) είναι μειωμένες κατά 40% σε σχέση με το 2019», τονίζουν παράγοντες της αγοράς.
Οι περισσότερες προσεγγίσεις (home port και transit) αναμένεται να πραγματοποιηθούν στο λιμάνι του Πειραιά, ενώ μεγάλη ζήτηση καταγράφεται και για τα λιμάνια της Μυκόνου, της Ρόδου, του Ηρακλείου και της Κέρκυρας. Σταδιακά στη λίστα με τα κορυφαία λιμάνια της ελληνικής κρουαζιέρας αναρριχάται και εκείνο του Αγίου Νικολάου.
Πάντως, στον προγραμματισμό των ισχυρών εκπροσώπων της κρουαζιέρας, εκτός από τους παραδοσιακούς προορισμούς, την τιμητική τους έχουν φέτος και άλλοι, μικρότεροι, όπως η Μήλος, η Μονεμβασιά, η Σύρος και η Υδρα, που επιδιώκουν να αποσπάσουν το δικό τους μερίδιο και να αποκτήσουν μία θέση στον παγκόσμιο χάρτη της κρουαζιέρας.
Σε επίπεδο ταξιδιωτών που επιλέγουν την κρουαζιέρα για τις διακοπές τους, μεγάλη κινητικότητα καταγράφεται φέτος από την αμερικανική αγορά, ενώ ισχυρή ζήτηση παρατηρείται από τους Γερμανούς, τους Ισπανούς και τους Γάλλους.
Στις ανερχόμενες δυνάμεις συγκαταλέγονται οι βαλκανικές αγορές και κυρίως η ρουμάνικη και η βουλγάρικη, ενώ σημαντική αύξηση στις κρατήσεις σημειώνεται και από τους Πολωνούς.
Οι προβλέψεις για το 2022
Ενθαρρυντικές είναι και οι πρώτες ενδείξεις για το 2022, καθώς αρκετές εταιρείες κρουαζιέρας, όπως η Norwegian, η Celestyal, η Seabourn και η Silverseas, έχουν ήδη εκδηλώσει την πρόθεσή τους να αξιοποιήσουν για home porting τα ελληνικά λιμάνια.
Υπενθυμίζεται ότι το 2020 η υγειονομική κρίση έπληξε σημαντικά την κρουαζιέρα σε παγκόσμιο επίπεδο, με την πτώση τόσο σε επίπεδο προσεγγίσεων κρουαζιερόπλοιων όσο και σε επίπεδο αφίξεων τουριστών να ξεπερνά στην Ελλάδα το 95% σε σχέση με το 2019, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Ενωσης Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ).
Συγκεκριμένα, το 2020 στα ελληνικά λιμάνια καταγράφηκαν 204 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων, τα οποία μετέφεραν 66.874 επιβάτες, όταν το 2019 σημειώθηκαν 3.899 προσεγγίσεις πλοίων στα ελληνικά λιμάνια και 5,5 εκατ. αφίξεις επιβατών.