Εναλλακτική λύση έχει σε προχωρημένο στάδιο ο ΑΔΜΗΕ για την ολοκλήρωση του Δυτικού Διαδρόμου στην Πελοπόννησο. Το έργο διασύνδεσης του ΚΥΤ Μεγαλόπολης με την υφιστάμενη γραμμή μεταφοράς 400 KV Αχελώου-Διστόμου είναι έτοιμο κατά 98%. Το μόνο που απέμενε, ήταν η τοποθέτηση δύο πυλώνων, περίπου 500 μέτρα από τη Μονή Αγίων Θεοδώρων, στα Καλάβρυτα. Ωστόσο, η γνωστή αντίδραση πέντε μοναχών από το μοναστήρι, «που έχουν στηλώσει τα πόδια», μπλόκαρε κοντά δύο χρόνια το έργο.
Αν και η προτιμότερη επιλογή για τον ΑΔΜΗΕ θα ήταν να αυξηθεί το ύψος των δύο πυλώνων στα Καλάβρυτα για να λήξει, επιτέλους, η κατάσταση ομηρείας μιας σημαντικής επένδυσης, απαραίτητης για την ευστάθεια του Νότιου Συστήματος, εντούτοις, οι συνεχιζόμενες αντιδράσεις των μοναχών δεν φαίνεται να αφήνουν περιθώρια διαλόγου.
Επί της ουσίας, οι αντιδράσεις των μοναχών εστιάζονται στην οπτική όχληση από τους δύο πυλώνες. Έτσι, έχουν καταφέρει, μέσω της δικαστικής οδού, να «παγώσουν» την ολοκλήρωση του έργου, με πολλαπλές συνέπειες: απώλεια εσόδων για το δημόσιο, αδυναμία στη ΔΕΗ να λειτουργήσει τη μονάδα φυσικού αερίου στη Μεγαλόπολη με πλήρη ισχύ και αναμονή για έργα ΑΠΕ στην περιοχή που χρειάζονται νέο ηλεκτρικό χώρο.
Με αυτά τα δεδομένα, ο ΑΔΜΗΕ έχει ξεκινήσει ήδη όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την παράκαμψη της μονής. Οι σχετικές τεχνικές μελέτες έχουν ολοκληρωθεί, ενώ η μελέτη δασικής οδοποιίας παραδίδεται εντός του μήνα.
Ταυτόχρονα, μέσα στον Ιούνιο θα κατατεθεί αίτηση στις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την τροποποίηση της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΑΕΠΟ), που θα πρέπει να πάρει την έγκριση του αρμόδιου Δασαρχείου. Να σημειωθεί ότι το Δασαρχείο είχε εγκρίνει την προηγούμενη ΑΕΠΟ.
Οι μελέτες αυτές είναι κρίσιμες για την οδό που θα ακολουθήσει η παράκαμψη, ενώ θα χρειαστεί να γίνει και έλεγχος των ιδιοκτησιακών τίτλων, δημόσιων και ιδιωτικών, για τις αναγκαστικές απαλλοτριώσεις.
Εκτιμάται ότι σε δύο μήνες ο ΑΔΜΗΕ θα έχει πλήρη εικόνα για το χρονοδιάγραμμα κατασκευής της παράκαμψης, που συναρτάται άμεσα με τον χρόνο απόκρισης όλων των φορέων αδειοδότησης.
Σε κάθε περίπτωση, επειδή το έργο επείγει να τελειώσει, ο ΑΔΜΗΕ εξετάζει και την επιλογή να κατασκευαστεί με δικά του συνεργεία και να μη χρειαστεί να προκηρύξει διαγωνισμό, ώστε να κερδηθεί πολύτιμος χρόνος. Ένα δείγμα του χρόνου που έχει χαθεί από τις παράλογες αντιδράσεις των μοναχών είναι το γεγονός ότι από το καλοκαίρι του 2019 έχει εγκατασταθεί το υποβρύχιο καλώδιο 400 KV μεταξύ Ρίου-Αντιρρίου, που εντάσσεται στο συγκεκριμένο έργο.
Πρόστιμο και ένσταση
Η ΡΑΕ επέβαλε, με απόφασή της, τον προηγούμενο μήνα, πρόστιμο 5 εκατ. ευρώ στον ΑΔΜΗΕ, «για μη έγκαιρη ενημέρωση της Αρχής» για την καθυστέρηση της ολοκλήρωσης του Δυτικού Διαδρόμου. Ο Διαχειριστής, που χαρακτηρίζει την απόφαση αυτή «πλήρως αβάσιμη, νομικά και ουσιαστικά», ολοκλήρωσε τη νομική προετοιμασία του και θα την προσβάλει, εντός του μήνα, στις αρμόδιες δικαστικές αρχές.